2.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Uusittua ilmettä – Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lievästi uudistunut Mazda CX-3 on ketterä katumaasturi, jolla pienperhe pärjää pitkälle. Ja rahalla auton saa varusteltua varsin ylelliseksi. Hyvää: kattava turvavarustelu, moottori, meluttomuus. Huonoa: ahtaat takatilat, näkyvyys takaviistoon, niukka tavaratila. Mazdan pieni katumaasturi CX-3 on kokenut lievän uudistumisen, joka on tuonut malliston yläpäähän hieman lisää ylellisyyttä matkustamoon, käyttömukavuutta sisäratkaisuihin ja vaivattomuutta ajoon kiitos moottorin hienosäädön. Auto riittää kokonsa puolesta 3–4-henkisen perheen käyttöautoksi, edellyttäen, että vain 350-litrainen takakontti riittää omaan käyttöön. Rahalla japanilaiseen saa potkua konepellin alle, nelivedon, tukun turva-avustimia ja sisälle ylellistä tunnelmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lievästi uutta Automalli on uudistunut vain lievästi. Ulkoa muutoksen erottaa uudesta etupuskurin muotoilusta ja takaa uudenlaisesta led-valojen muotoilusta. Ulkonäöltään CX-3 on varsin tyypillinen katumaasturiluokan edustaja, eikä erotu muotojensa puolesta mitenkään hätkähdyttävästi kilpailijoistaan. Laskeva kattolinja ja nouseva hartialinja luovat sutjakasta sivuprofiilia, mutta syövät pääntilaa ja ikkunapintaa takana, jossa ei ole mitenkään erityisen väljät matkustustilat ylipäätään. Takana istutaan aika pystyssä asennossa, eikä jalkaterille ole liikaa tilaa. Keskitunneli on korkea. Itseni eli 185-senttisen ajoasennolla kuljettajan takana saa istua polvet selkänojansa kiinni. Takaistuimen istuinosa on kuitenkin miellyttävän pitkä, joten se antaa reisille tukea. Nahkaa ja kyynärnoja Sisälle valituissa materiaaleissa on varustetason ja hintaluokan huomioiden hienostunutta tuntua, mutta muutoin kojelaudan ratkaisut näyttäytyvät varsin tyypillisinä. Kojelaudan yläosaan keskelle sijoitettu näyttö on seitsentuumaisena varsin pieni. Tällä varustetasolla istuimet ovat uudistuneet täysnahkaisiksi. Ne hellivät käyttäjäänsä myös riittävän monipuolisin sähkösäädöin. Ja kun ohjauspyörän säätövarat ovat riittävän laajat syvyys- ja korkeussuunnassa, ei ajoasennon löytämisessä ole hankaluuksia. Näkyvyys eteen ja etuviistoon on kunnossa, mutta takaviistoon on hankalaa tähyillä korin varsin umpinaisen muotoilun ja matalan takaikkunan vuoksi. Peruuttajaa auttavat kiitettävän kookkaat sivupeilit ja peruutuskamera. Mittaristo ei saa minusta ystävää. Keskellä näkökenttää sijaitseva pyöreä nopeusmittari on kyllä selkeä, mutta mittarikentän laitojen useat pienet erillisnäytöt tarjoavat pikkuruisia symboleja. Ratkaisu tekee yleisnäkymästä sekavan. Tuulilasin heijastusnäyttö on sitä vastoin selkeälukuinen. Käyttäjäkunta on valitellut CX-3:n keskikyynärnojaa heppoiseksi. Nyt keskikonsoli on uudistunut. Nojan suhteen jää silti edelleen toivomisen varaa. Kyynärnojan korkeus ei ole säädettävissä, eikä sitä voi liikuttaa eteen tai taakse. Yllättävää, sillä tällainen säätömahdollisuus on monessa kilpailevassa automallissa. Potkua riittää Edellisen Mazda CX-3:n äänieristyksen toimivuudesta ei ole selkeää mielikuvaa, mutta sen luvattu kohentuminen uudistumisen yhteydessä on ilmeisen onnistunutta: auto on mukavan hiljainen perusajossa kaupungissa ja taajamassa. Kaikki maksaa. Äänieristys on kohentunut erityisesti Luxury Plus -varustetasolla. Niin täi näin, ajomelun puolesta CX-3 on perusmukava käyttöauto, muttei äänieristetty kuitenkaan tyyriiden premium-katumaasturien tapaan. Kaksilitrainen bensiinimoottori tarjoaa käyttöön 150 hevosvoiman verran tehoa. Se riittää mainiosti eri ajotilainetisin, ja mikä mukavaa moottoria on hieman kohenneltu etenkin korkeamman alaväännön puolesta. Se tuo ajon lisää vaivattomuutta etenkin kaupunkiruuhkissa nytkytellessä. Auto kiihtyy riittävän rivakasti myös ohitustarpeisiin ja ylämäkiin. Moottorin kierrokset nousevat kiihdytyksissä – kiitos kuusilovisen automaattivaihteiston toiminnan – välillä varsin korkealle, joten voimanlähteen huohotus kuuluu matkustamoon saakka. Rengasäänten sisälle kantautuminen on tavanomaisella tasolla: rallatus kantaa sisälle asti etenkin edestä ja moottoritieajossa. Nelivedolla ei jää pulaan röykkyiselläkään soratiellä. Maavaraa ei kuitenkaan ole kuin 155 milliä – aidosti haastavia maastoja ajatellen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samalla rahalla kaksi Hinnaston vertailu on kiinnostavaa. Sen alkupäästä valitseva saa kaksi autoa (2.0 SKYACTIV-G Active MT) samalla eurotukolla, kuin jos valitsee alleen tyyreimmän mallin (1.8 (115) SKYACTIV-D AWD Luxury Plus 6AT). Hinnaston ääriesimerkkien hinnat ovat 19 182 ja 40 069 euroa. Ja kyllä, aivan eurolleen laskettuna kahden auton ostajalle jää vielä 1 705 euroa polttoainekuluihinkin. Koeajossa on varsin kattavasti varusteltu versio, jonka hinta ilman lisävarusteita on 38 085 euroa –uudella päästöjen WLTP-mittaustavalla laskettuna. Lisävarusteina autoyksilössä on musta metalliväri sekä kattava liitettävyys eli Apple Car Play & Android -valmius. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-3 Mazda CX-3 Skyactiv-G 2.0 AWD iEloop Luxury Plus 6AT Hinta alkaen 38 085 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 444 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, x sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 206 Nm (2800 r/min) Vääntö 206 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 181 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 2049 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?