2.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: etuveto ensin – Volkswagen Crafter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Crafter -sukupolvi on aiempaa kyvykkäämpi. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus, kuskin paikka, suorituskyky, automaatti, viimeistely. Huonoa: rengasmelu, hidas lämpenemään. Volkswagen Crafter on uudistunut perusteellisesti. Samalla se on palannut tehtaan omaksi malliksi, kaksi edeltäjämallia oli tehty yhteistyössä Daimler-Benzin kanssa Sprinterin sisaruksena. Uutena yhteistyönä samaa autoa saa kohta myös MAN TGE:nä, ensimmäistä kertaa B-kortilla voi ajaa MAN:ia. Valmistus on siirtynyt Saksasta Puolaan Wrzesniaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme vetotapaa Crafterin uusiutumista hallitsee etuvetoon siirtyminen merkittävässä osassa mallistoa, varsinkin kun myynti alkoi etuvetoversioilla. Uusi sukupolvi tullaan muistamaan etuvetoisena erotuksena vanhasta takavetomallista. Takaveto jää silti vaihtoehdoksi raskaamman pään malleihin. Luultavasti tuttu 4motion-neliveto osoittautuu toiseksi halutuimmaksi vetotavaksi etuvedon jälkeen. Kaikkiin vetotapoihin on yhdistettävissä kahdeksanvaihteinen perinteinen automaattivaihteisto kuusivaihteisen manuaalin vaihtoehtona. Etuvetoon siirtyminen laskee kuormatilan lattiaa kymmenen senttiä takavetomalliin verrattuna. Lastauskorkeus laskee 56 senttiin ja seisomakorkeus kasvaa parhaimmillaan 2,2 metriin. Etuveto on kevyempi, päästöiltään alhaisempi ja ennen kaikkea merkittävästi halvempi. Takavedon vahvuuksiksi jäävät parempi vetopito raskailla kuormilla ja pienempi kääntöympyrä. Laaja mallisto Versioita löytyy varmasti joka lähtöön, umpikoreja on kolmea pituutta ja kolmea korkeutta, tilavuus 10–18 kuutiota. Alustamallin saa joko lyhytohjaamoisena lähes viisimetrisellä lavalla tai pitkällä seitsenpaikkaisella ohjaamolla. Maahantuontiohjelmassa ainakin aluksi umpikoriset autot rekisteröidään pakettiautoiksi joko 3000 tai 3500 kg kokonaispainolle, alustamalleja saa myös viisitonnisena kuorma-autona. Crafterin kaikki moottorit ovat kaksilitraisia dieseleitä, tehoversioita on neljä. Kaksi tehokkainta (140 ja 177 hv) ovat tarjolla kaikkien vetotapojen kanssa, mutta perusmoottorien tehot eroavat etuvetoisessa (102 hv) ja takavetoisessa (122 hv). Etu- ja nelivetoisessa mallissa moottori on nokalla poikittain, mutta takavetoisessa pitkittäin. Ajossa ollut tehokkain moottori vakuutti roimalla suorituskyvyllään. Se on kuitenkin nurkka-ajossa surkea lämpenemään, pakkasilla lisälämmitintä joutuu käyttämään jatkuvasti. Kuljettajalla lokoisat olot Kuljettajan paikka on muuttunut kaikkein eniten, nyt ohjaamo ei enää mukaile Sprinteriä. Vähän kasarinostalgiaakin on mukana, jyhkeä suoralinjainen kojelauta tuo mieleen alkuperäisen LT:n. Leveys vaatii vähän kurottelua, mutta useimpia toimintoja voi käyttää myös ratin puolista. Tilaa on pitkällekin kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin tukevasti muotoiltu. Ohjaamoon kulku on helppoa. Säilytystiloja on peruslokeroiden lisäksi katon rajassa, kojelaudan päällä ja istuimien alla. Ovikoteloitakin on useammalla tasolla. Vakiovarustetaso on tavanomainen, mutta lisävarusteluvaihtoehtoja on runsaasti. Henkilöautoista tutut tutkat ja elektroniset avustimet ovat tulleet tarjolle tavara-autoihinkin sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen myötä. Saatavana on niin mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, törmäysvaroitin hätäjarrutuksella kuin myös perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Toki myös viihdejärjestelmä on päivitetty nettiaikaan sekä hyöty- että huvimielessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ajettavuus Crafterin ajettavuus on kunnossa, niin helposti se kotiutuu niin pitkille taipaleille kuin kaupunkisukkulointiinkin. Sähkömekaanisesta ohjauksesta on henkilöautoissa kerättyjen kokemusten myötä kerralla saatu tarkka ja tunnokas. Nopeampikin se voisi olla laiskalle pyörittelijälle. Jousitus on tyhjänä tietysti turhan topakka, mutta paranee kuorman kasvaessa mukavaksi ja kantavaksi. Äänitaso on vaimea, mutta renkaiden jyrinää soisi kuuluvan vielä vähemmän. Syyhän ei edes ole autossa, vaan nastojen karseaan kuntoon rouhimissa teissämme. Kulutus pysyy kevyellä kuormalla helposti alle kymmenen litran, se on kelpo lukema pääkaupunkiseudun talvessa. Volkswagen Crafter nousee eittämättä luokan parhaaksi ominaisuuksiltaan, ilo voi tosin jäädä lyhytaikaiseksi uuden Sprinterin saapuessa kesäksi. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.volkswagen-hyotyautot.fi/crafter-umpipakettiauto Volkswagen Crafter 35 2.0TDI Hinta alkaen 35 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 014 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 3640 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille