28.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Outlander PHEV:n tutut kuoret kätkevät uuden moottorin ja muuta päivitystä. Hyvää: sulava voimalinja, pitkä toimintamatka sähköllä. Huonoa: vanhahtava yleisilme, ei tehdasnavigaattoria. – Mitsubishillä, Itsuki puhelimessa.– Terve, Jürgen täältä Euroopan markkinointitutkimusosastolta hei. Uusin trendi markkinoilla on timanttitikattu nahka.– Kiitos Jürgen, laitetaan sellaiset malliuudistuksessa Outlanderin kalleimpiin versioihin. Mitäs muuta pitäisi tehdä?– Älypuhelinpeilaus on nyt kova juttu. CarPlay ja Android Auto jyräävät. Poistakaa navigaattori varustelistalta.– Selvä, eiväthän meidän omat insinööritkään osaa käyttää sitä. Onko muuta?– Ei mitään suurta, ennakoittehan te sähköistymisvillityksen jo vuonna 2012, ja saihan auto päivityksen viimeksi 2016.– Ok, kasvatamme nyt hieman akkua ja vaihdamme polttomoottorin suurempaan. Ja voisihan ulkonäköä viilata vähän. Sitten vain markkinoidaan pakettia täysin uutena! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJälleen kohotuksessaVuosikymmenten trendikirjo onkin Mitsubishin sisustassa läsnä. Outlanderista löytyy kaikki, mikä mahtuu kulmikkaan kojelaudan ja Audilta lainatun verhoilukuosin väliin. Moitimme autoa hieman vanhahtavasta ilmeestä jo edellisen kasvojenkohotuskierroksen kohdalla, eikä nyt julkaistu malliuudistus muuta peruslinjoja. Mittaristoa on uusittu, istuimia tukevoitettu, takatilojen ilmanvaihtoa parannettu ja kaikki ikkunannostimet toimivat nyt yhdellä kosketuksella. Ulkonäköä on toki somistettu, kuten kasvojenkohotukseen kuuluu.Uusia moottoreitaIhan oikeitakin uudistuksia on tehty. Valmistaja kertoo korin jäykentyneen muun muassa entistä runsaamman koriliiman käytön ansiosta. Alustakin on saanut uudet iskunvaimentimet, ja ohjaustehostusta on parannettu.Merkittävimmät muutokset löytyvät pinnan alta. Ajoakku on kasvanut 12 kilowattitunnista 13,8:aan, ja polttomoottori on vaihtunut kaksilitraisesta 2,4-litraiseen. Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan. Etuakselilta löytyy edelleen 82-hevosvoimainen sähkömoottori, mutta taka-akselin moottori on vaihdettu 95-hevosvoimaiseen.Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole lainkaan, vaan hitaassa vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreiden turvin. Jos akku on tyhjä, sähkö syntyy polttomoottorin perästä löytyvältä generaattorilta. Kun vauhti kasvaa, voidaan rivinelonen kytkeä etuakseliin kiinni. Perinteisen moniportaisen – tai portaattoman – vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt.Kelpo kilometritBensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa.Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa.Töpselistä lataamalla akku täyttyy vajaassa kuudessa tunnissa. Nopeammin asian voi hoitaa CHAdeMO-pikalatauksella puolessa tunnissa, mutta ominaisuuden houkuttavuutta laskee pikalatauksen korkean minuuttiveloituksen tuomat kalliit kilometrit. Hybriditilassa auto liikkuu vaivatta, onhan voimalinjan yhteisteho 224 hevosvoimaa. Korkeahkosta tehosta huolimatta kyse ei ole raketista, sillä noin 1 900 kilon omamassan vuoksi pyrähdys nollasta sataan venyy 10,5 sekuntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta vanhoissa kuorissaVaikka Outlander olisi helppo tuomita sen vanhahtavan olemuksen perusteella, kuoren alta löytyy lopulta ihan kelpo auto. Ajettavuus ja mukavuus ovat huomattavasti retroa kosketusnäyttöä paremmalla tolalla. Takaistuimen reisitukea voi toki moittia kehnoksi, ja tavaratilasta löytyvät mukitelineet jaksavat huvittaa (Outlanderista on seitsenpaikkainen versio, mutta ei hybridinä).Saa nähdä, miten uudistunut Mitsubishi jaksaa jatkuvasti tiukentuvilla ladattavien hybridien markkinoilla. Mallisto alkaa 47 473 eurosta ja ulottuu aina 57 715 euroon asti, ja etenkin malliston yläpäässä kilpailu on kovaa.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mitsubishi.fi/outlander-phev Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Hinta alkaen 53 751 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 571 € Moottori Ladattava hybridi: Bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit edessä 60 kW (82 hv) ja 137 Nm, takana 70 kW (95 hv) ja 195 Nm. Teho 99 kW (135 hv), 4500 r/min Vääntö 211 Nm (4500 r/min) Vääntö 211 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä