10.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Arteon Shooting Brake – Farkkupeppu kääntää päät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Arteon on Passatin veikeämpi sisarmalli, joka tuo peliin hieman lisää tyyliä. Hyvää: toimiva voimalinja, sporttinen ulkokuori, ajomukavuus Huonoa: turhan pieni tavaratila Arteonin juuret juontavat Passat CC -malliin, joka tuotiin emomallin kylkeen tekemään hieman ”pappamaisesta” perheautosta dynaamisempaa ja haluttavampaa. Passat CC:n onnistumisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta Arteon on lunastanut paikkansa – ainakin omassa sydämessäni.Perusajatus Arteonin kohdalla on käytännössä sama kuin Passatissa. Kyseessä on perheauto, jossa on hyvin tilaa suurempaankin tarpeeseen. Tosin pienellä varauksella. Ohjaamossa viihtyy ja mahtuu, mutta farkkumaisesta perästään huolimatta tavaratila on yllättävän pieni.Tavaratilan rajallinen kapasiteetti johtuu pitkälti siitä, että takaosan korilinja laskee voimakkaasti perää kohti mentäessä. Äkkiseltään voisi ajatella, ettei tällä ole suurta merkitystä, mutta Passatiin verrattuna kontin litrat ovat selkeästi pienemmät.Vielä merkityksellisempi asia ovat mitat, sillä matalaan konttiin ei mahdu lähellekään samalla tavalla isompia tavaroita. Kauneuden eteen on siis kärsittävä.Arteonin korimallista käytetään Shooting Brake -nimitystä, joka siis viittaa jonkinlaiseen farmarin ja coupén ristisiitokseen. Sen juuret juontavat 1800-luvulle, jolloin väkeä kuljetettiin ammunta-pirskeisiin hevosen vetämillä kärryillä. Ilmeisesti muotoilussa on jotain samaa tämän tyylisuunnan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalampi ja sporttisempiKorin muotoilun lisäksi Arteon on Passatia matalampi ja sporttisempi. Koeajoauton alla pyörivät 19” vanteet lisäävät vaikutelmaa entisestään. Sama pätee ohjaamoon, jossa penkit on muotoiltu hieman paremmin sivuttaistukea antaviksi.Koeajettu versio on R-line Business -varusteltu, joten ohjaamosta löytyy digimittaristo, keulasta dynaamiset ajovalot ja alusta on ajotilan myötä mukautuva. Toki autosta löytyy myös mukautuva vakionopeudensäädin, hyvä audiojärjestelmä ja muuta tarpeellista.Arteonin voimanlähteenä toimii monesta VAG-konsernin automallista tuttu ladattava hybridimoottori. 1,4-litraisen bensiinimoottorin kaveriksi on laitettu 45 kW sähkömoottori. Esimerkisi Passatin kohdalla mallimerkki on perinteisesti ollut GTE, mutta Arteonin kohdalla se on muuttunut TSI eHybridiksi.Bensiinimoottori tuottaa 115 kW (156 hv) ja 250 Nm, mutta yhdessä sähkömoottorin kanssa tehoa on 160 kW (218 hv) ja vääntöä 400 Nm. Voimaa siis piisaa varsin kiitettävästi, mikä on pitkälti sähkömoottorin ansiota.Lisää voimaa, vähemmän kulutustaSähköistys ei tuo automaailmaan hyvää pelkästään kulutusmielessä, sillä suorituskyky on uudella tasolla. Kiihdytyksen viive on pitkälti poissa sähkömoottorin ansiosta ja ohituskiihtyvyys on varsin miellyttävää täydelläkin lastilla. 0–100 km/h selvitetään 7,8 sekunnissa.Ladattavan hybridin akku mahdollistaa täysin sähköistä ajamista 56 kilometrin verran. Käytännössä se riittää useimmille esimerkiksi työmatkojen ajamiseen ilman bensakuluja. Toki WLTP:n mukainen lukema putoaa pakkaskelillä, mutta talvellakin sähköinen voimalinja toimii kunnialla.Yhdistetty kulutus hybriditilassa on 1,4 litraa sadalla, mutta tämä toki vaatii ahkeraa lataamista. Jos 10,4 kWh:n akkua ei lataa säännöllisesti, nousee kulutus reippaasti. Pidemmällä siivulla bensiiniä kuluu 5–6 litraa sadalla, mikä ei sekään toki ole huono lukema tämän kokoluokan autolle.Volkswagenin hybriditekniikka esiteltiin ladattavana versiona reilut viisi vuotta sitten ja perusasiat ovat edelleen pitkälti ennallaan. Sähköistys on vienyt pois DSG-vaihteiston haasteet ja voimalinja toimii moitteetta. Järjestelmä on tätä nykyä vieläkin parempi kuin ilmestyessään. Nelivetohybridiä ei saatavillaYksi puute Arteonissa ja VW:n muissakin ladattavissa hybridimalleissa on, sillä tarjolla on vain etuvetoinen versio. Nelivetomalli olisi kotimaan talvessa paikallaan, mutta sellaista ei ole tarjolla vaikka olisi valmis venyttämään lompakon nyörejä äärimmilleen.Mikäli haussa on nelivetoinen malli, on valittava perinteinen bensiinimoottori ja malliston suorituskykyisempi R-versio. Tuolloin konepellin alla kehrää 235 kW (320 hv) voimanlähde. Arteon R on hävyttömän tehokas automalli, mutta hintaan tulee kotimaan verotuksen ansiosta yli 20 000 lisää.Arteonin kohdalla ostajakunta varmasti pohtii valintaansa emomalli Passatin rinnalla. Kumpi sitten on järkevämpi vaihtoehto? Kysymys ei ole lainkaan niin helppo kuin voisi kuvitella, sillä molemmissa on omat vahvuutensa. Arteonin sporttinen farkkupeppu on kaunis katsella ja ajotuntuma on tukevampi. Mikäli tila ratkaisee, on Arteon alakynnessä.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line Business 1,4 TSI eHybrid Hinta alkaen 5 525 585 € Koeajetun auton hinta varusteineen 5 954 306 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 250 Nm (1550-3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550-3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 10,4 kWh. Lataus: AC 3,6 kW Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) / 16,1 kWh / 100 km (vapaakenttä) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4866 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2839 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1814 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti