2.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Uusittua ilmettä – Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lievästi uudistunut Mazda CX-3 on ketterä katumaasturi, jolla pienperhe pärjää pitkälle. Ja rahalla auton saa varusteltua varsin ylelliseksi. Hyvää: kattava turvavarustelu, moottori, meluttomuus. Huonoa: ahtaat takatilat, näkyvyys takaviistoon, niukka tavaratila. Mazdan pieni katumaasturi CX-3 on kokenut lievän uudistumisen, joka on tuonut malliston yläpäähän hieman lisää ylellisyyttä matkustamoon, käyttömukavuutta sisäratkaisuihin ja vaivattomuutta ajoon kiitos moottorin hienosäädön.Auto riittää kokonsa puolesta 3–4-henkisen perheen käyttöautoksi, edellyttäen, että vain 350-litrainen takakontti riittää omaan käyttöön. Rahalla japanilaiseen saa potkua konepellin alle, nelivedon, tukun turva-avustimia ja sisälle ylellistä tunnelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLievästi uuttaAutomalli on uudistunut vain lievästi. Ulkoa muutoksen erottaa uudesta etupuskurin muotoilusta ja takaa uudenlaisesta led-valojen muotoilusta.Ulkonäöltään CX-3 on varsin tyypillinen katumaasturiluokan edustaja, eikä erotu muotojensa puolesta mitenkään hätkähdyttävästi kilpailijoistaan. Laskeva kattolinja ja nouseva hartialinja luovat sutjakasta sivuprofiilia, mutta syövät pääntilaa ja ikkunapintaa takana, jossa ei ole mitenkään erityisen väljät matkustustilat ylipäätään.Takana istutaan aika pystyssä asennossa, eikä jalkaterille ole liikaa tilaa. Keskitunneli on korkea. Itseni eli 185-senttisen ajoasennolla kuljettajan takana saa istua polvet selkänojansa kiinni. Takaistuimen istuinosa on kuitenkin miellyttävän pitkä, joten se antaa reisille tukea.Nahkaa ja kyynärnojaSisälle valituissa materiaaleissa on varustetason ja hintaluokan huomioiden hienostunutta tuntua, mutta muutoin kojelaudan ratkaisut näyttäytyvät varsin tyypillisinä. Kojelaudan yläosaan keskelle sijoitettu näyttö on seitsentuumaisena varsin pieni.Tällä varustetasolla istuimet ovat uudistuneet täysnahkaisiksi. Ne hellivät käyttäjäänsä myös riittävän monipuolisin sähkösäädöin. Ja kun ohjauspyörän säätövarat ovat riittävän laajat syvyys- ja korkeussuunnassa, ei ajoasennon löytämisessä ole hankaluuksia. Näkyvyys eteen ja etuviistoon on kunnossa, mutta takaviistoon on hankalaa tähyillä korin varsin umpinaisen muotoilun ja matalan takaikkunan vuoksi. Peruuttajaa auttavat kiitettävän kookkaat sivupeilit ja peruutuskamera.Mittaristo ei saa minusta ystävää. Keskellä näkökenttää sijaitseva pyöreä nopeusmittari on kyllä selkeä, mutta mittarikentän laitojen useat pienet erillisnäytöt tarjoavat pikkuruisia symboleja. Ratkaisu tekee yleisnäkymästä sekavan. Tuulilasin heijastusnäyttö on sitä vastoin selkeälukuinen.Käyttäjäkunta on valitellut CX-3:n keskikyynärnojaa heppoiseksi. Nyt keskikonsoli on uudistunut. Nojan suhteen jää silti edelleen toivomisen varaa. Kyynärnojan korkeus ei ole säädettävissä, eikä sitä voi liikuttaa eteen tai taakse. Yllättävää, sillä tällainen säätömahdollisuus on monessa kilpailevassa automallissa.Potkua riittääEdellisen Mazda CX-3:n äänieristyksen toimivuudesta ei ole selkeää mielikuvaa, mutta sen luvattu kohentuminen uudistumisen yhteydessä on ilmeisen onnistunutta: auto on mukavan hiljainen perusajossa kaupungissa ja taajamassa.Kaikki maksaa. Äänieristys on kohentunut erityisesti Luxury Plus -varustetasolla. Niin täi näin, ajomelun puolesta CX-3 on perusmukava käyttöauto, muttei äänieristetty kuitenkaan tyyriiden premium-katumaasturien tapaan.Kaksilitrainen bensiinimoottori tarjoaa käyttöön 150 hevosvoiman verran tehoa. Se riittää mainiosti eri ajotilainetisin, ja mikä mukavaa moottoria on hieman kohenneltu etenkin korkeamman alaväännön puolesta. Se tuo ajon lisää vaivattomuutta etenkin kaupunkiruuhkissa nytkytellessä.Auto kiihtyy riittävän rivakasti myös ohitustarpeisiin ja ylämäkiin. Moottorin kierrokset nousevat kiihdytyksissä – kiitos kuusilovisen automaattivaihteiston toiminnan – välillä varsin korkealle, joten voimanlähteen huohotus kuuluu matkustamoon saakka. Rengasäänten sisälle kantautuminen on tavanomaisella tasolla: rallatus kantaa sisälle asti etenkin edestä ja moottoritieajossa.Nelivedolla ei jää pulaan röykkyiselläkään soratiellä. Maavaraa ei kuitenkaan ole kuin 155 milliä – aidosti haastavia maastoja ajatellen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla rahalla kaksiHinnaston vertailu on kiinnostavaa. Sen alkupäästä valitseva saa kaksi autoa (2.0 SKYACTIV-G Active MT) samalla eurotukolla, kuin jos valitsee alleen tyyreimmän mallin (1.8 (115) SKYACTIV-D AWD Luxury Plus 6AT). Hinnaston ääriesimerkkien hinnat ovat 19 182 ja 40 069 euroa. Ja kyllä, aivan eurolleen laskettuna kahden auton ostajalle jää vielä 1 705 euroa polttoainekuluihinkin.Koeajossa on varsin kattavasti varusteltu versio, jonka hinta ilman lisävarusteita on 38 085 euroa –uudella päästöjen WLTP-mittaustavalla laskettuna. Lisävarusteina autoyksilössä on musta metalliväri sekä kattava liitettävyys eli Apple Car Play & Android -valmius.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-3 Mazda CX-3 Skyactiv-G 2.0 AWD iEloop Luxury Plus 6AT Hinta alkaen 38 085 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 444 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, x sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 206 Nm (2800 r/min) Vääntö 206 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 181 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 2049 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista