10.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Arteon Shooting Brake – Farkkupeppu kääntää päät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Arteon on Passatin veikeämpi sisarmalli, joka tuo peliin hieman lisää tyyliä. Hyvää: toimiva voimalinja, sporttinen ulkokuori, ajomukavuus Huonoa: turhan pieni tavaratila Arteonin juuret juontavat Passat CC -malliin, joka tuotiin emomallin kylkeen tekemään hieman ”pappamaisesta” perheautosta dynaamisempaa ja haluttavampaa. Passat CC:n onnistumisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta Arteon on lunastanut paikkansa – ainakin omassa sydämessäni.Perusajatus Arteonin kohdalla on käytännössä sama kuin Passatissa. Kyseessä on perheauto, jossa on hyvin tilaa suurempaankin tarpeeseen. Tosin pienellä varauksella. Ohjaamossa viihtyy ja mahtuu, mutta farkkumaisesta perästään huolimatta tavaratila on yllättävän pieni.Tavaratilan rajallinen kapasiteetti johtuu pitkälti siitä, että takaosan korilinja laskee voimakkaasti perää kohti mentäessä. Äkkiseltään voisi ajatella, ettei tällä ole suurta merkitystä, mutta Passatiin verrattuna kontin litrat ovat selkeästi pienemmät.Vielä merkityksellisempi asia ovat mitat, sillä matalaan konttiin ei mahdu lähellekään samalla tavalla isompia tavaroita. Kauneuden eteen on siis kärsittävä.Arteonin korimallista käytetään Shooting Brake -nimitystä, joka siis viittaa jonkinlaiseen farmarin ja coupén ristisiitokseen. Sen juuret juontavat 1800-luvulle, jolloin väkeä kuljetettiin ammunta-pirskeisiin hevosen vetämillä kärryillä. Ilmeisesti muotoilussa on jotain samaa tämän tyylisuunnan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalampi ja sporttisempiKorin muotoilun lisäksi Arteon on Passatia matalampi ja sporttisempi. Koeajoauton alla pyörivät 19” vanteet lisäävät vaikutelmaa entisestään. Sama pätee ohjaamoon, jossa penkit on muotoiltu hieman paremmin sivuttaistukea antaviksi.Koeajettu versio on R-line Business -varusteltu, joten ohjaamosta löytyy digimittaristo, keulasta dynaamiset ajovalot ja alusta on ajotilan myötä mukautuva. Toki autosta löytyy myös mukautuva vakionopeudensäädin, hyvä audiojärjestelmä ja muuta tarpeellista.Arteonin voimanlähteenä toimii monesta VAG-konsernin automallista tuttu ladattava hybridimoottori. 1,4-litraisen bensiinimoottorin kaveriksi on laitettu 45 kW sähkömoottori. Esimerkisi Passatin kohdalla mallimerkki on perinteisesti ollut GTE, mutta Arteonin kohdalla se on muuttunut TSI eHybridiksi.Bensiinimoottori tuottaa 115 kW (156 hv) ja 250 Nm, mutta yhdessä sähkömoottorin kanssa tehoa on 160 kW (218 hv) ja vääntöä 400 Nm. Voimaa siis piisaa varsin kiitettävästi, mikä on pitkälti sähkömoottorin ansiota.Lisää voimaa, vähemmän kulutustaSähköistys ei tuo automaailmaan hyvää pelkästään kulutusmielessä, sillä suorituskyky on uudella tasolla. Kiihdytyksen viive on pitkälti poissa sähkömoottorin ansiosta ja ohituskiihtyvyys on varsin miellyttävää täydelläkin lastilla. 0–100 km/h selvitetään 7,8 sekunnissa.Ladattavan hybridin akku mahdollistaa täysin sähköistä ajamista 56 kilometrin verran. Käytännössä se riittää useimmille esimerkiksi työmatkojen ajamiseen ilman bensakuluja. Toki WLTP:n mukainen lukema putoaa pakkaskelillä, mutta talvellakin sähköinen voimalinja toimii kunnialla.Yhdistetty kulutus hybriditilassa on 1,4 litraa sadalla, mutta tämä toki vaatii ahkeraa lataamista. Jos 10,4 kWh:n akkua ei lataa säännöllisesti, nousee kulutus reippaasti. Pidemmällä siivulla bensiiniä kuluu 5–6 litraa sadalla, mikä ei sekään toki ole huono lukema tämän kokoluokan autolle.Volkswagenin hybriditekniikka esiteltiin ladattavana versiona reilut viisi vuotta sitten ja perusasiat ovat edelleen pitkälti ennallaan. Sähköistys on vienyt pois DSG-vaihteiston haasteet ja voimalinja toimii moitteetta. Järjestelmä on tätä nykyä vieläkin parempi kuin ilmestyessään. Nelivetohybridiä ei saatavillaYksi puute Arteonissa ja VW:n muissakin ladattavissa hybridimalleissa on, sillä tarjolla on vain etuvetoinen versio. Nelivetomalli olisi kotimaan talvessa paikallaan, mutta sellaista ei ole tarjolla vaikka olisi valmis venyttämään lompakon nyörejä äärimmilleen.Mikäli haussa on nelivetoinen malli, on valittava perinteinen bensiinimoottori ja malliston suorituskykyisempi R-versio. Tuolloin konepellin alla kehrää 235 kW (320 hv) voimanlähde. Arteon R on hävyttömän tehokas automalli, mutta hintaan tulee kotimaan verotuksen ansiosta yli 20 000 lisää.Arteonin kohdalla ostajakunta varmasti pohtii valintaansa emomalli Passatin rinnalla. Kumpi sitten on järkevämpi vaihtoehto? Kysymys ei ole lainkaan niin helppo kuin voisi kuvitella, sillä molemmissa on omat vahvuutensa. Arteonin sporttinen farkkupeppu on kaunis katsella ja ajotuntuma on tukevampi. Mikäli tila ratkaisee, on Arteon alakynnessä.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line Business 1,4 TSI eHybrid Hinta alkaen 5 525 585 € Koeajetun auton hinta varusteineen 5 954 306 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 250 Nm (1550-3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550-3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 10,4 kWh. Lataus: AC 3,6 kW Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) / 16,1 kWh / 100 km (vapaakenttä) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4866 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2839 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1814 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta