20.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: vetoapua sähköavulla – Toyota Prius AWD-i Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Faceliftattu Toyota Prius on nyt nelivetoinen – ainakin auttavasti. Hyvää: nelivedon olemassaolo, vaivaton ajettavuus, voimalinjan toiminta, taloudellisuus. Huonoa: ei-innostava ajettavuus, matala tavaratila. Toyota Prius -hybridiauton takapyörät ovat tähän asti näytelleet vapaamatkustajan roolia, mutta viime talvena julkistetun kasvojenkohennuksen myötä ne saivat ensi kertaa kunnian osallistua auton eteenpäin työntämiseen.Hybriditapaan neliveto on toteutettu sähköisesti, ilman mekaanista nivelakselia etu- ja takapyörien välillä. Jo vanhastaan matalaa Prius-tavaratilaa tekniikka pienentää vielä ylimääräisellä 45 litralla.Mitään ralliautoa ei AWD-i -järjestelmä Priuksesta tee. Auton peräosassa sijaitseva sähkömoottori pyörittää takapyöriä maksimissaan 5,3 kilowatin eli reilun seitsemän hevosvoiman teholla, eli tarkoituksena on ennen kaikkea parantaa etenemiskykyä liukkaalla.Neliveto on aina liikkeellelähdöissä kytkettynä, ja pysyy päällä 10 km/h nopeuteen saakka. Siitä ylöspäin takapyörät aktivoituvat 70 km/h asti, jos järjestelmä havaitsee etupyörissä luistoa. Tätä kovemmissa vauhdeissa Prius on aina etuvetoinen. Kaikki pelaa täysin automaattisesti, eli mitään nelivetoon liittyviä katkaisimia ei autossa ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa vakionaNelivetoapu on lähtökohtaisesti tarjolla Priukseen lisävarusteena, mutta Suomen markkinoilla se tulee automaattisesti mukana. Fiksu liike ilmastomme huomioon ottaen. Hinnasto käsittää vain kaksi Priusta, nyt koeajetun Premium-varusteversion sekä vajaat kolme tonnia edullisemman Activen.Päähybridivoimalinjan teho- ja vääntöarvoihin takapyörien vetoapu ei ole vaikuttanut. Etupyöriä liikuttaa siis sama 1,8-litrainen bensiinimoottori kuten ennenkin, ja myös isommassa eli etusähkömoottorissa on voimaa aiempaan tapaan.Eräs merkittävä ero kylläkin piilee perävaunumassoissa. AWD-i -malleilla ei nimittäin voi hinata minkään painoista kärryä, kun vetomassa meidän markkinoiltamme poistuneissa etuveto-Priuksissa oli sentään 725 kiloa.Lievennykseksi voi toki sanoa, ettei Prius liene niitä ensimmäisiä autoja, jotka valjastetaan veturiksi, mutta toki kevytperävaunukansan pitää tämäkin epäkohta noteerata.Hyvällä kitkallaAutouutuus saapui Suomeen vasta kevään lämmettyä, joten liukkaan kelin kokemukset jäivät toistaiseksi väliin. Sorapinnalla tehdyissä koekiihdytyksissä havaitsimme ainoastaan sen, että Prius lähtee liikkeelle pehmeän rauhallisesti – kuten se on aina tehnyt.Kojelaudan keskellä olevaan mittaristopaneeliin saa näkyviin uuden valikon, mistä voi tarkkailla takapyörien osallistumista vetotalkoisiin. Yhtä kaikki: pitääpä palata asiaan syksyllä ensi lumien tullen.Sillä välin voidaankin ihmetellä Priusta itsessään. Kasvojenkohennus, joka tehtiin autoon nelivedon lisäämisen yhteydessä, käsittää valojen, keulan, perän ja vanteiden muotojen hienohiontaa. Korin detaljit eivät ole ihan niin ufoja kuin ennen, mutta yleisilme on toki edelleen selvästi muusta automassasta poikkeava.Myös ohjaamoon on tehty pikkuparannuksia – tärkeimpinä suurempi langattoman latauksen asema isompia älypuhelimia varten sekä kosketusnäytön toiminnan nopeuttaminen ja muutenkin parantaminen. Näyttö muun muassa tottelee nyt raahausta, ja karttaa voi zoomata modernisti pihtiotteella. Ruudun koko vain on pysytellyt nykymittapuun mukaan pienenä.Ekosisaret ahdistavatNämä uudistukset eivät muuta sitä tosiseikkaa, että itse Priuksen olemassaolo tuntuu nykypäivänä jo vähän väkinäiseltä.Kun Prius syntyi, mallin asema ainoana hybridiautona oli toki erilainen, ja hyvinkin oikeutettu. Toisin on nykyään: miksi valitsisi keskinkertaisella ajettavuudella, laatuvaikutelmalla, melutasolla ja tavaratilalla sekä kömpelöillä yksityiskohdilla varustetun Priuksen, kun erittäin hyvin toimivan hybriditekniikan on saanut jo pitkään muihinkin Toyotan malleihin – ennen muuta mainioon uuteen Corollaan, jossa vaihtoehtona on nyt voimakkaampikin hybridiversio?On helppo tulla siihen johtopäätökseen, että Priusta ostetaan maailmanlaajuisesti lähinnä siksi, että se näyttää ekoautolta – tällöin kenellekään ei jää epäselväksi, miten omistaja suhtautuu ympäristöönsä.Meikäläisillä markkinoilla juuri se kevytneliveto nostaakin Priuksen osakkeita osuvasti: Toyotan muut hybridimallit kun ovat etuvetoisia, kalliimpaa ja suurempaa RAV4-katumaasturia lukuun ottamatta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Toyota Prius AWD-i Premium Hinta alkaen 38 809 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 346 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etu/neliveto. Sähkömoottori 53 kW (72 hv), 163 Nm. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 575 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km (hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?