3.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy Cargo on pakuksi hyvä ajettava mutta huono näpelöitävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy Cargo -pakettiautoversio on vakiovarusteinkin vakuuttava, mutta käyttöliittymä harmittaa tässäkin autossa. Hyvää: ajettavuus, näppäryys. Huonoa: toiminnot kosketusnäytön takana. Pakettiautot ovat vuosien saatossa kehittyneet jatkuvasti henkilöautomaisemmiksi niin ajo-ominaisuuksiltaan kuin varustelultaankin. Odotukset uuden Volkswagen Caddy Cargo -pikkupakun suhteen ovat siis kovat, onhan auto siirtynyt käyttämään kahdeksannen sukupolven Golfin perusrakennetta aiemman viitosmallin sijaan. Vakiovarustelultaan hyötyajoneuvo-Caddy ei kuitenkaan yllä aivan henkilöautojen tasolle etenkään aktiivisten turvavarusteiden osalta, vaan niistä täytyy maksaa ekstraa. Muuten kaikki ’’pakolliset’’ varusteet, kuten ilmastointi, vakionopeudensäädin ja penkinlämmitin (tosin vain kuskille) sisältyvät hintaan. Ilahduttavasti myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin on ainakin toistaiseksi vakiovaruste. Alkuun Caddy on saatavana ainoastaan 8,25-tuumaisella kosketusnäytöllä. Myöhemmin mallistoon saattaa tulla mukaan myös pienempiä ja edullisempia näyttöjä, mutta nekin ovat aina kosketusmallisia – joissakin tilanteissa tällaisen vaihtamisesta ihan tavalliseen nappuloita sisältävään soittimeen olisi valmis maksamaan vaikka ylimääräistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työkäyttöön kyvytön Kosketusnäytön taakse kätkettyjen toimintojen ergonomiasta jää nimittäin ristiriitainen vaikutelma. Pakettiautot ovat lähtökohtaisesti työkaluja, joten niiltä toivoisi puhtaamman designin sijaan helppoa ja intuitiivista käytettävyyttä. Esimerkiksi lämmityksen säätöjen käyttäminen joko kosketusnäytön tai jo aiemminkin kritisoimiemme hipaisupainikkeiden kautta likaisin käsin tuntuu hankalalta. Onneksi sentään ohjauspyörässä on säilytetty fyysiset nappulat. Istuinergonomia on hyvällä tolalla ja ajoasento säätyy helposti mieleiseksi – Caddyssa viettänee siis hyvin pidemmänkin työrupeaman ilman selkäkipuja. Ajo-ominaisuuksiltaan Caddy ei petä. Suoralla tiellä pikkupaku kulkee vakaasti, eikä meluakaan kantaudu liikaa ohjaamoon. Risteyksissä ja tiukoissa kaarteissa pakettiautomaisuus kuitenkin puskee väkisin läpi, ja ilman kuormaa terävät töyssyt tömäyttelevät ohjaamossa herkästi. Kaksilitraisen turbodieselin 102 hevosvoimaa riittävät etenkin tyhjänä yllättävän rivakkaan liikkumiseen – myöhemmin paperista tarkistettu nollasta sataan -kiihtyvyys yllättää. Oliko auto todellisuudessa noin hidas? Samasta koneesta on lisätehoa kaipaavalle 122-hevosvoimainen painos, ja tinkaajille löytyy myös 75 hevosvoiman nuhapumppuversio. Sähköversiota odotellessa Tavaraa Caddy Cargoon saa lastata 638 kilogramman edestä, ja tilaa löytyy 3 100 litraa. Kuormatilan leveys mahdollistaa eurolavan sijoittamisen poikittain, joten rahdin saa kyytiin vaikkapa trukilla. Caddyn takapariovet ovat etenkin ahtaissa tiloissa huomattavasti yhtenäistä, pystysuunnassa aukeavaa luukkua näppärämpi vaihtoehto. Harmittavasti lisävarustelistalta on jäänyt ruksimatta liukuovi myös auton vasemmalle puolelle. Kun tavaratilaan pääsee käsiksi perästä ja vain toisesta kyljestä, täytyy pakkaamista miettiä paljon tarkemmin. Noin kuudensadan euron panostus tekeekin rahtitilan käytöstä huolettomampaa. Ohjaamossa on kohtuullisesti säilytystilaa, mutta jos työajoneuvossa on tapana kuljettaa mukana kaiken maailman roinaa, kannattanee autoon valita myös ohjaamon ylle sijoittuva säilytystila. Kaikkiaan uudella Caddy Cargolla pienemmät rahdit kulkevat paikasta toiseen mainiolla mukavuustasolla, on matkaa sitten tarkoitus taittaa kaupungissa tai moottoritiellä. Toivottavaa olisi, että Volkswagen toisi myös täyssähköversion mukaan lähipäästöttömien pakettiautojen kiihtyvään kilpailuun. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 75 kW Hinta alkaen 28 701 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 390 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 2750–4250 r/min Vääntö 280 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 280 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 2755 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 740 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan