3.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTI – ehkä kaikkien aikojen paras Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf GTI on parempi kuin koskaan – ja nyt huomattavasti edullisempi. Hyvää: Ajettavuus, vaivattomuus, tilat, suorituskyky, hinta. Huonoa: kosketusnäytön ergonomia Joskus on todettu Volkswagen Golf GTI:n olevan edullisin auto, jonka upporikas haluaa ostaa. Väite ei varmasti pidä paikkaansa, mutta sanoma on selvä: Golf GTI on auto, joka rikkoo yhteiskunnan näkymättömiä rajoja. Se on aivan yhtä kotonaan iltamyöhäisissä kruisingeissa kuin miljonäärin kauppakassina Monacon kasinolla.Seitsemännen sukupolven kasvojenkohotus ei reseptiä muuta – ylipäänsä uudistukset ovat lähes huomaamatonta hienosäätöä: puskuria on muokattu hieman, etututka on siirretty ilmanottoaukosta VW-logon taakse ja ajovaloihin jatkuva punainen raita taittuu nyt kummankin valoyksikön ympärille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiottu, muttei tylsäGolf GTI:n hienous on yhä siinä, että se on riittävän jännittävä, muttei lainkaan ärsyttävä. Ei ihme, kun katsoo paketin aineksia. Perusauto, erityisesti nyt seitsemännessä sukupolvessa, on lähes moitteettomaksi hiottu Golf. Upean perheauton kevyt harmaus karkotetaan 230-hevosvoimaisella turbomoottorilla, voimavaroja vastaavalla alustalla ja hillityllä korisarjalla. Eikä saa unohtaa istuinten aina niin ihanaa tartaanikuviota.Malliston yläpäätä edustavana Golf GTI on myös mainiosti varusteltu. Lähtöhintaan kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, 8-tuumainen navigaattori, ledivalot ja avaimeton käyttö.Kasvojenkohotuksessa kaksilitraisen turbomoottorin tehoa nostettiin 10 yksiköllä 230 hevosvoimaan. Lukema kuulostaa maltilliselta autoluokassa, jossa useimmat kilpailijat tarjoilevat kolmosella alkavia lukemia. Käytännössä Golf tuntuu lupauksia ripeämmältä, ja vasta pyörintänopeusalueen viimeisellä tuhatluvulla meno alkaa puutua 2.0 TSI -moottorin voimakkaampiin painoksiin verrattuna. Sataseen DSG-vaihteistolla varustetun Golf GTI:n luvataan kiihtyvän 6,4 sekunnissa.Urheilullisuus ja arki tasapainossaAjettavuudessa kasvojenkohotusta ei huomaa. Koeajoauton vakiovarusteinen perusiskunvaimennus on taidokkaasti valittu yhdistelmä urheilullista kyvykkyyttä ja arkea helpottavaa mukavuutta. Golf GTI:n tuntee koko ajan urheilulliseksi, mutta ei ärsyttävällä tavalla. Lisärahasta Volkswagen varustaa auton sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella, joka tarjoaa mukavuus- ja urheiluasetuksen.Perus-Golfin tapaan suurimmat tekniset uudistukset löytyvät ohjaamosta. Mittaristo on korvattu 12,3-tuumaisella näytöllä ja uudistuneista kosketusnäyttöjärjestelmistä kallein Discover Pro tukee eleohjauksia. Eleohjauksen kyseenalainen hyödyllisyys ei kuitenkaan korvaa menetettyjen painikkeiden tuskaa: ennen niin kätevät pikanäppäimet ja sekä rullat äänenvoimakkuudelle ja kartan zoomaukselle ovat poissa. Liikkuvassa autossa huomaa luottavansa entistä enemmän ohjauspyörän painikkeisiin, sillä radiokanavan valitseminen liukkaalta kosketusnäytöltä kysyy tarkkuutta ajossa. Volkswagen voisi ottaa edes mallia Volvolta, joka varustaa näyttönsä edes pientä tukea antavilla raameilla.Vähän moitittavaaKosketusnäytön puutteista valittaminen toki kertoo paljon myös muusta autosta: moitittavaa ei juuri löydy. Etuistuimet antavat juuri sopivasti tukea, ajoasento säätyy mainioksi, ohjauspyörä käy hienosti käteen ja ohjaus tarjoaa herkän, tarkan ja kirkkaan tuntuman tiehen. Tienpinnan nyanssit puuttuvat, mutta toisaalta se sopii hyvin Golfin varttuneeseen urheilullisuuskäsitykseen.Volkswagen Golf GTI on omassa luokassaan lähes moitteeton auto. Huonona päivänä se taantuu tavalliseksi ärsykkeettömäksi kulkuneuvoksi, mutta potentiaali mutkatieriemuun kulkee aina mukana. Toki markkinoilta löytyy räväkämpiä ja parhaimpina hetkinään hauskempia vaihtoehtoja – esimerkiksi sisarmalli Seat Leon Cupra tai Peugeot 308 GTi. Kaikkien ominaisuuksien kompromissina vanha kunnon Golf GTI on kuitenkin yhä ykkönen – ja kasvojenkohotuksessa jopa 6 000 euroa laskeneen hinnan ansiosta se rikkoo yhteiskunnan rajoja entistäkin enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Golf GTI Performance Ulkoa Volkswagen Golf GTI:n Performance -painosta ei erota.Uudistuneen Volkswagen e-Golfin ensikoeajon yhteydessä oli mahdollisuus kokeilla tavallisesta Golf GTI:stä räväköitettyä Performance-painosta. Performance-paketti nostaa huipputehon 245 hevosvoimaan, parantaa jarruja ja lisää yhden vaihteen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon. Paketin herkku on etupyörien välistä voimanjakoa hallitseva sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko, joka piristää auton käytöstä äärirajoilla huomattavasti. Golf GTI Performancen hinnat alkavat Suomessa 39 822 eurosta – 1400 euron investointi tavallisen DSG-vaihteisen GTI:n päälle kannattaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Hinta alkaen 36 831 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 236 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4600 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 248 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4268 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2626 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti