22.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuttu roudari uudessa etuvedossa – Mercedes-Benz Sprinter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tärkein johtotähti, Mercedes-Benz Sprinter, sai etuvetoversion. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, malliston laajuus, elektroniset avustimet. Huonoa: suuri kääntöympyrän halkaisija, keskipaikan jalkatilat, asiakirjatilojen puute. Mercedes-benz on tähän asti painottanut raskaissa pakettiautoissa takavedon erinomaisuutta. Kun Sprinter siirtyy kolmanteen sukupolveen, kelkkaa ei ole kokonaan käännetty: vain malliston kevyimmät ja lyhyimmät versiot saavat etuvetovaihtoehdon. Neliveto säilyy kolmantena mahdollisuutena. Kuinka ollakaan, myös entinen yhteistyökumppani Volkswagen siirtyi tekemään sekä etu- että takavetoisia Craftereita. Tiet erosivat, vaikka molemmilla oli samansuuntaisia ajatuksia. Liekö Mercedeksellä jo uusi kumppanuus Renault Masterin ja Nissan NV400:n suuntaan valmiina, sisarmallejahan merkkien kesken jo löytyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Versio joka lähtöön Uuden Sprinterin mallisto on aiempaakin laajempi. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 200–5 500 kiloa, ja kuormaa mahtuu kyytiin 1 000–2 700 kilon edestä. Umpikoreissa valmistetaan neljää pituutta ja kolmea korkeutta – kuormatilavuus vaihtelee välillä 7,8–17 m3. Tila-auto- ja bussimalleja on aina 20-paikkaiseen asti, ja myös ilmajousitus on tarjolla. Akselivälejä löytyy kaikkiaan viisi. Alustasta voi lava-auton sijaan rakentaa niin asuntoauton, pelastusajoneuvon kuin nosturiautonkin. Vaihtoehtojen määrää rajoittaa vain mielikuvitus. Kolme vetotapaa, neljä vaihteistoa ja viisi teholuokkaa (114–190 hv) nostavat versioiden määrän 1 700:aan. Kaasumallia ei enää uudisteta, mutta täyssähköinen eSprinter on luvassa 2019. Sähköisiä apureita Ohjaamon tunnelma on tuttu ja hyvin viimeistelty. Perinteinen monitoimiviiksi on sirompi, ja oikea viiksi toimii automaattivaihteiston valitsimena. Istuimien muotoilua on parannettu. Säilytyslokeroita riittää, mutta läppäri jää ilman paikkaa. Mukitelineitä on jopa kuusi, mutta niiden uloke nipistää keskipaikan jalkatiloja. Kosketusnäyttö, multimediajärjestelmä, monitoimiratti ja nappikäynnistys ovat vakiovarusteita. Lisävarusteina saa kamerat sekä tutkat ympäriinsä, ja sähköiseen ohjaustehostimeen siirtyminen mahdollistaa henkilöautoista tutut elektroniset avustimet. Uutta on myös Mercedes Pro -sovellus, joka yhdistää kuljetusyhtiön autoihinsa: huollon tarve ja jakoreitin edistyminen näkyvät reaaliajassa ajojärjestelijän näytöllä. Myös reittimuutokset ja lisäkeikat voi lähettää suoraan autoon. Edullisempi etuveto Etuvetoversiossa kuormatilan lattia on kahdeksan senttiä takavetoista alempana: näin lastaus helpottuu ja seisomakorkeus kasvaa. Tyhjäpaino on 50 kg kevyempi, ja B-kortilla voi liikuttaa lähes 1 500 kilon kuormaa. Akseliväli on pidempi kuin takavetoisessa, mikä tuo vakautta maantielle, mutta suurempi kääntösäde kankeutta kaupunkiin. Pyörittely on onneksi vaivatonta kevyellä mutta silti tunnokkaalla ohjauksella. Jousitus paranee kuorman myötä, muttei ole tyhjänäkään liian kova. Koeajettu keskimmäinen tehoversio tutusta 2,1 litran dieselistä, joka etuvetomallissa on sijoitettu keulalle poikittain, sopinee voimavaroiltaan useimpiin ajotehtäviin. Yhdeksänpykäläinen automaattivaihteistokin toimii sujuvasti. Melutaso pysyy hillittynä – pienissä nopeuksissa kuuluva moottori peittyy vauhdin kasvaessa rengasäänien alle. Raskaiden pakujen luokkaa on usein kutsuttu Sprinter-luokaksi ylivoimaisten ominaisuuksien ja markkinaosuuden vuoksi. Käytännöstä ei tarvinne luopua vieläkään, tosin uusi Volkswagen Crafter ja sen sisarmalli MAN TGE antavat Sprinterille kovan vastuksen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.mercedes-benz.com/sprinter Mercedes-Benz Sprinter 314CDI FWD 3,5/39K A Hinta alkaen 39 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 979 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 3800 r/min Vääntö 330 Nm (1200–2400 r/min) Vääntö 330 Nm (1200–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 216 g/km Mitat pituus 5932 mm, leveys 2020 mm, korkeus 2435 mm, akseliväli 3924 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan