1.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION Business Max Edition – Hyödyllisin varuste Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi talvena ei tarvitse enää liukastella pelkällä takavedolla. Hyvää: tilat, ajettavuus, mukavuus, neliveto, suorituskyky, kulutus, toimintamatka Huonoa: nappuloiden ja säätimien toiminta Volkswagen ID.4 –mallisto on laajentunut nelivetoversiolla. Toki jo aiempi GTX on ollut nelivetoinen, mutta nyt tarjolla on myös viisi tonnia edullisempi 4Motion ilman sporttikuorrutusta. GTX:ssä on myös enemmän tehoa (220 kW), mutta vain 30 sekuntia akun ollessa lähes täynnä (min. 88%) ja kesälämmössä (min. 23C). Muulloin 4Motion on lähes yhtä ripeä. Takavetoiseen perusmalliin verrattuna myös 4Motionissa saa nelivedon yhteydessä enemmän tehoa (195 kW) samalla 3000 euron satsauksella.Neliveto on toteutettu lisäämällä 45 kW sähkömoottori etuakselille, mekaanista yhteyttä akseleiden välillä ei ole, voimanjako hoituu elektroniikalla. Pikakokeilu soramontulla ja märällä kalliolla paljasti automatiikan päästävän toisen takapyörän ruopaisemaan ennen kaikkien pyörien kytkemistä mukaan hommiin. Kesällä ei kuitenkaan löytynyt paikkaa, mitä neliveto ei olisi selvittänyt eleettä. Maltillinen maavara ja akuston sijoitus alustassa kylläkin hillitsee kummasti maastokokeiluja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusasiat kunnossaID.4 on erinomainen auto perusominaisuuksiltaan. Tilaa on runsaasti edessä, takana ja vielä kontissakin. No ehkä takaistuin ei sovi kolmelle, syvälle lokasuojien väliin työnnetty takaistuin on selkeästi kahdelle muotoiltu. Alusta toimii kaikilla pinnoilla hyvin, ohjauksessa on ripaus tuntoa. Ajettavuus on painavaksi sähköautoksi oiva mukavuuden siitä kärsimättä. Suorituskykyä piisaa ja neliveto parantaa sen hyödyntämistä myös liukkaammalla pinnalla.Iloinen yllätys koeajolla oli myös sähkönkulutuksen jääminen alle normilukeman, vaikka viileä kesäpäivä ilman ilmastointitarvetta onkin helpoin olosuhde. Keskikulutus jäi useimpina päivinä alle 16 kWh, jolloin ID.4:n vakioakulla (77 kWh netto) toimintamatka hipoo 500 kilometriä. Ilmastointi ja moottoritie nostavat kulutuksen yli 20 kWh:n, mutta silti 400 km on saavutettavissa. Kohtuullinen kulutus ja lämpimällä akulla 100 kW keskimääräiseen tehoon pystyvä pikalataus merkitsevät nopeita pysähdyksiä, 200 km lisää 25 minuutissa.Pikkuasiat hiertävätLoistavaa autoa on vain niin vaikea käyttää. Volkkarin ensimmäisen uuden polven sähköauton ID.3:n esittelystä on kolmisen vuotta. Siitä asti ID-mallistoa on mollattu mm. valaisemattomista liukukytkimistä, uudenlaista kosketusta vaativista hipaisukytkimistä, takasivuikkunoiden puuttuvista avauskytkimistä, sivupeilien säädöstä, ohjelmistojen hitaudesta ja kaatumisista. Simppeliydestä, järkevyydestä ja käytettävyydestä tunnetun valmistajan täyskäännös oli yllättävä.Itsekin ajattelin osan purnauksesta johtuvan vain muutosvastarinnasta ja digiänkyröinnistäni. Nyt varsinaiset viat on korjattu, mutta ominaisuuksiin ei ole tullut muutosta. Oppimiskäyräni on ollut ilmeisen loiva, pitkän ID-tauon jälkeen en selvinnyt nytkään ilman kiroilua ID.4:n koeajosta. On toki muistettava, että ongelmat koskettavat nimenomaan satunnaista käyttäjää. Perusteellisesti omaan autoonsa perehtynyt käyttäjä oppii koskettelemaan kytkimiä oikein niksein.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION Business Max Edition Hinta alkaen 48 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 315 € Moottori SÄHKÖAUTO, NELIVETO Teho 195 kW (265 hv) Akku Akku netto 77 kWh Toimintamatka 483 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 18,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4582 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1612 mm, akseliväli 2769 mm Tavaratila: 543 – 1575 l l Omamassa: 2221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 135 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?