27.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Mercedes-Benz GLA ansaitsee tähtensä mukavuudellaan, kunhan kuljettaja ei ole liian pikkumainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLA on selvästi edeltäjäänsä maasturimaisempi. Hyvää: tilat, ajomukavuus. Huonoa: hinta varusteltuna, aluksi niukka mallisto Uutuusarvo erottuu heti: siinä missä ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz GLA oli lähinnä korotettu A-sarjalainen myös muotoilultaan, uusi malli on huomattavasti maasturimaisemaisemman näköinen.Uusi GLA pohjautuu samalle MFA2-perusrakenteelle kuin valmistajansa muut kompaktimman pään A-, B-, CLA- ja GLB-mallisarjat. GLA:n ja A-sarjan akseliväli on sama, mutta kokonaispituudeltaan GLA on 139 mm lyhyempi. Korkeutta GLA on edellisestä sukupolvesta kasvanut jopa 104 mm, kuitenkin maavaraa uudemmassa mallissa on ainoastaan 9 mm edeltäjää enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsolla rahalla höystettyGLA on edelleen Mercedeksen katumaasturimalliston edullisin vaihtoehto. Auton sisällä varustelu vakuuttaa: kahden 10,25-tuumaisen näytön järjestelmä ja sportti-istuimet muistuttavat valmistajan hinnakkaammista malleista. Punaiset kontrastitikkaukset täydentävät viimeistelyn tuntua.Hintalappua tarkastellessa ymmärtää, miksi erot kalliimpiin malleihin tuntuvat pieniltä: valmiiksi yli 49 000 euroa maksavaa Business AMG -varustelutason GLA:ta on höystetty lisävarusteilla yli 10 000 euron edestä. Yli 60 000 euron hinnalla voikin hakea liikkeestä jo hieman tehokkaammalla 220d-moottorilla varustetun täysin eri segmentin GLC:n.Tien päällä pieniä viimeistelemättömyyksiä alkaa erottua. Ovet vaativat sulkeutuakseen voimaa, vieläpä äänekkäästi kolahtaen. Taajamassa auton ohjaus on tunnoton ja veltto, ja jäykästä ja halvan tuntuisesta vilkun viiksestä käännettäessä alkava kova raksutus vie kuljettajan takaisin 1980-luvun autojen äänimaailmaan. Nelosdieselin äänikään ei ole järin hienostunut. Tällaisia ominaisuuksia ei odota yli 60 000 euroa kustantavalta premium-valmistajan tuotteelta.Pikkumaisuudet unohtuvatNämä pienet seikat ovat kuitenkin vain muistutus siitä, että kyseessä on ”alkupään” tähtikeula. Jos unohtaa koeajoyksilön tyyriin hinnan ja sisätilojen viimeistellyn ulkonäön tuomat odotukset, eivät edellä mainitut ongelmat ole perusautoa etsivälle dramaattisia.Auton roolin GLA nimittäin hoitaa kokonaisuutena erinomaisesti. Sisätilat ovat varsin hyvät myös takamatkustajille – takajalkatila on kasvanut edeltäjästä 116 mm, eikä minimaalinen pääntilan väheneminen juuri tunnu. Lisävarusteena saatavilla pituussuunnassa 14 senttimetriä liikkuvilla takaistuimilla 435 litran tavaratilaa voi pelata hieman vetävämmäksi. Säilytystilaa pienroinallekin on hyvin puhelinsyvennyksen ja tilavan kyynärnojan säilytystilan myötä.Alustaltaan mukavuuspainotteinen GLA keinahtelee kevyesti mutkissa, mutta pysyy kuitenkin kuljettajan aistittavissa. Moottori liikuttaa autoa kevyesti, ja aiemmin mainittu käyntiääni pysyy vauhdin kiihtyessä vaimeana, joten pienen totuttelun jälkeen siihen ei juuri kiinnitä huomiota.Kahdeksanportainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa yllättävän selvillä nytkähdyksillä, jotka tuntuvat kuitenkin luontevilta. Vaihteisto muistuttaa itse asiassa hyvää momentinmuunninautomaattia, eli vaihdot erottuvat, mutta eivät ole teräviä. Miettimistaukoja ajaessa ei ilmene.Sopii huonoillekin teilleUuteen GLA:han saa halutessaan tukun maastoavustimia. 4Matic-malleihin vakiovarusteena kuuluva Offroad-tekniikkapaketti sisältää alamäkihidastimen, jolla voi pitää nopeuden halutussa 2–18 km/h -haarukassa, ajotilanneanimaation, joka näyttää reaaliajassa nousuasteen, kallistuskulman ja tekniset asetukset, sekä normaalia leveämmälle valaisevat Offroad-ajovalot. Tekniikkapaketti tuo mukanaan myös ylimääräisen ajotilan, joka sovittaa voimalinjan maastoajoon soveliaammaksi. Lisävarusteena maastoajoa voi helpottaa myös 360 asteen kamerajärjestelmällä.Vaikka GLA ei olekaan oikea maastoauto, vahvuusalueet tuntuvat silti löytyvän päällystettyjen teiden ulkopuolelta. Mukavuuspainotteinen alusta loistaa monttuisilla sorateillä huolimatta ajoittain kuuluvista terävien töyssyjen aiheuttamista kolahduksista. Mitä monttuisemmaksi tie muuttuu, sen laadukkaammalta GLA tuntuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto alle 2 000 eurollaSuomen-valikoima käsittää alkuun vain kaksi mallia: GLA 200d:n ja GLA 250 4Maticin. Ensin mainitun hinnat alkavat 43 034 ja jälkimmäisen 50 547 eurosta. Teholukemat ovat samassa järjestyksessä 150 ja 224 hevosvoimaa.Halvin nelivetoinen malli 200d 4Matic A Business seuraa pian perässä: sen hinnat alkavat 44 894 eurosta, eli nelivetoisuuden lisähinnaksi jää ainoastaan 1 860 euroa. Nähtäväksi jää, kuinka moni kokee hintaeron esteenä jokapyörävetoisen mallin hankkimiseksi, etenkin kun etuvetoisen WLTP-kulutus on ainoastaan 0,2 l/100 km alhaisempi.Myöhemmin mallistoa täydentää myös 1,3-litrainen 163-hevosvoimainen bensiinimoottori ja kaksilitraisen dieselin tehokkaampi 220d-malli, jossa tehoa on 190 hv.Ja muun Mercedeksen kompaktimalliston tapaan myös GLA saa AMG 35 -mallin 306-hevosvoimai-sella moottorilla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz GLA 200 d 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 49 459 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 579 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400–4400 r/min Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster