13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusi aluevaltaus – MAN TGE 3.180 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt MAN:in rattiin pääsee henkilöautokortilla. Hyvää: ajettavuus maantiellä, suorituskyky, taloudellisuus, viimeistely, kuskin paikka. Huonoa: pitkäakselivälisen version kankeus kaupungissa. Kuorma-autoistaan tunnettu MAN laajentaa mallistoaan pakettiautoihin. Projekti ei ole ollut kovin vaativa, vain maski ja ratti on vaihdettu Volkswagen Crafteriin. Yhteistyö johtuu tietysti Volkswagenin MAN-omistusosuudesta. Crafterit ja TGE:t valmistetaan rintarinnan upouudessa tehtaassa Puolassa. Yhteisvalmistus Mercedes Sprinterin kanssa on historiaa.MAN TGE on ominaisuuksiltaan ja mallistoltaan niin yhtenevä Crafterin kanssa, että lukemasi jutut Crafterista ja oma koeajosi pätevät edelleen. MAN:in rattiin pääseminen kuitenkin syyhytti, ruinasimme ajoon maahantuojan myydyimmäksi povaaman version; sekä pituudeltaan että korkeudeltaan kolmesta vaihtoehdosta keskimmäinen umpikori etuvedolla, kahdeksanvaihteisella automaatilla ja tehokkaimmalla moottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuvetoinen perusmalliRanskalaisten valmistajien isot pakettiautot ovat jo pitkään olleet etuvetoisia. Etuvedon suurin hyöty näkyy kuormatilassa, lattia on alempana, lastaus helpottuu ja seisomakorkeutta jää enemmän. Rakenne on kevyempi ja hyötykuorma suurempi. Saksalaiset valmistajat ovat vannoneet takavetoisen parempaan ketteryyteen, ajettavuuteen ja konstruktion kestävyyteen. Nyt kuitenkin Volkswagenin ja MAN:in kanssa yhtä aikaa myös Mercedes-Benz Sprinterin perusmallit ovat vaihtuneet etuvetoisiksi.Kokonaan kelkkaa ei ole kuitenkaan käännetty, koko kolmikon saa myös taka- tai nelivetoisena. Kokonaan erilaiset voimalinjat ja alustaratkaisut sotivat nykyistä suurten sarjojen ja tiukan kulukurin trendiä vastaan. Vain keveimmät kolmitonniset ovat pelkästään etuvetoisia ja puolestaan viisitonniset kuorma-autot saa vain takavedolla. Etu- ja nelivetoisessa moottori on nokalla poikittain, mutta takavetoisessa pitkittäin.Kaikki moottorit kaksilitraisiaTGE:n moottori on aina kaksilitrainen nelisylinterinen diesel, neljänä eri tehoversiona. Perusmoottori on etuvetoisessa 102-hevosvoimainen ja takavetoisessa puolestaan 122. Tehokkaammat (140 ja 177 hv) versiot saa kaikkien vetotapojen kanssa. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti.Koeajoauton tehokkain moottori pärjää täydellä kuormalla ja hätäisemmänkin kuskin käskettävänä. Kevyellä kuormalla tehoa on ylenpalttisesti, mutta sujuvatoiminen automaatti selviää kiihdytyksistä eleettömän vaivattomasti, vaikka pykäliä on kelattavana kahdeksan. Melutaso pysyy vaimeana, vain karkeimmalla asfaltilla rengasmelu tunkeutuu sisälle. Kulutuslukeman saa pysymään kympin alapuolella aivan raskainta käyttöä lukuun ottamatta.Laaja mallistoTGE-mallisto on luonnollisesti yhtenevä Crafterin kanssa. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 – 5,5 tonnia. Umpikorimallien kuormatilavuudeksi tulee 10-18 kuutiota ja kantavuudeksi pakettiautona 1000 – 1500 kg, kuorma-autona lähes tuplaten. Alustalle saa pisimmillään viisimetrisen lavan tai päällirakenteen. Miehistöohjaamo- ja bussimallien lisäksi on tarjolla alustat myös retkeilyautojen valmistajille.Perusvarustus on jo riittävä ja erotuksena Crafterista törmäysvaroitin ja hätäjarrutusavustin kuuluvat vakiovarustukseen selityksenä vähän kalliimmalle hinnalle. Lisävarustelumahdollisuuksia on runsaasti. Sähköiseen ohjaustehostimeen vaihtaminen on mahdollistanut henkilöautoista jo tutut elektroniset avustimet. Saatavana on vaikkapa aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Samalla yhteydenpito- ja viihdelaitteet on päivitetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyytyväinen kuljettajaKuljettajan työskentelyolosuhteet on hiottu kohdalleen. Tilaa on riittävästi pitkälle kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin muotoiltu tukevaksi. Ohjaamoon nousu on helppoa ja leveys riittää kolmellekin. Kojelauta on suoralinjainen ja selkeä toiminnoiltaan. Leveys vaatii kurottelua, mutta tärkeimmät säädöt löytyvät ratistakin. Säilytyslokeroita on runsaasti ympäri ohjaamoa, katon rajassa, kojelaudan päällä, ovissa ja istuimien alla.Testiajoon lähdössä koeajoyksilön ikävin puoli selviää jo pihassa. Keskipitkän mallin lähes metrin jatkopala on kokonaan akselien välissä. Akseliväliä on siis hulppeat 4,5 metriä, joka suurentaa kääntöympyrää pienen henkilöauton verran ja aiheuttaa oikomisellaan noloja kanttariin osumisia. Tiukoista kulmista TGE on työläs pujoteltava kevyestä ohjauksesta, kameroista ja avustimista huolimatta.TGE paikkaa mielipahaa tien oietessa, vakaa ajettavuus herättää luottamusta. Sähkömekaanisesta ohjauksesta on saatu tarkka ja tunnokas henkilömalleilla kerättyjen kokemusten ansiosta. Kantava jousitus paranee kuorman kasvaessa. Uutena pakettiautotulokkaana MAN:illa on onnistuttu kerralla Volkswagenin kokemusta hyödyntäen. Mercedeksen Sprinterin hallitsema isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokka on saanut varteenotettavan haastajan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka MAN TGE 3.180 Hinta alkaen 36 202 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 045 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4490 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?