22.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Volkswagen Transporter uhmaa nyt tavaroiden lisäksi tuulta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Volkswagen Transporter -pakettiauto tuntuu tutulta, hyvältä itseltään. Hyvää: ajettavuus, tarkoituksenmukainen kokonaisuus. Huonoa: kuljettajan istuimen niukahko pitkittäissäätövara. Toisin kuin aiemmin koeajamamme Multivan, tämä Volkswagen Transporter edustaa valikoiman perusvarusteista päätä: ei ylimääräisiä herkkuja eikä edes digitaalista mittaristoa. Hyvä lähtökohta tarkastaa, miten malliperheeseen tehdyt uudistukset erottuvat työkalupainotteisemmassa ympäristössä.Ajettavuus on myös pakettiautopainoksessa erittäin hyvällä tolalla, eikä uudelleen muotoiltua ohjauspyörää tarvitse puhureissakaan ylimääräisiä käännellä. Mallistoon lisätty vakiovarusteinen sivutuulivakautus varmasti kantaa kortensa kekoon: järjestelmä käyttää hyväkseen ajonvakautusta, ja toimii 80 km/h nopeudesta ylöspäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy110 hv ja viisi vaihdetta: riittääEdes manuaalivaihteisto ei tee Transporterin kuskaamisesta kovin vaivalloista, sillä polkimien tuntuma on sopivan herkkä ja eteneminen pintakaasulla pontevaa.Kaksilitraisen dieselin 110-heppaisen version voimavarojen suhteellinen rajallisuus tulee esiin moottoritien nopeudenmuutoksissa, ja siellä myös viisivaihteisuus saa aikaan turhaa menoveden menekkiä etenkin pakujen nykyisillä 120 km/h kesänopeuksilla. Näitä tarkoituksia varten tehotarkistetusta mallistosta löytyy vielä useammilla pykälillä varustettuja 150- ja 199 hv -painoksia. Alapuolella puolestaan majailee todellinen säästömalli 90 hevosvoiman tehoineen.Perinteiset pyöreät mittarit ovat vähintään yhtä selkeät kuin täysdigitaalisetkin. Uusitun kojelaudan muodot ovat henkilöautomaisemmat, ja keskinäyttö on käännetty selvemmin kuljettajaan päin. Säilytyskolojen määrää on kasvatettu, mutta hansikaslokero on ihmeellisen pienikokoinen. Käytännöllisiä lisiä ovat 230 voltin pistorasia sekä lukittava lokero apukuskien penkin uumenissa.Ledejä kuin leikkaussalissaTavaratila on sama suorakulmainen hyötylaatikko kuin ennenkin. Nykyajan kaamospelastajien eli kirkkaiden led-valojen ansiosta lastaus ja purku käyvät yhtä selkeästi kuin kirurgiset operaatiot leikkaussalissa.Tavaratilan saa lukittua erikseen myös ohjaamosta. Uusi läpilastausmahdollisuus mahdollistaa tässä pidemmässä koriversiossa 3,3-metristen esineiden kuljettamisen osittain ohjaamon alla.Ja koska auton perusrakenteeseen ei ole käytännössä kajottu, säilyi myös Transporterin eniten negatiivisen puolelle viettävä piirre, kuljettajan pitkittäissäätövara, entisellään. 190-senttinen kyllä tottuu tähän, mutta aika ajoin olo on hieman tyköistuvampi kuin tahtoisi.Vertailukohtaa voi hakea väliseinättömästä Multivanista, jonka istuinta tuli pidettyä kuin luonnostaan pykälän–pari taaempana. No, tähänkin toivottavasti saadaan lähivuosina parannus tulevassa mallipolvessa – sitä ennen nykyisen suosio jatkunee vakaana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Transporter 6.1 Pitkä 2.0 TDI 81 kW Hinta alkaen 38 519 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 627 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 3200––4250 r/min Vääntö 250 Nm (1250–3100 r/min) Vääntö 250 Nm (1250–3100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,3 s Huippunopeus 164 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 201 g/km Mitat pituus 5304 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3400 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta