3.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy Cargo on pakuksi hyvä ajettava mutta huono näpelöitävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy Cargo -pakettiautoversio on vakiovarusteinkin vakuuttava, mutta käyttöliittymä harmittaa tässäkin autossa. Hyvää: ajettavuus, näppäryys. Huonoa: toiminnot kosketusnäytön takana. Pakettiautot ovat vuosien saatossa kehittyneet jatkuvasti henkilöautomaisemmiksi niin ajo-ominaisuuksiltaan kuin varustelultaankin. Odotukset uuden Volkswagen Caddy Cargo -pikkupakun suhteen ovat siis kovat, onhan auto siirtynyt käyttämään kahdeksannen sukupolven Golfin perusrakennetta aiemman viitosmallin sijaan. Vakiovarustelultaan hyötyajoneuvo-Caddy ei kuitenkaan yllä aivan henkilöautojen tasolle etenkään aktiivisten turvavarusteiden osalta, vaan niistä täytyy maksaa ekstraa. Muuten kaikki ’’pakolliset’’ varusteet, kuten ilmastointi, vakionopeudensäädin ja penkinlämmitin (tosin vain kuskille) sisältyvät hintaan. Ilahduttavasti myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin on ainakin toistaiseksi vakiovaruste. Alkuun Caddy on saatavana ainoastaan 8,25-tuumaisella kosketusnäytöllä. Myöhemmin mallistoon saattaa tulla mukaan myös pienempiä ja edullisempia näyttöjä, mutta nekin ovat aina kosketusmallisia – joissakin tilanteissa tällaisen vaihtamisesta ihan tavalliseen nappuloita sisältävään soittimeen olisi valmis maksamaan vaikka ylimääräistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työkäyttöön kyvytön Kosketusnäytön taakse kätkettyjen toimintojen ergonomiasta jää nimittäin ristiriitainen vaikutelma. Pakettiautot ovat lähtökohtaisesti työkaluja, joten niiltä toivoisi puhtaamman designin sijaan helppoa ja intuitiivista käytettävyyttä. Esimerkiksi lämmityksen säätöjen käyttäminen joko kosketusnäytön tai jo aiemminkin kritisoimiemme hipaisupainikkeiden kautta likaisin käsin tuntuu hankalalta. Onneksi sentään ohjauspyörässä on säilytetty fyysiset nappulat. Istuinergonomia on hyvällä tolalla ja ajoasento säätyy helposti mieleiseksi – Caddyssa viettänee siis hyvin pidemmänkin työrupeaman ilman selkäkipuja. Ajo-ominaisuuksiltaan Caddy ei petä. Suoralla tiellä pikkupaku kulkee vakaasti, eikä meluakaan kantaudu liikaa ohjaamoon. Risteyksissä ja tiukoissa kaarteissa pakettiautomaisuus kuitenkin puskee väkisin läpi, ja ilman kuormaa terävät töyssyt tömäyttelevät ohjaamossa herkästi. Kaksilitraisen turbodieselin 102 hevosvoimaa riittävät etenkin tyhjänä yllättävän rivakkaan liikkumiseen – myöhemmin paperista tarkistettu nollasta sataan -kiihtyvyys yllättää. Oliko auto todellisuudessa noin hidas? Samasta koneesta on lisätehoa kaipaavalle 122-hevosvoimainen painos, ja tinkaajille löytyy myös 75 hevosvoiman nuhapumppuversio. Sähköversiota odotellessa Tavaraa Caddy Cargoon saa lastata 638 kilogramman edestä, ja tilaa löytyy 3 100 litraa. Kuormatilan leveys mahdollistaa eurolavan sijoittamisen poikittain, joten rahdin saa kyytiin vaikkapa trukilla. Caddyn takapariovet ovat etenkin ahtaissa tiloissa huomattavasti yhtenäistä, pystysuunnassa aukeavaa luukkua näppärämpi vaihtoehto. Harmittavasti lisävarustelistalta on jäänyt ruksimatta liukuovi myös auton vasemmalle puolelle. Kun tavaratilaan pääsee käsiksi perästä ja vain toisesta kyljestä, täytyy pakkaamista miettiä paljon tarkemmin. Noin kuudensadan euron panostus tekeekin rahtitilan käytöstä huolettomampaa. Ohjaamossa on kohtuullisesti säilytystilaa, mutta jos työajoneuvossa on tapana kuljettaa mukana kaiken maailman roinaa, kannattanee autoon valita myös ohjaamon ylle sijoittuva säilytystila. Kaikkiaan uudella Caddy Cargolla pienemmät rahdit kulkevat paikasta toiseen mainiolla mukavuustasolla, on matkaa sitten tarkoitus taittaa kaupungissa tai moottoritiellä. Toivottavaa olisi, että Volkswagen toisi myös täyssähköversion mukaan lähipäästöttömien pakettiautojen kiihtyvään kilpailuun. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 75 kW Hinta alkaen 28 701 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 390 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 2750–4250 r/min Vääntö 280 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 280 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 2755 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 740 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe