10.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Arteon Shooting Brake – Farkkupeppu kääntää päät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Arteon on Passatin veikeämpi sisarmalli, joka tuo peliin hieman lisää tyyliä. Hyvää: toimiva voimalinja, sporttinen ulkokuori, ajomukavuus Huonoa: turhan pieni tavaratila Arteonin juuret juontavat Passat CC -malliin, joka tuotiin emomallin kylkeen tekemään hieman ”pappamaisesta” perheautosta dynaamisempaa ja haluttavampaa. Passat CC:n onnistumisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta Arteon on lunastanut paikkansa – ainakin omassa sydämessäni.Perusajatus Arteonin kohdalla on käytännössä sama kuin Passatissa. Kyseessä on perheauto, jossa on hyvin tilaa suurempaankin tarpeeseen. Tosin pienellä varauksella. Ohjaamossa viihtyy ja mahtuu, mutta farkkumaisesta perästään huolimatta tavaratila on yllättävän pieni.Tavaratilan rajallinen kapasiteetti johtuu pitkälti siitä, että takaosan korilinja laskee voimakkaasti perää kohti mentäessä. Äkkiseltään voisi ajatella, ettei tällä ole suurta merkitystä, mutta Passatiin verrattuna kontin litrat ovat selkeästi pienemmät.Vielä merkityksellisempi asia ovat mitat, sillä matalaan konttiin ei mahdu lähellekään samalla tavalla isompia tavaroita. Kauneuden eteen on siis kärsittävä.Arteonin korimallista käytetään Shooting Brake -nimitystä, joka siis viittaa jonkinlaiseen farmarin ja coupén ristisiitokseen. Sen juuret juontavat 1800-luvulle, jolloin väkeä kuljetettiin ammunta-pirskeisiin hevosen vetämillä kärryillä. Ilmeisesti muotoilussa on jotain samaa tämän tyylisuunnan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalampi ja sporttisempiKorin muotoilun lisäksi Arteon on Passatia matalampi ja sporttisempi. Koeajoauton alla pyörivät 19” vanteet lisäävät vaikutelmaa entisestään. Sama pätee ohjaamoon, jossa penkit on muotoiltu hieman paremmin sivuttaistukea antaviksi.Koeajettu versio on R-line Business -varusteltu, joten ohjaamosta löytyy digimittaristo, keulasta dynaamiset ajovalot ja alusta on ajotilan myötä mukautuva. Toki autosta löytyy myös mukautuva vakionopeudensäädin, hyvä audiojärjestelmä ja muuta tarpeellista.Arteonin voimanlähteenä toimii monesta VAG-konsernin automallista tuttu ladattava hybridimoottori. 1,4-litraisen bensiinimoottorin kaveriksi on laitettu 45 kW sähkömoottori. Esimerkisi Passatin kohdalla mallimerkki on perinteisesti ollut GTE, mutta Arteonin kohdalla se on muuttunut TSI eHybridiksi.Bensiinimoottori tuottaa 115 kW (156 hv) ja 250 Nm, mutta yhdessä sähkömoottorin kanssa tehoa on 160 kW (218 hv) ja vääntöä 400 Nm. Voimaa siis piisaa varsin kiitettävästi, mikä on pitkälti sähkömoottorin ansiota.Lisää voimaa, vähemmän kulutustaSähköistys ei tuo automaailmaan hyvää pelkästään kulutusmielessä, sillä suorituskyky on uudella tasolla. Kiihdytyksen viive on pitkälti poissa sähkömoottorin ansiosta ja ohituskiihtyvyys on varsin miellyttävää täydelläkin lastilla. 0–100 km/h selvitetään 7,8 sekunnissa.Ladattavan hybridin akku mahdollistaa täysin sähköistä ajamista 56 kilometrin verran. Käytännössä se riittää useimmille esimerkiksi työmatkojen ajamiseen ilman bensakuluja. Toki WLTP:n mukainen lukema putoaa pakkaskelillä, mutta talvellakin sähköinen voimalinja toimii kunnialla.Yhdistetty kulutus hybriditilassa on 1,4 litraa sadalla, mutta tämä toki vaatii ahkeraa lataamista. Jos 10,4 kWh:n akkua ei lataa säännöllisesti, nousee kulutus reippaasti. Pidemmällä siivulla bensiiniä kuluu 5–6 litraa sadalla, mikä ei sekään toki ole huono lukema tämän kokoluokan autolle.Volkswagenin hybriditekniikka esiteltiin ladattavana versiona reilut viisi vuotta sitten ja perusasiat ovat edelleen pitkälti ennallaan. Sähköistys on vienyt pois DSG-vaihteiston haasteet ja voimalinja toimii moitteetta. Järjestelmä on tätä nykyä vieläkin parempi kuin ilmestyessään. Nelivetohybridiä ei saatavillaYksi puute Arteonissa ja VW:n muissakin ladattavissa hybridimalleissa on, sillä tarjolla on vain etuvetoinen versio. Nelivetomalli olisi kotimaan talvessa paikallaan, mutta sellaista ei ole tarjolla vaikka olisi valmis venyttämään lompakon nyörejä äärimmilleen.Mikäli haussa on nelivetoinen malli, on valittava perinteinen bensiinimoottori ja malliston suorituskykyisempi R-versio. Tuolloin konepellin alla kehrää 235 kW (320 hv) voimanlähde. Arteon R on hävyttömän tehokas automalli, mutta hintaan tulee kotimaan verotuksen ansiosta yli 20 000 lisää.Arteonin kohdalla ostajakunta varmasti pohtii valintaansa emomalli Passatin rinnalla. Kumpi sitten on järkevämpi vaihtoehto? Kysymys ei ole lainkaan niin helppo kuin voisi kuvitella, sillä molemmissa on omat vahvuutensa. Arteonin sporttinen farkkupeppu on kaunis katsella ja ajotuntuma on tukevampi. Mikäli tila ratkaisee, on Arteon alakynnessä.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line Business 1,4 TSI eHybrid Hinta alkaen 5 525 585 € Koeajetun auton hinta varusteineen 5 954 306 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 250 Nm (1550-3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550-3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 10,4 kWh. Lataus: AC 3,6 kW Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) / 16,1 kWh / 100 km (vapaakenttä) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4866 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2839 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1814 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen