13.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – lippulaiva niille joita katumaasturit eivät kiinnosta Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin täyssähköisten autojen katras laajenee 5-paikkaisella perheautolla, joka ei ole katumaasturi. Hyvää: mukavuus, takatilat, palautteesta oppiminen. Huonoa: keinuminen, tuuletuksen suuntaus. Volkswagenin ”alusta asti sähköautoiksi tehtyihin” tuotoksiin ollaan saatu totutella jo jokusen vuoden ajan. Tarjolla on ennestään ID.3-viistoperä, sekä ID.4 ja ID.5 -katumaasturit. Nyt vuorossa on perinteisempi viisipaikkainen sedan, ja myöhemmin mallisto täyttyy myös farmarimallilla.Moottori on tutustunut jo aiemmin ID.7:n prototyyppiin, mutta nyt ensituntumat päästiin ottamaan lopullisemmasta versiosta. Teknisiin tietoihin ei ole tullut juuri muutoksia sitten protoversion. Auto on lähes viisi metriä pitkä, 1 862 millimetriä leveä ja korkeutta on 1 538 mm. Akseliväli on vajaat kolme metriä.Aluksi auto tulee tarjolle ainoastaan 210 kilowatin (286 hevosvoiman) tehoisena takavetona ja 77 nettokilowattitunnin akustolla. Korkeimmaksi pikalataustehoksi ilmoitetaan 175 kilowattia, ja varausvälin 10–80 prosenttia luvataan täyttyvän alle puolen tunnin. Myöhemmin mallisto täydentyy astetta kookkaammalla akulla ja nelivedolla. Takavedon sähkömoottori on uusi, ja sen luvataan olevan aiempia MEB-perusrakenteen autoja energiatehokkaampi parannetun käämityksen ja vahvempien magneettien ansiosta. Moottorin jäähdytyksestä huolehtii jatkossa nestekierron lisäksi öljykierto.Varsin lähelle samoja mittoja asettuu myös kaksi muuta täyssähköistä saksalaissedania: BMW i5 ja Mercedes-EQ EQE. Volkswagenin vastineen hinta asettuu kuitenkin luonnollisesti näitä premium-merkeiksi miellettävien malleja alemmaksi, silti ID.7:n on tarkoitus tarjota pykälä tavallista premiumimpaa esimerkiksi ikivihreän Passatin tapaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän, mutta silti enemmän kikkailuaSisällä huomaakin ID.7:n olevan valmistajan muuta sähkömallistoa korkeammalla: ämpärimuovia on korvattu siellä täällä tekonahkaverhoilulla. Lisäksi niin tietoviihdejärjestelmä kuin 15-tuumainen keskinäyttökin ovat uusittua mallia, ja sen hipaisutoimiset liukukytkimet ovat saaneet taustavalaistuksen. Tietoviihdejärjestelmä tuntuu toimivan aiempaa sulavammin, mutta ainakaan koeajetussa esisarjan yksilössä ääniohjaus ei toimi sinne päinkään. Tämä voi kuitenkin olla korjattu sarjatuotantomalleissa.Ratin yhteyteen sijoitetun muovisen mittariston sijaan ID.7:ssa pelkistetty mittaristo on upotettu kojelautaan, joka on visuaalisesti arvokkaamman näköinen ratkaisu. Onko Volkswagen pääsemässä eroon ID.3:n kohdalla kohauttaneesta ylimääräisestä kikkailusta?Vastaus edelliseen kysymykseen: ei sentään. Kuljettajalla on käytössä ikkunoiden hallintaan yhä vain kaksi kytkintä, ja erillisellä kosketuspainikkeella valitaan halutaanko käyttää etu- vai takaikkunoita. Kosketuspainikkeen toiminta tuntuu yhä epävamalta ja jähmeältä, mutta kyseessä on yhä esisarjan auto, eli sarjatuotantomallin kohdalla asiat voivat olla toisin.Lisäksi ID.7 tuo mukanaan uuden, ensivaikutelmalta ärsyttävän ominaisuuden. Tuuletuksen suuttimia ei autossa voi kääntää enää manuaalisesti, vaan niiden ohjaus hoidetaan vain tietoviihdejärjestelmän tai ääniohjauksen kautta. Ääniohjaus ei myöskään tue suomea, joten ennen ääniohjauksen aktivoimista ”Hello IDA” -komennolla kannattaa miettiä valmiiksi, miten pyydät englanniksi vasemmalta päin laskettuna toisen puhalluksen suuttimen kääntämistä 15 astetta ylöspäin ja 30 astetta vasemmalle. Myös rattipainikkeet kuuluvat yhä yksiin markkinoiden huonoimmista ja tunnottomimmista käyttää.Takanakin mukavastiIstuinmukavuus sen sijaan on kohdillaan, ainakin parhaaseen varustetasoon kuuluvilla ErgoPremium-istuimilla, joihin kuuluu myös hierontatoiminto selkänojan lisäksi istuinosaankin. Tukea on sopivasti joka suuntaan, ja jatkettava reisipala helpottaa pidempijalkaisten elämää.Sähköautojen takaistuinmukavuuden torppaa usein lattiaan sijoitetusta ajoakusta johtuva korkea lattia. Tällöin takana joutuu istumaan polvet turhan jyrkässä kulmassa kankkujen varassa. ID.7:ssa takapenkille istuessaan hätkähtää muotoiltujen reunapaikkojen mukavuutta – pitkä istuinosa takaa jalkojen osalta erinomaisen mukavuuden, ja jalkatilaakin on hyvin. Kaartuva kattolinja alkaa rokottamaan 185-senttimetrisen matkustajan mukavuutta hieman, mutta jo muutaman sentin lyhyemmät mahtuvat istumaan takana suorassa.Tavaratila on pitkä, ja lastauskynnys matala. Kontin luukku on liftback-mallinen, eli tavaratilan käytettävyys on omaa tasoa perinteisiin konttiperiin verrattuna. Välipohjan alta löytyy latauskaapeleille hyvän kokoinen syvennys, josta puolet valtaa audiojärjestelmän subwoofer, mikäli sellainen auton varustukseen kuuluu. Etutavaratilaa Volkswagenista ei löydy vieläkään.Perusrakenteen parannuksiaAjettavuus ei ole kuulunut aiemminkaan ID-malliston heikkouksiin, mutta lippulaivan kohdalla myös tälle osa-alueelle on tehty parannuksia. Autossa on valmistajan mukaan haettu lisää tuntumaa tiehen muun muassa jousituksen viilauksilla, jykevämmillä monivarsituennan puslilla, säätyvän iskunvaimennuksen tiheämmin tietoa lukevilla antureilla ja progressiivisen ohjauksen hienosäädöllä. Comfort-asetuksella alusta on mukavuuspainotteinen ja ohjaus harmiton. Yksittäisissä epätasaisuuksissa ilmenee pitkittäisuuntaista nyökkimistä, mutta usean peräkkäisen töyssyn kohdalla nyökkiminen tuntuu ikään kuin rauhoittuvan. Sport-asetuksella ero on huomattava, ja autosta tulee odotetun jäykkä.Ohjaus on nykymittapuulla kohtuullisen tunnokas, ja jarrutuntuma kohtuullinen, mutta jarrupolkimen liikerata tuntuu erikoisen pitkältä. Maantiellä kiittää uusissa autoissa pakollisen nopeusrajoitusavustimen lempeää ääntä. Volkswagen osoittaa, ettei esimerkiksi nopeusrajoituksen ylittäminen kahdella kilometrillä tunnissa oikeuta iskemään kuljettajan tärykalvoille raivoa aiheuttavalla voimalla.Tarkempiin ajotuntumiin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidempään koeajoon kotimaassa. Ensivaikutelmalta ID.7 vaikuttaa eteenkin hintaansa nähden lupaavalle kokonaisuudelle, joka tuo Volkswagenin askeleen verran takaisin kohti perinteisempää Volkswagenia. Ensimmäiset Volkswagen ID.7 -sähköautot saapuvat maahan marraskuussa, ja asiakastoimitusten lupaillaan alkavan vuodenvaihteen jälkeen.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen ID.7 SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 14,2 kWh / 100 km toimintamatka 617 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 961 mm Leveys 1 862 mm Korkeus 1 536 mm Akseliväli 2 971 mm Tavaratila 532–1 568 l Omamassa 2 172 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 58 790 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”