2.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: viettelin sut veekasilla – Mercedes-Benz S 560 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz S 560 Coupé, tähtimerkin hienostunein kaksiovinen, päivitettiin S-sarjan sedanin tasolle. Hyvää: miltei kaikki. Huonoa: menee makuasioiksi. Mercedes-Benz S Coupé – kuten myös avonainen versionsa S Cabriolet – sai hiljattain samat uudistukset kuin neliovinen edustusveljensä hieman aiemmin. Siis lievästi meikatun ilmeen, jossa Coupé erottuu kaksivärisine oled -takavaloineen, lisää kehittyneitä ajoavustinjärjestelmiä sekä parannuksia kuljettajan eteen avautuvaan tietoviihdejärjestelmään. Vain yksi on joukosta poissa – nimittäin kaksioviseen ja nelipaikkaiseen maailmaan eivät dieselmoottorit kuulu. Eivät edes uudet hienot suorat kuutoset, joiden äänimaailmaa tai voimaa ei tarvitsisi näissäkään piireissä häpeillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi veekasiSen sijaan S Coupé syö bensiiniä. ”Edullisimman” mallin kolmen litran veekuutosen (S 450/367 hv) sekä huipulla olevan kuuden litran V12-voimalan (AMG S 65/630 hv) väliin tarjotaan nyt neljän litran veekasia (S 560/469 hv tai AMG S 63/612 hv).Tupla-ahdettu V8 on nykytyyliin seitsemän desiä aiempaa konetta pienempi, mutta tarjoaa S 560:n tapauksessa hieman enemmän tehoa kuin S 500 -edeltäjässä.Myös talous-, tai ehkä pikemminkin CO2-asiat, ovat olleet Mercedeksellä mielessä: moottori on valmistajan mukaan jopa kahdeksan prosenttia entistä taloudellisempi. Tästä kiitos kuuluu muun muassa sylinterien lepuutustoiminnolle, joka aktivoituu säyseimmillä ajotiloilla ja kierroslukualueella 900–3 250 r/min – ja kunhan kaasupolkimen kanssa ei riehaannuta.Kaikki on tietysti kovin suhteellista. Yhdeksän litran yhdistetty EU-kulutus ja yli 200 gramman hiilidioksidipäästö eivät tee S 560 Coupésta ekoautoa, mutta pidempiä siivuja vartenhan onkin olemassa se neliovinen diesel.Yhtä näyttöäCoupén eräänä tavaramerkkinä on mataluus. Tässä autossa se tuntuu todella selvänä, sillä pitkän kuskin pitää hieman kumarrella kyytiin, ja tuhdisti topattu A-pilarin sisäverhous on ohimon kohdalla – vaikka istuinkin on asemoitu melko alas. Ahtaudesta, tai edes klaustrofobian tunteesta ei luonnollisesti ole kyse, vain korimallin ominaispiirteestä. Aivan kuten S-sarjan sedanissa, myös Coupéssa kojelaudan kaksi suurta näyttöä ovat nyt yhden ja saman lasin alla, ja muodostavat näin eheämmän kokonaisuuden. Pääpiirteittäin kojelaudan, ja muun ohjaamon, ilme on silti ennallaan. Käyttöliittymää voi operoida ohjauspyörän kosketuslevyillä, ja ratista löytyvät myös vakionopeudensäätimen nappulat aiemman viiksikytkimen sijaan – myös nämä jo monista muista Mercedeksistä tuttuja. Lisäksi puheohjausta on monipuolistettu. Johtuiko koeajajan kropasta vai mistä, mutta istuimen selkänoja tuntui hyvin monipuolisista säädöistä huolimatta hieman liian kovapintaiselta. Istuinosa sen sijaan on tuntumaltaan normaali – mikä tässä luokassa tarkoittaa tietenkin huippumukavuutta. Tummaa huminaaTien päällä huomio kohdistuu jälleen siihen moottoriin. Ennen Ässää samaa nelilitraista veekasia on käytetty AMG GT -urheiluautossa sekä G-sarjan maasturissa. Nämä brutaalimmat taustat eivät kuitenkaan tarkoita hienostuneisuuden puutetta.Aivan päinvastoin. Kiihdytettäessä kuuluu vain etäistä, tummaa huminaa. Pedaalin pohjaan painaminen synnyttää räväkän, mutta samalla pehmeän kiihtyvyyden, ja jo pintakaasulla voimaa on joka paikkaan ylenpalttisesti.Asiaan kuuluu tietysti sekin, ettei yhdeksänportaisen automaattivaihteiston, tai edellä mainitun sylinterien lepuutustoiminnon, tekemisiä huomaa lainkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi melua, vaan vilinääSama pätee tunnelmiin muutenkin. Kulku on moottoritiellä ilmajousituksen mukavuusasetus päällä pehmeää, jopa hieman keinahtelevaa. Ainoa värinä tuleekin leveiden renkaiden ja kevätkarkean asvaltin yhdistelmästä.Ajomelua ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole, tai ainakaan sen määrä tai sävy eivät tuntuvasti muutu ajoalustan tai -nopeuden myötä. Kun taajama muuttuu moottoritieksi, asiaa ei yleensä huomaa juuri muusta kuin vilkkaammin vilisevästä maisemasta.Myös mukautuvaa vakionopeudensäädintä sekä kaistallapitoavustinta on kehitetty. Kun järjestelmä osaa ottaa huomioon edessä olevat kaarteet, risteykset sekä nopeusrajoitukset, tuloksena on turvallisuuden ohella ylimääräistä mukavuutta.Kisa tulossaLisää ekslusiivisuutta kaksioviseen huippumersuun tuo myös kilpailijoiden puute.Siinä missä S-sarjan sedan ottaa mittaa niin Audin, BMW:n kuin Lexuksenkin limusiineista, S Coupélla ei noiden merkkien piireissä ole ollut juuri vastusta – ainakaan ennen baijerilaisen moottoritehtaan 8-sarjan mallin esittelyä.Siihen saakka S Coupé – ja omistajansa – nauttivat yhteisestä rauhasta, jonne ulkomaailmalla ei ole asiaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/S-sarja_coupe Mercedes-Benz S 560 Coupé 4Matic Hinta alkaen 214 047 € Koeajetun auton hinta varusteineen 243 316 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 345 kW (469 hv), 5250–5500 r/min Vääntö 700 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 202 g/km Mitat pituus 5032 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1411 mm, akseliväli 2945 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa