17.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Valitse vain toinen – Ford Fiesta Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta Van Sport on hyvä kompromissi hauskuutta ja käytännöllisyyttä. Ensin mainittu piirre tosin hiipuu sitä mukaa kun jälkimmäistä aletaan tosissaan hyödyntämään. Hyvää: ajettavuus ilman kuormaa, tyylikäs ja miellyttävä pakettiautoksi. Huonoa: ajettavuus kuormattuna, pieni tavaratila pakettiautoksi, pitkät välitykset. Viimeisimmän Ford Fiestan mallisto sisältää jo vaikka mitä. Perus-Fiestan lisäksi tarjolla on citymaasturimainen Fiesta Active, sporttinen Fiesta ST sekä nyt koeajettu hyötyajoneuvo Fiesta Van. Pikkuautosta muunneltu pakettiauto saattaa kuulostaa kovalta osanottajalta vuoden turhake -kilpailuun, mutta totuus on kaukana siitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin henkilöversionsaFiesta Vanin ensituntuma ei poikkea henkilöautomallista. Istuimen saa useimmista muista pakettiautoista poiketen säädettyä miellyttävään asentoon, eikä kuljettajan tarvitse istua kohtuuttoman pystyssä. Aivan yhtä taakse istuinta ei saa kuin henkilöautomallissa, sillä penkki ei lukitu aivan taka-asentoon, koska tavaratilan seinämä tulee tielle. Tästä huolimatta ainakin 190-senttinen kuljettaja mahtuu istumaan ratin taakse miellyttävästi. Normaalista Fiestasta tuttuna miinuksena ovat vaihteiston pitkät välitykset. Ajotuntumakin on ilman kuormaa sama, siis varsin herkullinen. Mutkissa hymy on herkässä: urheilullisemman Sport-version jäykempi jousitus takaa auton vakaan ja tunnokkaan käyttäytymisen vauhdikkaammissakin kurveissa olematta kuitenkaan kohtuuttoman kova huonokuntoisilla teillä. Ohjaustuntumakin on erinomainen.Kevyille kuormilleVajaan kuution tavaratila on tehty laadukkaasti. Kuorman sidontaa varten löytyy kiinnityslenkit, ja ohjaamo on erotettu jämäkällä ritilällä.Koeajoyksilön kantavuudeksi on ilmoitettu 430 kg, jossa on huomioitu 75-kiloisen kuljettajan massa. Harmiksi muuten miellyttävän Fiesta Vanin käyttäytyminen muuttuu kuorman kanssa oleellisesti. 170 kilon kuorma taka-akselin tuntumassa osoittaa, ettei autoa hyvän kokoisesta tavaratilasta huolimatta ole tarkoitettu painaviin kuljetuksiin.Lisääntyneen massan havaitsee etenkin tiukoissa käännöksissä, auto muuttuu hakevan ja epävarman tuntuiseksi. Samassa kaarteessa, jossa ilman kuormaa ei voinut hillitä hymyä, on vaikeaa olla päästämättä tippaa tuskan hikeä. Samalla ohjaus muuttuu hieman raskaammaksi. Positiivista kuormattuna käyttäytymisessä on kuitenkin se, ettei Fiesta jäykän jousituksensa ansiosta ”keuli” pahasti kiihdytyksissä tai nyökkäile jarrutuksissa – vaikka kuorma olisi sijoitettu hieman epäoptimaalisestikin.Näppäryys parastaParhaimmillaan Fiesta Van on eittämättä ahtaisiin määränpäihin suunnatuissa kuljetuksissa. Paketti on jo toimitettu perille ja pieni sporttipaku matkalla seuraavalle keikalle, kun samassa ajassa tonniluokan pakettiautoa vasta soviteltaisiin vastaanottajan porttikongiin.Hintakin on erittäin kilpailukykyinen. 1,1-litraisen hinnat alkaen -mallin suositushinta on 16 809 euroa, ja koeajetun Sport-versionkin saa alle 20 000 euron.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta Van Sport 1.0 Ecoboost 125 hv M6 Hinta alkaen 19 310 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 668 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1700–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1700–4500 r/min) Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2493 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 580 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous