14.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: viimeisiä viedään – Volvo V40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V40 Classic jättää jäähyväiset paitsi pikku-Volvolle, myös monelle merkin perinteiselle piirteelle. Hyvää: ajoasento, vakaa kulku, ison auton tuntu. Huonoa: pieni kojelaudan keskinäyttö. Geneven autonäyttelyssä keväällä 2012 esitelty Volvo V40 on edennyt joutsenlauluvaiheeseensa – tästä on merkkinä perinteisen Classic-mallin tulo hinnastoon. Samalla jätetään jäähyväiset viimeisillekin rippeille vuonna 2010 päättyneestä Ford-omistussuhteesta: uudemmat Volvo-mallit kun ovat olleet ruotsalaisten itsenäisesti kiinalaisen Geelyn rahoilla suunnittelemia.V40-mallin, joka aikanaan jakoi osia Ford Focuksen kanssa, tuotanto jatkuu vielä ensi heinäkuuhun asti. Varsinaista suoraa seuraajaa ei mallille ole lainkaan luvassa: lähinnä korvaajaksi voi ajatella viime vuonna päivänvalon nähnyttä kompaktia XC40-katumaasturia, ja tulevat pienet sähköautomallit paikkaavat myös osaltaan puutetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi huippuluksustaClassic-version kaava sinänsä on tuttu. Koska auton suunnittelukustannukset ovat jo ajat sitten kuoletettu, niin kutsuttua vanhaa mallia voidaan myydä varusteluun suhteutettuna varsin huokeaan hintaan.V40:n tapauksessa auto onkin ryyditetty melko mukavasti, sillä vakiona tulevat esimerkiksi automaatti-ilmastointi, automaattisesti himmenevä taustapeili, täysin avaimeton käyttö, digitaalinen mittaristo, sähköisesti kääntyvät sivupeilit maavaloilla, nahka/kangasverhoilu sekä 17-tuumaiset alumiinivanteet.Ja Business-mallissa päälle tulevat vielä järkilisät, eli polttonestetoiminen lisälämmitin ajastimella sekä lämmitettävät takaistuimen reunapaikat.Toisaalta mitään ylimääräistä luksusta ei auton perushintaan sittenkään kuulu. Sellaiset varusteet kuten navigaattori, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka, istuinten sähkösäädöt, kuolleen kulman varoitus, lämmitettävä tuulilasi, pysäköintikamera sekä parkkitutka eteen jäävät edelleen lisävarustelistalle. Sitä tosin on paatunut Volvo-ostaja toki rutinoitunut ruksaamaan.Eri iskutilavuuksillaVaikka V40-mallistossa on vuosien saatossa nähty tuntuvasti voimakkaampiakin moottoreita, Classic-mallisto kietoutuu miedompien voimanlähteiden, 122-hevosvoimaisen T2-bensiini- ja 120-hevosvoimaisen D2-dieselmoottorin ympärille. Molemmat saa joko manuaali- tai automaattivaihteisena; koeajossamme oli bensa-automaatti.Pieni tarkennus bensiinimoottorin iskutilavuuksiin on tosin paikallaan. T2-nimike pitää sisällään manuaalivaihteiston yhteydessä kaksilitraisen koneen, kun automaattiversiossa kuutiotilavuus on 1,5 litraa. Myös viimeksi mainittu on nelisylinterinen, eikä siis sama moottori kuin XC40:ssä käytetty uudempi 1,5-litrainen kolmipyttyinen… Moottorisolmua tärkeämpää käyttäjälle on se, että V40 Classicin manuaali- ja automaattiversiot antavat ulos tismalleen samat teho- ja vääntölukemat.Vakaa ja varmaV40 on aina ollut pienten premium-autojen luokassa vakaa ja varma valinta, mitä tulee nimenomaan maantieominaisuuksiin. Eivätkä nämä hyveet ole mallin ikäännyttyä muuttuneet miksikään, vaan uusien Volvo-mallien aallon myötä pikemminkin suhteessa vahvistuneet.Jo istuinmukavuus ja etenkin säätövarat edesauttavat pitkiä päivämatkoja. Istuin on riittävän suurikokoinen ja hyvin muotoiltu, ja erillisen istuinosan etureunan korkeussäädön – joka edelleen on automaailmassa hyvin harvinainen varuste – reisituki asettuu takuulla kohdalleen. Myös ohjauspyörän saa säädettyä juuri siihen kuin pitääkin.Toinen hyvä puoli on auton vakaa kulku. Ohjaus jämäköityy maantiellä ja moottoritiellä oivallisesti keskiasentoonsa, kuitenkaan tunnokkuuttaan menettämättä, ja V40 taittaa taivalta tankkimaisen suuntavakaasti.Menossa on myös mukana selittämätön topakkuuden tuntu, joka suuremmista nyky-Volvoista jää hieman puuttumaan. Mukiinmenevästä mukavuudesta erottuu kauneusvirheenä alustan lievät kolahtelutaipumus kuopissa.Myös mutkatiellä V40:n ajettavuus kerää kiitoksia – ja mitä liukkaammaksi tien pinta äityy, sitä uskollisemmin auto tuntuu kääntyvän kurviin. Kun tähän kaikkeen yhdistää varsin kompaktit ulkomitat, käsissä on melkoisen hyvä yhdistelmä ison ja pienen auton hyviä puolia.T2 kulkee kivasti, eikä automaatti-Volvoille ominaista viivyttelyä enää esiinny. Rohiseva käyntiääni sekä jarrupolkimen äkkinäinen tuntuma sen sijaan seuraavat mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetrohenkisen valintaV40 on muutenkin käyttökelpoinen tuote, sillä takatilat ja tavaratila ovat auton kokoon nähden hyvät. Se, missä eniten annetaan nykyajalle anteeksi, on kojelaudan käyttöliittymä – sisäilme muuttuisi koko lailla modernimmaksi, jos se höystettäisiin uudempien Volvojen suurella kosketusnäytöllä. Sitä ei kuitenkaan katsottu enää tarpeelliseksi väistyvään malliin lisätä.Näppäinlogiikka muistuu kuitenkin aikaisemmin näitä autoja ajaneen mieleen nopeasti, joten oikeastaan ainoaksi harmin aiheeksi jää keskinäytön pieni ruutukoko.Koeajon lopuksi on ollut tapana kirjoittaa ”kenelle tämä auto sopii” -kiteytys. V40 Classicin kohdalla tämä on harvinaisen suoraviivainen juttu. Jos kaipaa uudelta autolta sitä vanhaa ja pian poistuvaa visuaalista henkeä, josta Göteborgin tuotteet on opittu viimeiset 20 vuotta tuntemaan, kannattaa suunnata äkkiä lähimmälle Volvo-kauppiaalle.Kohta näitä ei nimittäin saa enää kuin käytettynä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo V40 T2 Business Classic aut Hinta alkaen 29 064 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 064 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 5000 r/min Vääntö 220 Nm (1800–3500 r/min) Vääntö 220 Nm (1800–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4370 mm, leveys 1857 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2647 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle