22.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Volkswagen Transporter uhmaa nyt tavaroiden lisäksi tuulta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Volkswagen Transporter -pakettiauto tuntuu tutulta, hyvältä itseltään. Hyvää: ajettavuus, tarkoituksenmukainen kokonaisuus. Huonoa: kuljettajan istuimen niukahko pitkittäissäätövara. Toisin kuin aiemmin koeajamamme Multivan, tämä Volkswagen Transporter edustaa valikoiman perusvarusteista päätä: ei ylimääräisiä herkkuja eikä edes digitaalista mittaristoa. Hyvä lähtökohta tarkastaa, miten malliperheeseen tehdyt uudistukset erottuvat työkalupainotteisemmassa ympäristössä.Ajettavuus on myös pakettiautopainoksessa erittäin hyvällä tolalla, eikä uudelleen muotoiltua ohjauspyörää tarvitse puhureissakaan ylimääräisiä käännellä. Mallistoon lisätty vakiovarusteinen sivutuulivakautus varmasti kantaa kortensa kekoon: järjestelmä käyttää hyväkseen ajonvakautusta, ja toimii 80 km/h nopeudesta ylöspäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy110 hv ja viisi vaihdetta: riittääEdes manuaalivaihteisto ei tee Transporterin kuskaamisesta kovin vaivalloista, sillä polkimien tuntuma on sopivan herkkä ja eteneminen pintakaasulla pontevaa.Kaksilitraisen dieselin 110-heppaisen version voimavarojen suhteellinen rajallisuus tulee esiin moottoritien nopeudenmuutoksissa, ja siellä myös viisivaihteisuus saa aikaan turhaa menoveden menekkiä etenkin pakujen nykyisillä 120 km/h kesänopeuksilla. Näitä tarkoituksia varten tehotarkistetusta mallistosta löytyy vielä useammilla pykälillä varustettuja 150- ja 199 hv -painoksia. Alapuolella puolestaan majailee todellinen säästömalli 90 hevosvoiman tehoineen.Perinteiset pyöreät mittarit ovat vähintään yhtä selkeät kuin täysdigitaalisetkin. Uusitun kojelaudan muodot ovat henkilöautomaisemmat, ja keskinäyttö on käännetty selvemmin kuljettajaan päin. Säilytyskolojen määrää on kasvatettu, mutta hansikaslokero on ihmeellisen pienikokoinen. Käytännöllisiä lisiä ovat 230 voltin pistorasia sekä lukittava lokero apukuskien penkin uumenissa.Ledejä kuin leikkaussalissaTavaratila on sama suorakulmainen hyötylaatikko kuin ennenkin. Nykyajan kaamospelastajien eli kirkkaiden led-valojen ansiosta lastaus ja purku käyvät yhtä selkeästi kuin kirurgiset operaatiot leikkaussalissa.Tavaratilan saa lukittua erikseen myös ohjaamosta. Uusi läpilastausmahdollisuus mahdollistaa tässä pidemmässä koriversiossa 3,3-metristen esineiden kuljettamisen osittain ohjaamon alla.Ja koska auton perusrakenteeseen ei ole käytännössä kajottu, säilyi myös Transporterin eniten negatiivisen puolelle viettävä piirre, kuljettajan pitkittäissäätövara, entisellään. 190-senttinen kyllä tottuu tähän, mutta aika ajoin olo on hieman tyköistuvampi kuin tahtoisi.Vertailukohtaa voi hakea väliseinättömästä Multivanista, jonka istuinta tuli pidettyä kuin luonnostaan pykälän–pari taaempana. No, tähänkin toivottavasti saadaan lähivuosina parannus tulevassa mallipolvessa – sitä ennen nykyisen suosio jatkunee vakaana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Transporter 6.1 Pitkä 2.0 TDI 81 kW Hinta alkaen 38 519 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 627 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 3200––4250 r/min Vääntö 250 Nm (1250–3100 r/min) Vääntö 250 Nm (1250–3100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,3 s Huippunopeus 164 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 201 g/km Mitat pituus 5304 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3400 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous