29.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Roc R haastaa hidastetöyssyt, mutta löytyykö siitä aitoa GTI-henkeä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc R on kompakti katumaasturi kolmellasadalla kaakilla – ei siis mikään tavallinen tapaus. Hyvää: suorituskyky, hauskuus liukkaalla. Huonoa: etuistuinten reisituki, GTI:ksi korkea. Volkswagen T-Roc R lainaa palikkansa Golfin vastaavasta R-versiosta: kaksilitrainen bensaturbo tuottaa 300 heppaa yhdistettynä nelivetoon ja seitsenpykäläiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Perus-T-Roceihin verrattuna alusta on 20 mm matalampi, jarrut suuremmat ja ohjaus muuttuvavälityksinen. Ärrän ominaisuuksiin kuuluvat myös Launch Control -lähtöjärjestelmä sekä ylimääräinen Race-ajotila jo muutenkin monipuolisten moodien oheen.Ja tietenkin myös koristelu niin ulkona kuin sisälläkin alleviivaa hot hatch-, vai pitäisikö sanoa hot crossover -teemaa. Ohjaamo voisi tosin olla näin tehokkaaseen (ja kalliiseen) autoon vieläkin sporttisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRäyheän ristiriitainenKoeajo sattui kevääseen, jolloin meitä siunattiin vielä yhdellä takatalvella – oivallista edelleen varsin korkeahkolla maavaralla lepäävälle nelikkotykille. Ja voi pojat, että se on hupaisa laite nimenomaan liukkaalla. Parhaimmillaan ohjaaminen onnistuu miltei pelkällä kaasulla, mihin tarkka poljintuntuma antaa oivalliset eväät. Hyvä niin, sillä ohjauksessa on yllättävää tahmeutta. Kuivalla kelillä sen sijaan alkavat keulapainoisuus ja kallistelu vaivata. Niinpä matalammat, varsinaiset GTI-luokan autot alkavat mennä henkisesti ohitse oikealta ja vasemmalta – eikä havaintoon tarvita vierailua moottoriradalla. Kuppi-istuimet joutuvat pitelemään kuskia paikallaan, harmi vain, ettei reisituki yllä edes hyväksyttävälle perheautotasolle.Kyllä kulkeePotkua sinänsä riittää kiihdytykseen kuin kiihdytykseen, eli ei nautinto siltä osin mihinkään katoa. Lisävarusteisen titaanipakoputkiston (3 640 €) räyheä äänimaailma alleviivaa hauskanpidon. Mukana on myös ajamisen helppous; eniten taajama-ajossa häiritseekin alustan tärinä – vaikka se kuuluukin sporttiluonteeseen, eikö säädettävästä iskunvaimennuksesta (lisävaruste, 1 150 €) olisi kaivettavissa apua?Mikä T-Roc R:n identiteetti sitten on? Visainen kysymys. Selvää on ainakin kilpailijoiden vähyys. Lähinnä mieleen tulee saman tekniikan jakava Cupra Ateca, joka on genressään vähintäänkin yhtä kyvykäs mutta selvästi tilavampi – joskin ehkä joidenkin mielestä myös korimalliltaan tylsempi tapaus.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 221 kW 4Motion DSG Hinta alkaen 59 602 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 471 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,7 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2595 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa