2.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Veitsenterävä Suzuki Katana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samuraimiekan mukaan nimetty Suzuki Katana palaa nykyaikaistettuna moottoripyörämerkin mallistoon. Hyvää: väljä ajoasento, moottorin teho ja luonne, persoonallinen muotoilu. Huonoa: pieni tankki, futuristisen mittariston luettavuus. Täydet 150 hevosvoimaa ja painoa vain 215 kiloa. Kuulostaa hyvältä, muttei nykypäivänä mitenkään järisyttävältä. Kun tähän lisätään legendaarinen nimi Suzuki Katana, nousee mielenkiinto kokonaan uudelle tasolle.Alkuperäinen saksalaisen Target-Designin muotoilema Katana esiteltiin vuonna 1981. Tekniikka perustui Suzukin silloiseen huippumalliin, mutta vasta saksalaisella viivoittimella suunniteltu kulmikas olemus teki Katanasta klassikon. Nyt, lähes 40 vuotta myöhemmin, Suzuki käyttää samaa kaavaa, joskaan uusi Katana ei ole muotoilultaan aivan yhtä radikaali.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi muotoilu, tuttu tekniikkaKatanan runko ja moottori ovat peräisin GSX-S1000 -nakumallista. Nelisylinterinen rivimoottori on tarvittaessa käsittämättömän nöyrä, ja vetää puhtaasti jopa kuutosvaihteella tyhjäkäyntikierroksilta alkaen. Kun liikutaan kierroslukualueen ylärajoilla, 150 hevosvoiman huipputeho ei jätä suorituskykyyn juuri toivomisen varaa.Tuntumaltaan Katana poikkeaa yllättävän paljon lähtökohtana olevasta sisarmallistaan. Istuinkorkeutta on 15 millimetriä enemmän, ja ohjaustanko on leveämpi. Miehekkäämpi ote ja loivempi polvikulma antavat pyörästä selvästi isomman vaikutelman. Ajoltaan Katana on tukeva, ja käytös Dunlopin Roadsport 2 -ensiasennusrenkailla on rauhallista. Suzukin herkkätoiminen ja ehkäpä markkinoiden parhaiten toimiva vaihteisto ansaitsee erityiskiitoksen.Muotoilu ohittaa käytännöllisyydenEtupään terävä muotoilu on koko ajan kuljettajan silmissä. Tuulilasi on vain nakupyörätyyppinen pieni ilmanohjain. Korkeampi lasi sopisi Katanan tyyliin ja suojaisi kuljettajaa paremmin.Mittaristo on futuristinen, kuten alkuperäisessä Katanassakin oli. Erikoisuutena voidaan pitää pientä, vain 12-litraista tankkia, mikä riittää noin 250 kilometrin ajomatkalle. Käytännöllisyys on saanut väistyä ulkonäön tieltä.Jousitus on jämäkkä ja tuntumaltaan aavistuksen pintakova. Jarruteho on riittävä, mutta tuntuma melko säyseä. ABS-jarrut ovat perinteistä mallia, joka ei huomioi sivuttaiskallistusta.Varustelistan ainoana ekstrana on kolmiasentoinen luistonesto, muuten pyörästä löytyy vain lakisääteiset eli pakolliset varusteet. Perusmalliin verrattuna hintaa on 1 500 euroa enemmän, millä saa erilaisen mittariston ja ulkonäön lisäksi oikeuden Katana-nimeen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki Katana Hinta alkaen 17 990 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 10000 r/min Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 215 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 12 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/50 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti