11.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen e-Golf – vihdoinkin tavallinen sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimii sähköllä, silti Golf. Hyvää: Viimeistely, ajettavuus, kasvanut toimintamatka. Huonoa: Lataus voisi olla nopeampikin Resepti on nerokas: otetaan loistavaksi perheautoksi todettu Volkswagen Golf ja vaihdetaan polttomoottoritekniikka sähkövoimaan. Tuloksena on tavallinen ja konservatiivisen tyylikäs perheauto, joka liikkuu ilman ajonaikaisia päästöjä.Aiemmin Volkswagen e-Golfissa oli kuitenkin yksi ongelma: liian pieni akku, joka riitti kaunistelevissa mittauksissakin vain 190 kilometrin matkaan. Todellisessa ajotilanteessa ajoa kertyi satakunta kilometriä – hiottuun Golfiin moinen kilometriahdistus ei sopinut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet suurempi akkuVolkswagen tiedosti ongelman. Golfin malliuudistuksen kenties merkittävin muutos on e-Golfin akun kasvattaminen 24,2 kilowattitunnista 35,8 kilowattituntiin. Akku on edeltäjänsä kokoinen,kapasiteetin kasvu perustuu akkuteknologian kehittymiseen ja akkukennojen tehokkaampaan pakkaamiseen.Uudella akulla e-Golfin toimintamatkaksi luvataan virallisissa mittauksissa 300 kilometriä ja käytännössäkin noin 200.Ensikoeajolla ei ollut mahdollisuutta testata auton todellista kulutusta tai toimintamatkaa, mutta ainakin noin sata kilometriä pitkän varsin vapautuneesti ajetun lenkin jälkeen toimintamatkaa oli vielä noin puolet jäljellä.Golfin energiatehokkuutta parantaa lisävarusteena saatava ilmalämpöpumppu, joka hyödyntää tehoelektroniikan ja ulkoilman lämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Talvioloissa parhaan toimintamatkan saavuttaminen edellyttää auton esilämmitystä latausaseman sähköllä, joka onnistuu ajastamalla tai Car-Net –älypuhelinpalvelua hyödyntäen. Valitettavasti talvikäyttöä helpottavaa akun esilämmitystä e-Golf ei tarjoa. Parhaimmillaan uusi akku latautuu kohtuullisella 40 kilowatilla CCS-pikalatauksella. Tällöin akku latautuu 80 prosenttiin 45 minuutissa. Tavallinen Type 2 -latausasema ruokkii sähkövolkkaria vain 7,2 kilowatilla, jolloin samainen täyttö saavutetaan reilussa 4 tunnissa. Esimerkiksi kotilatausasemien käyttämä Type 2 -latausnopeus voisi olla korkeampikin, se helpottaisi muuten erinomaisen auton käytettävyyttä entisestään pikalatausasemien ulkopuolella..Yhä GolfSisätiloista e-Golfin erottaa fossiilisista lajitovereistaan somisteista. Sähköauto on vakiovarusteltu kattavasti: ajovalot toimivat ledeillä, tuulilasi on lämpiävää mallia ja kosketusnäyttö on kalleinta 9,2-tuumaista Discover Pro -tyyppiä – juuri sitä, jonka käyttöergonomiaa moitimme muun muassa puuttuvan äänenvoimakkuuden säätönupin takia.Auto käyttää navigaattoria opastaakseen kuljettajan kaasunkäyttöä esimerkiksi tulevaa risteystä varten.Uudistuksessa huipputeho on noussut 115 hevosvoimasta 136 yksikköön. Lukema ei kuulosta hurjalta, mutta e-Golf tuntuu samantehoista polttomoottoriautoa voimakkaammalta sähkömoottorin lavean toiminta-alueen ansiosta.Ajossa e-Golfin erottaa tavallisesta Golfista vain polttomoottorin äänimaailman puuttumisesta. Taajamanopeuksissa lähes ääneti liikkuva auto kykenee varoittamaan jalankulkijoita kaiutinäänellä kuljettajan niin halutessa. Painavahko akusto on asennettu Golfin koriin kardaanitunnelin ja polttoainetankin alueelle. Matalalla sijaitsevana sitä ei juuri huomaa auton kaarrekäyttäytymisessä, mutta alusta on aavistuksen polttomoottorimalleja jämäkämpi ja ohjaus hivenen elottomampi – se johtunee osaltaan ekorenkaista. Kyse on nyansseista, kaiken kaikkiaan e-Golf on ajettavuudeltaan erinomainen auto.Sähköautoa noin 40 000 euron hintaluokasta etsivälle 42 282 eurosta alkava Volkswagen e-Golf tarjoaa erittäin kiinnostavan vaihtoehdon. Pidemmän toimintamatkan ansiosta se on varteenotettava vaihtoehto myös bensiinimallista kiinnostuneelle, mikäli noin 200 kilometrin toimintamatka sopii arkirutiineihin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen e-Golf 100 kW Hinta alkaen 42 282 € Moottori Sähkömoottori, 35,8 kWh litiumioni-akku, etuveto, 1-vaihteinen automaattivaihteisto Teho 100 kW (136 hv), 3000–12000 r/min Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Akku 35,8 kWh litiumioniakku Toimintamatka 300 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4270 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2629 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 2 vuotta, akkujen takuu 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa