1.5.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.Buzz on saanut vaaksan jatkopalan ja lisäpaikkoja. Volkswagen ID.Buzz erottuu katukuvassa edelleen kilpailijoistaan pirteän omintakeisena ja silti nostalgiaa herättävänä muodoiltaan. Nyt mallisto laajenee sekä koriltaan että akseliväliltään 25 senttimetriä pidennetyllä versiolla.Neljän tuhannen euron lisäsatsaus kannattaa, jos tilaa tarvitsee päivittäin. Jo ennestäänkin tilava kori kasvaa entisestään saaden samalla kaksi lisäistuinta. Vakiona uutuus on siis seitsenpaikkainen, mutta sen saa ilman lisähintaa myös kuusipaikkaisena, jolloin keskirivissä on kaksi erillisistuinta. Koeajoon saimme uutuuden juuri tälläisenä ylellisempänä tila-autona vieläpä nelivetoisena GTX-versiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava kuusipaikkainenPitkällä korilla ID.Buzz on hämmästyttävän tilava niin kuusi- kuin seitsenpaikkaisenakin. Kolmas rivi sopii päivittäiseen käyttöön. Takimmaisen rivin istuimet ovat täysmittaiset, kunnolla topatut ja tilaa on aikuisellekin runsaasti. Leveiden liukuovien ansiosta käynti takariville on helppoa, mutta sähköisten liukuovien hitaus ehtii harmittamaan. Liukuovissa on uutuutena sähköisesti aukeavat pienet liukuikkunat. Koeajoauton keskirivillä on kaksi erillisistuinta omilla säädöillään. Jokaisella istuimella istuma-asento on luonteva ja istumakorkeus sopiva. Ensin luulisi tavaratilan jäävän pieneksi kolmen rivin ollessa käytössä. Näin onkin, jos kaikki istuimet ovat takimmaisissa asennoissaan. Tällöin kaikilla on kuitenkin niin hulppeasti jalkatilaa, että istuimia on varaa liu’uttaa eteenpäin. Sittenkin jalkatilat ovat normaalit ja tavaratilaa jää reilummin. Tavaratila on kätevä kaksoispohjineen, tarvikkeille on tilaa sen alla olevissa lokeroissa. Istuimet niiavat kaadettuna alas välipohjan tasalle, istuimien väliin jää kuitenkin harmittavia rakoja. Lisäksi kookkaan tavaran kuljetustarpeen yllättäessä välipohjan ja istuimien irrotus vaatii jonkun verran ähellystä.Kuskin paikka on luonnollisesti yhtenevä jo tutun lyhyen perusmallin kanssa. Kauas eteen viety tuulilasi kaksiosaisine A-pilareineen vaatii totuttelua risteyksissä, auton leveys ja pitkä akseliväli hikoiluttavat parkkihalleissa. Ison kosketusnäytön ja räätälöitävien pikakuvakkeiden toiminnot oppii nopeasti, mutta ratin ja oven kosketusnappulat ärsyttävät vieläkin.Nelivetoinen tehopakkausGTX-kirjainyhdistelmä tarkoittaa ID-kielellä menevämmin muotoiltujen puskurien lisäksi nelivetoa ja lisätehoa. Järkevä tila-auto yllättää suoritusarvoillaan, jotka olisivat polttomoottoriaikana olleet urheiluautotasoa. Tosin nytkin VW lupaa täyden tehon käyttöön vain akun varaustilan ollessa yli 88 % ja lämpötilan yli 23 astetta – eli aika harvoin, kun akkua ei suositella ladattavaksi yli 80 prosentin.Joka tapauksessa Buzz GTX on erittäin ripeä, eikä kookas auto kaipaa lisäpotkua. Ajo-ominaisuudet ovat linjassa menohalujen kanssa, vaikka päällimmäiseksi ajosta jää mieleen mukavuus ja hiljaisuus.Pitkän korin yhteydessä akselien välissä on tilaa myös muutamalle ylimääräiselle akkukennolle. Akuston nettokapasiteetti on 86 kWh. Keväisen aurinkoisina päivinä ajettuna lämmitystä tai jäähdytystä ei tarvinnut ja Buzz tikitti rauhallisessa ajossa 17 kWh/100 km eli 500 kilometrin toimintamatkaa vastaten.Muutama aamuinen kylmä lähtö ja kesänopeuksien saapuminen moottoriteille nosti kuitenkin koeajon keskikulutuksen lähes 22 kWh/100 km -lukemaan, mikä merkitsee noin 400 km toimintamatkaa. Isomman akun yhteydessä lataustehoa on nostettu 200 kilowattiin. Hyvät ja huonot puolet runsaat ja muunneltavat tilat suorituskyky neliveto ajettavuus hiljaisuus mukavuus hitaat liukuovet kääntösäde Volkswagen ID.Buzz GTX 4Motion LWB SÄHKÖAUTO, neliveto 250 kW (340 hv), 560 Nm Akku netto / brutto 86 / 91 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 200 kW WLTP-kulutus 21,3 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,4 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 962 mm Leveys 1 985 mm Korkeus 1 924 mm Akseliväli 3 239 mm Tavaratila 306 – 2 469 l Omamassa 2 705 kg perävaunu 1 600 / 750 kg Euro NCAP 5 (2022) Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 390 € koeajoauto 77 490 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän 27.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz Cargo – mieleenjäävä käyntikortti yritykselle 14.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz – Hippipaku kääntyi sähköhitiksi 25.9.2022 Ajoneuvot Volkswagen ID. Buzz – Vuoden pakettiauto 2023 toimii myös ensihoidon tehtävissä 10.3.2022 Ajoneuvot Volkswagen ID. Buzz – saako tila-autosta coolin retrolla ja sähköllä? 13.1.2022 Ajoneuvot VW Kleinbus tekee paluun sähköisenä I.D. Buzzina 9. maaliskuuta 30.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID Buzz on tulossa kolmena versiona – jo ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa