28.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Outlander PHEV:n tutut kuoret kätkevät uuden moottorin ja muuta päivitystä. Hyvää: sulava voimalinja, pitkä toimintamatka sähköllä. Huonoa: vanhahtava yleisilme, ei tehdasnavigaattoria. – Mitsubishillä, Itsuki puhelimessa.– Terve, Jürgen täältä Euroopan markkinointitutkimusosastolta hei. Uusin trendi markkinoilla on timanttitikattu nahka.– Kiitos Jürgen, laitetaan sellaiset malliuudistuksessa Outlanderin kalleimpiin versioihin. Mitäs muuta pitäisi tehdä?– Älypuhelinpeilaus on nyt kova juttu. CarPlay ja Android Auto jyräävät. Poistakaa navigaattori varustelistalta.– Selvä, eiväthän meidän omat insinööritkään osaa käyttää sitä. Onko muuta?– Ei mitään suurta, ennakoittehan te sähköistymisvillityksen jo vuonna 2012, ja saihan auto päivityksen viimeksi 2016.– Ok, kasvatamme nyt hieman akkua ja vaihdamme polttomoottorin suurempaan. Ja voisihan ulkonäköä viilata vähän. Sitten vain markkinoidaan pakettia täysin uutena! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJälleen kohotuksessaVuosikymmenten trendikirjo onkin Mitsubishin sisustassa läsnä. Outlanderista löytyy kaikki, mikä mahtuu kulmikkaan kojelaudan ja Audilta lainatun verhoilukuosin väliin. Moitimme autoa hieman vanhahtavasta ilmeestä jo edellisen kasvojenkohotuskierroksen kohdalla, eikä nyt julkaistu malliuudistus muuta peruslinjoja. Mittaristoa on uusittu, istuimia tukevoitettu, takatilojen ilmanvaihtoa parannettu ja kaikki ikkunannostimet toimivat nyt yhdellä kosketuksella. Ulkonäköä on toki somistettu, kuten kasvojenkohotukseen kuuluu.Uusia moottoreitaIhan oikeitakin uudistuksia on tehty. Valmistaja kertoo korin jäykentyneen muun muassa entistä runsaamman koriliiman käytön ansiosta. Alustakin on saanut uudet iskunvaimentimet, ja ohjaustehostusta on parannettu.Merkittävimmät muutokset löytyvät pinnan alta. Ajoakku on kasvanut 12 kilowattitunnista 13,8:aan, ja polttomoottori on vaihtunut kaksilitraisesta 2,4-litraiseen. Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan. Etuakselilta löytyy edelleen 82-hevosvoimainen sähkömoottori, mutta taka-akselin moottori on vaihdettu 95-hevosvoimaiseen.Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole lainkaan, vaan hitaassa vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreiden turvin. Jos akku on tyhjä, sähkö syntyy polttomoottorin perästä löytyvältä generaattorilta. Kun vauhti kasvaa, voidaan rivinelonen kytkeä etuakseliin kiinni. Perinteisen moniportaisen – tai portaattoman – vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt.Kelpo kilometritBensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa.Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa.Töpselistä lataamalla akku täyttyy vajaassa kuudessa tunnissa. Nopeammin asian voi hoitaa CHAdeMO-pikalatauksella puolessa tunnissa, mutta ominaisuuden houkuttavuutta laskee pikalatauksen korkean minuuttiveloituksen tuomat kalliit kilometrit. Hybriditilassa auto liikkuu vaivatta, onhan voimalinjan yhteisteho 224 hevosvoimaa. Korkeahkosta tehosta huolimatta kyse ei ole raketista, sillä noin 1 900 kilon omamassan vuoksi pyrähdys nollasta sataan venyy 10,5 sekuntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta vanhoissa kuorissaVaikka Outlander olisi helppo tuomita sen vanhahtavan olemuksen perusteella, kuoren alta löytyy lopulta ihan kelpo auto. Ajettavuus ja mukavuus ovat huomattavasti retroa kosketusnäyttöä paremmalla tolalla. Takaistuimen reisitukea voi toki moittia kehnoksi, ja tavaratilasta löytyvät mukitelineet jaksavat huvittaa (Outlanderista on seitsenpaikkainen versio, mutta ei hybridinä).Saa nähdä, miten uudistunut Mitsubishi jaksaa jatkuvasti tiukentuvilla ladattavien hybridien markkinoilla. Mallisto alkaa 47 473 eurosta ja ulottuu aina 57 715 euroon asti, ja etenkin malliston yläpäässä kilpailu on kovaa.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mitsubishi.fi/outlander-phev Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Hinta alkaen 53 751 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 571 € Moottori Ladattava hybridi: Bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit edessä 60 kW (82 hv) ja 137 Nm, takana 70 kW (95 hv) ja 195 Nm. Teho 99 kW (135 hv), 4500 r/min Vääntö 211 Nm (4500 r/min) Vääntö 211 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous