30.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Valtakunnassa kaikki hyvin – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edullisin automaattivaihteinen Nissan Qashqai on samalla astetta tehokkaampi. Hyvää: voimalinjan vaivattomuus. Huonoa: moottoriversion hintaloikka. – Säkin olet varmasti tehnyt Qashqai-koeajon joskus?Hartiat painuvat alas, kiinni jäin. Nissan Qashqai ei ole helppo aihe, sillä autosta on kirjoitettu viime vuosina paljon sen suuren suosion vuoksi. Samalla automalli on monessa suhteessa erittäin keskiarvoinen, sillä se on suurelta osin määritellyt edustamansa katumaasturiluokan.Toisen mallipolven kääntyessä kohti ehtootaan mallistossa on tapahtunut kuitenkin merkittävä voimalinjojen päivitys. Suosiotaan kasvattavien automaattivaihteistojen hinnat alkaen -versio on nyt Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Edullisimmillaan voimalinjaan pääsee käsiksi 30 340 eurolla. Hintaero 140 hevosvoiman perusmalleihin muodostuu yllättävän suureksi johtuen 160 hevosvoiman moottoriversion yli 4 000 euron hintaerosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut ainekset oikein paistettunaMallimerkinnän takaa löytyy Mercedes-Benzin ja Renaultin malleista tuttu yhteistyössä kehitelty 1,3-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori. Moottori on tullut tutuksi erityisesti Mercedeksen kompaktimalleissa, mutta myös Renault-Nissan-allianssin parissa. 140 hevosvoiman perusmallin lisäksi tarjolla on 160 hevosvoiman versio, joka on valittavissa manuaalivaihteiston lisäksi seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.Verrattuna Qashqaissa aiemmin tavattuihin portaattomiin CVT-automaatteihin ero on kuin yöllä ja päivällä. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii huomaamattoman hyvin arkiajon eri tilanteissa parkkipaikoilta moottoriteille. Nissanin voimalinjatoteutus tuntuu jopa päihittävän samojen ainesten ympärille rakennetun Renault-version, mutta allianssi kehittänee lopputulosta kaiken aikaa.Moottorityypille tuttuun tapaan ilmoitettu 160 hevosvoimaa tuntuu yläkanttiin arvioidulta, mutta jalkoihin ei tarvitse jäädä. Qashqai suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä automaattivaihteistolla 9,9 sekunnissa, sekunnin manuaaliversiota hitaammin. Sekalaisessa ajossa toteutunut polttoaineen kulutus oli myös lähellä valmistajan ilmoittamaa WLTP-yhdistettyä kulutusta, eli noin 7 litraa per 100 kilometriä.Uusi resepti, sama makuMuuten Qashqain maailmassa asiat ovat ennallaan. Perinteinen mittaristo on selkeä ja tietoviihdejärjestelmän käyttö sujuu useimmiten ilman hankaluuksia. 360°-ympäristökamera on ahtaissa paikoissa iso apu. Matkustamossa tilat ovat tutut, mutta panoraamalasikatto tuo lisää avaruuden tuntua valollaan. Kohtuullisen voimakkaasti muotoillut istuimet edustavat hyvää perustasoa. 430 litran tavaratilan käytettävyyttä parantaa mahdollisuus tilan jakamiseen. Nähtäväksi jää, miten Nissan uudistaa segmenttisuosikkia seuraavalla kierroksella. Toisen polven Qashqai on kuitenkin kestänyt aikaa tasaisten päivitysten ansiosta hyvin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT Tekna Hinta alkaen 33 151 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 151 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1600–3500 r/min) Vääntö 270 Nm (1600–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 695 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle