13.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – lippulaiva niille joita katumaasturit eivät kiinnosta Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin täyssähköisten autojen katras laajenee 5-paikkaisella perheautolla, joka ei ole katumaasturi. Hyvää: mukavuus, takatilat, palautteesta oppiminen. Huonoa: keinuminen, tuuletuksen suuntaus. Volkswagenin ”alusta asti sähköautoiksi tehtyihin” tuotoksiin ollaan saatu totutella jo jokusen vuoden ajan. Tarjolla on ennestään ID.3-viistoperä, sekä ID.4 ja ID.5 -katumaasturit. Nyt vuorossa on perinteisempi viisipaikkainen sedan, ja myöhemmin mallisto täyttyy myös farmarimallilla.Moottori on tutustunut jo aiemmin ID.7:n prototyyppiin, mutta nyt ensituntumat päästiin ottamaan lopullisemmasta versiosta. Teknisiin tietoihin ei ole tullut juuri muutoksia sitten protoversion. Auto on lähes viisi metriä pitkä, 1 862 millimetriä leveä ja korkeutta on 1 538 mm. Akseliväli on vajaat kolme metriä.Aluksi auto tulee tarjolle ainoastaan 210 kilowatin (286 hevosvoiman) tehoisena takavetona ja 77 nettokilowattitunnin akustolla. Korkeimmaksi pikalataustehoksi ilmoitetaan 175 kilowattia, ja varausvälin 10–80 prosenttia luvataan täyttyvän alle puolen tunnin. Myöhemmin mallisto täydentyy astetta kookkaammalla akulla ja nelivedolla. Takavedon sähkömoottori on uusi, ja sen luvataan olevan aiempia MEB-perusrakenteen autoja energiatehokkaampi parannetun käämityksen ja vahvempien magneettien ansiosta. Moottorin jäähdytyksestä huolehtii jatkossa nestekierron lisäksi öljykierto.Varsin lähelle samoja mittoja asettuu myös kaksi muuta täyssähköistä saksalaissedania: BMW i5 ja Mercedes-EQ EQE. Volkswagenin vastineen hinta asettuu kuitenkin luonnollisesti näitä premium-merkeiksi miellettävien malleja alemmaksi, silti ID.7:n on tarkoitus tarjota pykälä tavallista premiumimpaa esimerkiksi ikivihreän Passatin tapaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän, mutta silti enemmän kikkailuaSisällä huomaakin ID.7:n olevan valmistajan muuta sähkömallistoa korkeammalla: ämpärimuovia on korvattu siellä täällä tekonahkaverhoilulla. Lisäksi niin tietoviihdejärjestelmä kuin 15-tuumainen keskinäyttökin ovat uusittua mallia, ja sen hipaisutoimiset liukukytkimet ovat saaneet taustavalaistuksen. Tietoviihdejärjestelmä tuntuu toimivan aiempaa sulavammin, mutta ainakaan koeajetussa esisarjan yksilössä ääniohjaus ei toimi sinne päinkään. Tämä voi kuitenkin olla korjattu sarjatuotantomalleissa.Ratin yhteyteen sijoitetun muovisen mittariston sijaan ID.7:ssa pelkistetty mittaristo on upotettu kojelautaan, joka on visuaalisesti arvokkaamman näköinen ratkaisu. Onko Volkswagen pääsemässä eroon ID.3:n kohdalla kohauttaneesta ylimääräisestä kikkailusta?Vastaus edelliseen kysymykseen: ei sentään. Kuljettajalla on käytössä ikkunoiden hallintaan yhä vain kaksi kytkintä, ja erillisellä kosketuspainikkeella valitaan halutaanko käyttää etu- vai takaikkunoita. Kosketuspainikkeen toiminta tuntuu yhä epävamalta ja jähmeältä, mutta kyseessä on yhä esisarjan auto, eli sarjatuotantomallin kohdalla asiat voivat olla toisin.Lisäksi ID.7 tuo mukanaan uuden, ensivaikutelmalta ärsyttävän ominaisuuden. Tuuletuksen suuttimia ei autossa voi kääntää enää manuaalisesti, vaan niiden ohjaus hoidetaan vain tietoviihdejärjestelmän tai ääniohjauksen kautta. Ääniohjaus ei myöskään tue suomea, joten ennen ääniohjauksen aktivoimista ”Hello IDA” -komennolla kannattaa miettiä valmiiksi, miten pyydät englanniksi vasemmalta päin laskettuna toisen puhalluksen suuttimen kääntämistä 15 astetta ylöspäin ja 30 astetta vasemmalle. Myös rattipainikkeet kuuluvat yhä yksiin markkinoiden huonoimmista ja tunnottomimmista käyttää.Takanakin mukavastiIstuinmukavuus sen sijaan on kohdillaan, ainakin parhaaseen varustetasoon kuuluvilla ErgoPremium-istuimilla, joihin kuuluu myös hierontatoiminto selkänojan lisäksi istuinosaankin. Tukea on sopivasti joka suuntaan, ja jatkettava reisipala helpottaa pidempijalkaisten elämää.Sähköautojen takaistuinmukavuuden torppaa usein lattiaan sijoitetusta ajoakusta johtuva korkea lattia. Tällöin takana joutuu istumaan polvet turhan jyrkässä kulmassa kankkujen varassa. ID.7:ssa takapenkille istuessaan hätkähtää muotoiltujen reunapaikkojen mukavuutta – pitkä istuinosa takaa jalkojen osalta erinomaisen mukavuuden, ja jalkatilaakin on hyvin. Kaartuva kattolinja alkaa rokottamaan 185-senttimetrisen matkustajan mukavuutta hieman, mutta jo muutaman sentin lyhyemmät mahtuvat istumaan takana suorassa.Tavaratila on pitkä, ja lastauskynnys matala. Kontin luukku on liftback-mallinen, eli tavaratilan käytettävyys on omaa tasoa perinteisiin konttiperiin verrattuna. Välipohjan alta löytyy latauskaapeleille hyvän kokoinen syvennys, josta puolet valtaa audiojärjestelmän subwoofer, mikäli sellainen auton varustukseen kuuluu. Etutavaratilaa Volkswagenista ei löydy vieläkään.Perusrakenteen parannuksiaAjettavuus ei ole kuulunut aiemminkaan ID-malliston heikkouksiin, mutta lippulaivan kohdalla myös tälle osa-alueelle on tehty parannuksia. Autossa on valmistajan mukaan haettu lisää tuntumaa tiehen muun muassa jousituksen viilauksilla, jykevämmillä monivarsituennan puslilla, säätyvän iskunvaimennuksen tiheämmin tietoa lukevilla antureilla ja progressiivisen ohjauksen hienosäädöllä. Comfort-asetuksella alusta on mukavuuspainotteinen ja ohjaus harmiton. Yksittäisissä epätasaisuuksissa ilmenee pitkittäisuuntaista nyökkimistä, mutta usean peräkkäisen töyssyn kohdalla nyökkiminen tuntuu ikään kuin rauhoittuvan. Sport-asetuksella ero on huomattava, ja autosta tulee odotetun jäykkä.Ohjaus on nykymittapuulla kohtuullisen tunnokas, ja jarrutuntuma kohtuullinen, mutta jarrupolkimen liikerata tuntuu erikoisen pitkältä. Maantiellä kiittää uusissa autoissa pakollisen nopeusrajoitusavustimen lempeää ääntä. Volkswagen osoittaa, ettei esimerkiksi nopeusrajoituksen ylittäminen kahdella kilometrillä tunnissa oikeuta iskemään kuljettajan tärykalvoille raivoa aiheuttavalla voimalla.Tarkempiin ajotuntumiin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidempään koeajoon kotimaassa. Ensivaikutelmalta ID.7 vaikuttaa eteenkin hintaansa nähden lupaavalle kokonaisuudelle, joka tuo Volkswagenin askeleen verran takaisin kohti perinteisempää Volkswagenia. Ensimmäiset Volkswagen ID.7 -sähköautot saapuvat maahan marraskuussa, ja asiakastoimitusten lupaillaan alkavan vuodenvaihteen jälkeen.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen ID.7 SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 14,2 kWh / 100 km toimintamatka 617 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 961 mm Leveys 1 862 mm Korkeus 1 536 mm Akseliväli 2 971 mm Tavaratila 532–1 568 l Omamassa 2 172 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 58 790 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti