13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusi aluevaltaus – MAN TGE 3.180 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt MAN:in rattiin pääsee henkilöautokortilla. Hyvää: ajettavuus maantiellä, suorituskyky, taloudellisuus, viimeistely, kuskin paikka. Huonoa: pitkäakselivälisen version kankeus kaupungissa. Kuorma-autoistaan tunnettu MAN laajentaa mallistoaan pakettiautoihin. Projekti ei ole ollut kovin vaativa, vain maski ja ratti on vaihdettu Volkswagen Crafteriin. Yhteistyö johtuu tietysti Volkswagenin MAN-omistusosuudesta. Crafterit ja TGE:t valmistetaan rintarinnan upouudessa tehtaassa Puolassa. Yhteisvalmistus Mercedes Sprinterin kanssa on historiaa. MAN TGE on ominaisuuksiltaan ja mallistoltaan niin yhtenevä Crafterin kanssa, että lukemasi jutut Crafterista ja oma koeajosi pätevät edelleen. MAN:in rattiin pääseminen kuitenkin syyhytti, ruinasimme ajoon maahantuojan myydyimmäksi povaaman version; sekä pituudeltaan että korkeudeltaan kolmesta vaihtoehdosta keskimmäinen umpikori etuvedolla, kahdeksanvaihteisella automaatilla ja tehokkaimmalla moottorilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etuvetoinen perusmalli Ranskalaisten valmistajien isot pakettiautot ovat jo pitkään olleet etuvetoisia. Etuvedon suurin hyöty näkyy kuormatilassa, lattia on alempana, lastaus helpottuu ja seisomakorkeutta jää enemmän. Rakenne on kevyempi ja hyötykuorma suurempi. Saksalaiset valmistajat ovat vannoneet takavetoisen parempaan ketteryyteen, ajettavuuteen ja konstruktion kestävyyteen. Nyt kuitenkin Volkswagenin ja MAN:in kanssa yhtä aikaa myös Mercedes-Benz Sprinterin perusmallit ovat vaihtuneet etuvetoisiksi. Kokonaan kelkkaa ei ole kuitenkaan käännetty, koko kolmikon saa myös taka- tai nelivetoisena. Kokonaan erilaiset voimalinjat ja alustaratkaisut sotivat nykyistä suurten sarjojen ja tiukan kulukurin trendiä vastaan. Vain keveimmät kolmitonniset ovat pelkästään etuvetoisia ja puolestaan viisitonniset kuorma-autot saa vain takavedolla. Etu- ja nelivetoisessa moottori on nokalla poikittain, mutta takavetoisessa pitkittäin. Kaikki moottorit kaksilitraisia TGE:n moottori on aina kaksilitrainen nelisylinterinen diesel, neljänä eri tehoversiona. Perusmoottori on etuvetoisessa 102-hevosvoimainen ja takavetoisessa puolestaan 122. Tehokkaammat (140 ja 177 hv) versiot saa kaikkien vetotapojen kanssa. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti. Koeajoauton tehokkain moottori pärjää täydellä kuormalla ja hätäisemmänkin kuskin käskettävänä. Kevyellä kuormalla tehoa on ylenpalttisesti, mutta sujuvatoiminen automaatti selviää kiihdytyksistä eleettömän vaivattomasti, vaikka pykäliä on kelattavana kahdeksan. Melutaso pysyy vaimeana, vain karkeimmalla asfaltilla rengasmelu tunkeutuu sisälle. Kulutuslukeman saa pysymään kympin alapuolella aivan raskainta käyttöä lukuun ottamatta. Laaja mallisto TGE-mallisto on luonnollisesti yhtenevä Crafterin kanssa. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 – 5,5 tonnia. Umpikorimallien kuormatilavuudeksi tulee 10-18 kuutiota ja kantavuudeksi pakettiautona 1000 – 1500 kg, kuorma-autona lähes tuplaten. Alustalle saa pisimmillään viisimetrisen lavan tai päällirakenteen. Miehistöohjaamo- ja bussimallien lisäksi on tarjolla alustat myös retkeilyautojen valmistajille. Perusvarustus on jo riittävä ja erotuksena Crafterista törmäysvaroitin ja hätäjarrutusavustin kuuluvat vakiovarustukseen selityksenä vähän kalliimmalle hinnalle. Lisävarustelumahdollisuuksia on runsaasti. Sähköiseen ohjaustehostimeen vaihtaminen on mahdollistanut henkilöautoista jo tutut elektroniset avustimet. Saatavana on vaikkapa aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Samalla yhteydenpito- ja viihdelaitteet on päivitetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyytyväinen kuljettaja Kuljettajan työskentelyolosuhteet on hiottu kohdalleen. Tilaa on riittävästi pitkälle kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin muotoiltu tukevaksi. Ohjaamoon nousu on helppoa ja leveys riittää kolmellekin. Kojelauta on suoralinjainen ja selkeä toiminnoiltaan. Leveys vaatii kurottelua, mutta tärkeimmät säädöt löytyvät ratistakin. Säilytyslokeroita on runsaasti ympäri ohjaamoa, katon rajassa, kojelaudan päällä, ovissa ja istuimien alla. Testiajoon lähdössä koeajoyksilön ikävin puoli selviää jo pihassa. Keskipitkän mallin lähes metrin jatkopala on kokonaan akselien välissä. Akseliväliä on siis hulppeat 4,5 metriä, joka suurentaa kääntöympyrää pienen henkilöauton verran ja aiheuttaa oikomisellaan noloja kanttariin osumisia. Tiukoista kulmista TGE on työläs pujoteltava kevyestä ohjauksesta, kameroista ja avustimista huolimatta. TGE paikkaa mielipahaa tien oietessa, vakaa ajettavuus herättää luottamusta. Sähkömekaanisesta ohjauksesta on saatu tarkka ja tunnokas henkilömalleilla kerättyjen kokemusten ansiosta. Kantava jousitus paranee kuorman kasvaessa. Uutena pakettiautotulokkaana MAN:illa on onnistuttu kerralla Volkswagenin kokemusta hyödyntäen. Mercedeksen Sprinterin hallitsema isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokka on saanut varteenotettavan haastajan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka MAN TGE 3.180 Hinta alkaen 36 202 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 045 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4490 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan