27.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Vain katto puuttuu – Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Coupé vai Cabriolet, siitä voi väitellä Porsche 911:sta kohdalla pitkään. Kyse on puhtaasti makuasiasta. Hyvää: avoautoelämys ilman kompromisseja. Huonoa: ovenkahvat? Ei avoauto pelkästään katto poistamalla synny, ei ainakaan perinpohjaisilta saksalaisilta. Tammikuussa koeajetun coupén metallikatto on vaihtunut sähköhydraulisesti aukeavaan kangaskattoon, valmistajan mukaan aiempaa kevyempään. Avoversion valitseminen tuo 70 lisäkiloa (1710 kg vs. 1640).Mustana, tummansinisenä, ruskeana ja punaisena saatava katto aukeaa tai sulkeutuu kahdessatoista sekunnissa ja käyttö onnistuu aina 50 kilometriin tunnissa asti. Kattorakenteiden sisältä löytää ääni- ja lämmöneristeitä sekä magnesiumista tehtyjä vahvikkeita, joiden ansiosta tuttu kattolinja säilyy muodossaan yli 300 kilometriin tunnissa asti. Pikkutarkat saksalaiset haluavat varmistaa, ettei huippunopeuttakaan kulkeva 911 Carrera 4S Cabriolet näytä myrskytuulessa pullottavalta teltalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsiensa neliöKuulostaa turhamaiselta, mutta yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden. Ja niitä yksityiskohtia riittää, ja se kokonaisuus nousee osiensa toiseen potenssiin. Cabriolet-versio säilyttää kaikki Coupén ansaitsemat ylisanat.Sen alustan kyvykkyys selvitä hirvittävän huonokuntoisesta tiestä hämmentää – ja huonokuntoisia teitä koeajoreitillä riittää, Kreikan tiestö on maan talouden peili. Pelkkiä kehuja ansaitsee myös ohjaus: jos Porschen pyytää kulkemaan suoraan, se tekee sen lähes vakaumuksellisesti. Mutta jos erinomaisesti käteen istuvaa ohjauspyörää kääntää vähänkin, ohjautuu auto 46 milliä leveämmän etuakselin ansiosta erinomaisen tarkasti ja tunnokkaasti pitkin pyydettyä linjaa.Nyppylöissä ja notkoissa keventävä tai painautuva auto tuntuu sormenpäissä ohjausvoimien vaihteluna, samoin yliyrittämisestä johtuva yli- tai aliohjautuminen. Etupyörien vaimea, mutta jatkuva viestintä tienpinnan tapahtumista luo konkreettisen yhteyden auton ja kuljettajan välille. Kenties juuri sen tähden 911 on harvoja huippusuorituskykyisiä autoja, joita on aidosti nautinnollista ajaa myös hitaasti. Lisää bassoaToki vasta vauhdissa palaset todella loksahtavat kohdalleen. Vaikka kiertojäykkyys jää puoleen umpikorisesta 911:sta, on rakenne silti hyvin jäykkä. Vain pahimmissa poikittaistöyssyissä voi aistia rakenteessa tutinoita. Kehityksen ansiosta avokoriseen 911-malliin tarjotaan lisävarusteena ensikertaa jäykempää PASM Sport -alustaa.Etupuskurin liikkuvista ritilöistä ja nousevasta takasiivestä koostuva aktiivinen aerodynamiikka mukautuu katon asentoon: katto ylhäällä järjestelmä toimii kuten coupéssa, avonaisena takasiiven kulmaa jyrkennetään muuttuneen ilmavirtauksen tähden. Etuistuimella ei ilmavirtauksista tarvitse liikaa murehtia, sähköisesti aukeava tuulisuoja pitää pyörteilyn kurissa. Takaistuinta ei toki tällöin voi käyttää kuin tavaratilana, mutta 911-perinteiden mukaisesti se ei ole suuri menetys. Ja jos asiakas valitsee tyyriin, mutta upeasointisen Burmester-äänentoiston, korostaa järjestelmä Cabrioletissa hieman matalia taajuuksia kompensoidakseen avonaista tilaa. Saksalaiset todellakin huomioivat kaiken. Turhia murheitaTai eivät aivan kaikkea. Cabriolet jakaa umpikattoisen mallin selkeälinjaiset sisätilat, joten kritisoimme jälleen ohjauspyörän digitaalimittaristoon aiheuttamaa katvetta. Kahden koriversion yhteinen murhe ovat myös koria vasten painautuvat ovenkahvat, joiden hutera rakenne ei istu muuten jämäkkyyden perikuvaa edustavaan Porscheen.3-litrainen tuplaturboahdettu bokserikuutonen on hienosäädetty versio edeltäjästä. Moottorista löytyy nyt muun muassa hiukkassuodatin.Suurista murheista ei siis ole kyse. Uusi Porsche 911 tarjoaa sekä coupéna että cabrioletinä edeltäjiään enemmän mukavuutta tinkimättä pisaraakaan urheilullisuudesta. Valinta kahden korimallin välillä on lopulta kiinni vain muutamasta seikasta: miten paljon avoautoilusta nauttii ja kuinka avokorin ulkonäkö sopii silmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen 992? Katso täältä uuden sukupolven Porsche 911:sta laajempi tekninen esittely. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Hinta alkaen 231 928 € Moottori Bensiinimoottori 2 981 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,6 s Huippunopeus 304 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,6 (yhd.) CO2-päästöt 242 g/km Mitat pituus 4519 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1299 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti