20.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: vetoapua sähköavulla – Toyota Prius AWD-i Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Faceliftattu Toyota Prius on nyt nelivetoinen – ainakin auttavasti. Hyvää: nelivedon olemassaolo, vaivaton ajettavuus, voimalinjan toiminta, taloudellisuus. Huonoa: ei-innostava ajettavuus, matala tavaratila. Toyota Prius -hybridiauton takapyörät ovat tähän asti näytelleet vapaamatkustajan roolia, mutta viime talvena julkistetun kasvojenkohennuksen myötä ne saivat ensi kertaa kunnian osallistua auton eteenpäin työntämiseen. Hybriditapaan neliveto on toteutettu sähköisesti, ilman mekaanista nivelakselia etu- ja takapyörien välillä. Jo vanhastaan matalaa Prius-tavaratilaa tekniikka pienentää vielä ylimääräisellä 45 litralla. Mitään ralliautoa ei AWD-i -järjestelmä Priuksesta tee. Auton peräosassa sijaitseva sähkömoottori pyörittää takapyöriä maksimissaan 5,3 kilowatin eli reilun seitsemän hevosvoiman teholla, eli tarkoituksena on ennen kaikkea parantaa etenemiskykyä liukkaalla. Neliveto on aina liikkeellelähdöissä kytkettynä, ja pysyy päällä 10 km/h nopeuteen saakka. Siitä ylöspäin takapyörät aktivoituvat 70 km/h asti, jos järjestelmä havaitsee etupyörissä luistoa. Tätä kovemmissa vauhdeissa Prius on aina etuvetoinen. Kaikki pelaa täysin automaattisesti, eli mitään nelivetoon liittyviä katkaisimia ei autossa ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomessa vakiona Nelivetoapu on lähtökohtaisesti tarjolla Priukseen lisävarusteena, mutta Suomen markkinoilla se tulee automaattisesti mukana. Fiksu liike ilmastomme huomioon ottaen. Hinnasto käsittää vain kaksi Priusta, nyt koeajetun Premium-varusteversion sekä vajaat kolme tonnia edullisemman Activen. Päähybridivoimalinjan teho- ja vääntöarvoihin takapyörien vetoapu ei ole vaikuttanut. Etupyöriä liikuttaa siis sama 1,8-litrainen bensiinimoottori kuten ennenkin, ja myös isommassa eli etusähkömoottorissa on voimaa aiempaan tapaan. Eräs merkittävä ero kylläkin piilee perävaunumassoissa. AWD-i -malleilla ei nimittäin voi hinata minkään painoista kärryä, kun vetomassa meidän markkinoiltamme poistuneissa etuveto-Priuksissa oli sentään 725 kiloa. Lievennykseksi voi toki sanoa, ettei Prius liene niitä ensimmäisiä autoja, jotka valjastetaan veturiksi, mutta toki kevytperävaunukansan pitää tämäkin epäkohta noteerata. Hyvällä kitkalla Autouutuus saapui Suomeen vasta kevään lämmettyä, joten liukkaan kelin kokemukset jäivät toistaiseksi väliin. Sorapinnalla tehdyissä koekiihdytyksissä havaitsimme ainoastaan sen, että Prius lähtee liikkeelle pehmeän rauhallisesti – kuten se on aina tehnyt. Kojelaudan keskellä olevaan mittaristopaneeliin saa näkyviin uuden valikon, mistä voi tarkkailla takapyörien osallistumista vetotalkoisiin. Yhtä kaikki: pitääpä palata asiaan syksyllä ensi lumien tullen. Sillä välin voidaankin ihmetellä Priusta itsessään. Kasvojenkohennus, joka tehtiin autoon nelivedon lisäämisen yhteydessä, käsittää valojen, keulan, perän ja vanteiden muotojen hienohiontaa. Korin detaljit eivät ole ihan niin ufoja kuin ennen, mutta yleisilme on toki edelleen selvästi muusta automassasta poikkeava. Myös ohjaamoon on tehty pikkuparannuksia – tärkeimpinä suurempi langattoman latauksen asema isompia älypuhelimia varten sekä kosketusnäytön toiminnan nopeuttaminen ja muutenkin parantaminen. Näyttö muun muassa tottelee nyt raahausta, ja karttaa voi zoomata modernisti pihtiotteella. Ruudun koko vain on pysytellyt nykymittapuun mukaan pienenä. Ekosisaret ahdistavat Nämä uudistukset eivät muuta sitä tosiseikkaa, että itse Priuksen olemassaolo tuntuu nykypäivänä jo vähän väkinäiseltä. Kun Prius syntyi, mallin asema ainoana hybridiautona oli toki erilainen, ja hyvinkin oikeutettu. Toisin on nykyään: miksi valitsisi keskinkertaisella ajettavuudella, laatuvaikutelmalla, melutasolla ja tavaratilalla sekä kömpelöillä yksityiskohdilla varustetun Priuksen, kun erittäin hyvin toimivan hybriditekniikan on saanut jo pitkään muihinkin Toyotan malleihin – ennen muuta mainioon uuteen Corollaan, jossa vaihtoehtona on nyt voimakkaampikin hybridiversio? On helppo tulla siihen johtopäätökseen, että Priusta ostetaan maailmanlaajuisesti lähinnä siksi, että se näyttää ekoautolta – tällöin kenellekään ei jää epäselväksi, miten omistaja suhtautuu ympäristöönsä. Meikäläisillä markkinoilla juuri se kevytneliveto nostaakin Priuksen osakkeita osuvasti: Toyotan muut hybridimallit kun ovat etuvetoisia, kalliimpaa ja suurempaa RAV4-katumaasturia lukuun ottamatta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Toyota Prius AWD-i Premium Hinta alkaen 38 809 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 346 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etu/neliveto. Sähkömoottori 53 kW (72 hv), 163 Nm. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 575 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km (hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia