27.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Mercedes-Benz GLA ansaitsee tähtensä mukavuudellaan, kunhan kuljettaja ei ole liian pikkumainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLA on selvästi edeltäjäänsä maasturimaisempi. Hyvää: tilat, ajomukavuus. Huonoa: hinta varusteltuna, aluksi niukka mallisto Uutuusarvo erottuu heti: siinä missä ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz GLA oli lähinnä korotettu A-sarjalainen myös muotoilultaan, uusi malli on huomattavasti maasturimaisemaisemman näköinen.Uusi GLA pohjautuu samalle MFA2-perusrakenteelle kuin valmistajansa muut kompaktimman pään A-, B-, CLA- ja GLB-mallisarjat. GLA:n ja A-sarjan akseliväli on sama, mutta kokonaispituudeltaan GLA on 139 mm lyhyempi. Korkeutta GLA on edellisestä sukupolvesta kasvanut jopa 104 mm, kuitenkin maavaraa uudemmassa mallissa on ainoastaan 9 mm edeltäjää enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsolla rahalla höystettyGLA on edelleen Mercedeksen katumaasturimalliston edullisin vaihtoehto. Auton sisällä varustelu vakuuttaa: kahden 10,25-tuumaisen näytön järjestelmä ja sportti-istuimet muistuttavat valmistajan hinnakkaammista malleista. Punaiset kontrastitikkaukset täydentävät viimeistelyn tuntua.Hintalappua tarkastellessa ymmärtää, miksi erot kalliimpiin malleihin tuntuvat pieniltä: valmiiksi yli 49 000 euroa maksavaa Business AMG -varustelutason GLA:ta on höystetty lisävarusteilla yli 10 000 euron edestä. Yli 60 000 euron hinnalla voikin hakea liikkeestä jo hieman tehokkaammalla 220d-moottorilla varustetun täysin eri segmentin GLC:n.Tien päällä pieniä viimeistelemättömyyksiä alkaa erottua. Ovet vaativat sulkeutuakseen voimaa, vieläpä äänekkäästi kolahtaen. Taajamassa auton ohjaus on tunnoton ja veltto, ja jäykästä ja halvan tuntuisesta vilkun viiksestä käännettäessä alkava kova raksutus vie kuljettajan takaisin 1980-luvun autojen äänimaailmaan. Nelosdieselin äänikään ei ole järin hienostunut. Tällaisia ominaisuuksia ei odota yli 60 000 euroa kustantavalta premium-valmistajan tuotteelta.Pikkumaisuudet unohtuvatNämä pienet seikat ovat kuitenkin vain muistutus siitä, että kyseessä on ”alkupään” tähtikeula. Jos unohtaa koeajoyksilön tyyriin hinnan ja sisätilojen viimeistellyn ulkonäön tuomat odotukset, eivät edellä mainitut ongelmat ole perusautoa etsivälle dramaattisia.Auton roolin GLA nimittäin hoitaa kokonaisuutena erinomaisesti. Sisätilat ovat varsin hyvät myös takamatkustajille – takajalkatila on kasvanut edeltäjästä 116 mm, eikä minimaalinen pääntilan väheneminen juuri tunnu. Lisävarusteena saatavilla pituussuunnassa 14 senttimetriä liikkuvilla takaistuimilla 435 litran tavaratilaa voi pelata hieman vetävämmäksi. Säilytystilaa pienroinallekin on hyvin puhelinsyvennyksen ja tilavan kyynärnojan säilytystilan myötä.Alustaltaan mukavuuspainotteinen GLA keinahtelee kevyesti mutkissa, mutta pysyy kuitenkin kuljettajan aistittavissa. Moottori liikuttaa autoa kevyesti, ja aiemmin mainittu käyntiääni pysyy vauhdin kiihtyessä vaimeana, joten pienen totuttelun jälkeen siihen ei juuri kiinnitä huomiota.Kahdeksanportainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa yllättävän selvillä nytkähdyksillä, jotka tuntuvat kuitenkin luontevilta. Vaihteisto muistuttaa itse asiassa hyvää momentinmuunninautomaattia, eli vaihdot erottuvat, mutta eivät ole teräviä. Miettimistaukoja ajaessa ei ilmene.Sopii huonoillekin teilleUuteen GLA:han saa halutessaan tukun maastoavustimia. 4Matic-malleihin vakiovarusteena kuuluva Offroad-tekniikkapaketti sisältää alamäkihidastimen, jolla voi pitää nopeuden halutussa 2–18 km/h -haarukassa, ajotilanneanimaation, joka näyttää reaaliajassa nousuasteen, kallistuskulman ja tekniset asetukset, sekä normaalia leveämmälle valaisevat Offroad-ajovalot. Tekniikkapaketti tuo mukanaan myös ylimääräisen ajotilan, joka sovittaa voimalinjan maastoajoon soveliaammaksi. Lisävarusteena maastoajoa voi helpottaa myös 360 asteen kamerajärjestelmällä.Vaikka GLA ei olekaan oikea maastoauto, vahvuusalueet tuntuvat silti löytyvän päällystettyjen teiden ulkopuolelta. Mukavuuspainotteinen alusta loistaa monttuisilla sorateillä huolimatta ajoittain kuuluvista terävien töyssyjen aiheuttamista kolahduksista. Mitä monttuisemmaksi tie muuttuu, sen laadukkaammalta GLA tuntuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto alle 2 000 eurollaSuomen-valikoima käsittää alkuun vain kaksi mallia: GLA 200d:n ja GLA 250 4Maticin. Ensin mainitun hinnat alkavat 43 034 ja jälkimmäisen 50 547 eurosta. Teholukemat ovat samassa järjestyksessä 150 ja 224 hevosvoimaa.Halvin nelivetoinen malli 200d 4Matic A Business seuraa pian perässä: sen hinnat alkavat 44 894 eurosta, eli nelivetoisuuden lisähinnaksi jää ainoastaan 1 860 euroa. Nähtäväksi jää, kuinka moni kokee hintaeron esteenä jokapyörävetoisen mallin hankkimiseksi, etenkin kun etuvetoisen WLTP-kulutus on ainoastaan 0,2 l/100 km alhaisempi.Myöhemmin mallistoa täydentää myös 1,3-litrainen 163-hevosvoimainen bensiinimoottori ja kaksilitraisen dieselin tehokkaampi 220d-malli, jossa tehoa on 190 hv.Ja muun Mercedeksen kompaktimalliston tapaan myös GLA saa AMG 35 -mallin 306-hevosvoimai-sella moottorilla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz GLA 200 d 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 49 459 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 579 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400–4400 r/min Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin