22.12.2020

Koeajo: uudistettu Volkswagen Transporter uhmaa nyt tavaroiden lisäksi tuulta

Volkswagen Transporter

Päivitetty Volkswagen Transporter -pakettiauto tuntuu tutulta, hyvältä itseltään. Hyvää: ajettavuus, tarkoituksenmukainen kokonaisuus. Huonoa: kuljettajan istuimen niukahko pitkittäissäätövara.

Toisin kuin aiemmin koeajamamme Multivan, tämä Volkswagen Transporter edustaa valikoiman perusvarusteista päätä: ei ylimääräisiä herkkuja eikä edes digitaalista mittaristoa. Hyvä lähtökohta tarkastaa, miten malliperheeseen tehdyt uudistukset erottuvat työkalupainotteisemmassa ympäristössä.

Volkswagen Transporter

Ajettavuus on myös pakettiautopainoksessa erittäin hyvällä tolalla, eikä uudelleen muotoiltua ohjauspyörää tarvitse puhureissakaan ylimääräisiä käännellä. Mallistoon lisätty vakiovarusteinen sivutuulivakautus varmasti kantaa kortensa kekoon: järjestelmä käyttää hyväkseen ajonvakautusta, ja toimii 80 km/h nopeudesta ylöspäin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

110 hv ja viisi vaihdetta: riittää

Edes manuaalivaihteisto ei tee Transporterin kuskaamisesta kovin vaivalloista, sillä polkimien tuntuma on sopivan herkkä ja eteneminen pintakaasulla pontevaa.

Volkswagen Transporter

Kaksilitraisen dieselin 110-heppaisen version voimavarojen suhteellinen rajallisuus tulee esiin moottoritien nopeudenmuutoksissa, ja siellä myös viisivaihteisuus saa aikaan turhaa menoveden menekkiä etenkin pakujen nykyisillä 120 km/h kesänopeuksilla. Näitä tarkoituksia varten tehotarkistetusta mallistosta löytyy vielä useammilla pykälillä varustettuja 150- ja 199 hv -painoksia. Alapuolella puolestaan majailee todellinen säästömalli 90 hevosvoiman tehoineen.

Volkswagen Transporter

Perinteiset pyöreät mittarit ovat vähintään yhtä selkeät kuin täysdigitaalisetkin. Uusitun kojelaudan muodot ovat henkilöautomaisemmat, ja keskinäyttö on käännetty selvemmin kuljettajaan päin. Säilytyskolojen määrää on kasvatettu, mutta hansikaslokero on ihmeellisen pienikokoinen. Käytännöllisiä lisiä ovat 230 voltin pistorasia sekä lukittava lokero apukuskien penkin uumenissa.Volkswagen Transporter

Ledejä kuin leikkaussalissa

Tavaratila on sama suorakulmainen hyötylaatikko kuin ennenkin. Nykyajan kaamospelastajien eli kirkkaiden led-valojen ansiosta lastaus ja purku käyvät yhtä selkeästi kuin kirurgiset operaatiot leikkaussalissa.

Volkswagen Transporter

Tavaratilan saa lukittua erikseen myös ohjaamosta. Uusi läpilastausmahdollisuus mahdollistaa tässä pidemmässä koriversiossa 3,3-metristen esineiden kuljettamisen osittain ohjaamon alla.

Volkswagen Transporter

Ja koska auton perusrakenteeseen ei ole käytännössä kajottu, säilyi myös Transporterin eniten negatiivisen puolelle viettävä piirre, kuljettajan pitkittäissäätövara, entisellään. 190-senttinen kyllä tottuu tähän, mutta aika ajoin olo on hieman tyköistuvampi kuin tahtoisi.

Volkswagen Transporter

Vertailukohtaa voi hakea väliseinättömästä Multivanista, jonka istuinta tuli pidettyä kuin luonnostaan pykälän–pari taaempana. No, tähänkin toivottavasti saadaan lähivuosina parannus tulevassa mallipolvessa – sitä ennen nykyisen suosio jatkunee vakaana.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Volkswagen Transporter 6.1 Pitkä 2.0 TDI 81 kW

Hinta alkaen

38 519 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

42 627 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 3200––4250 r/min

Vääntö

250 Nm (1250–3100 r/min)

Vääntö

250 Nm (1250–3100 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

14,3 s

Huippunopeus

164 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,6 (yhd.)

CO2-päästöt

201 g/km

Mitat

pituus 5304 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3400 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2200 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat