9.5.2022

Koeajo: Volkswagen T-Roc uudistui, muttei liiaksi

Volkswagen T-Roc

Kompakti katumaasturi Volkswagen T-Roc koki kasvojenkohennuksen. Hyvää: tilat, perinteiset nappulat ratissa, mukavuus, varusteet. Huonoa: hybridivaihtoehto puuttuu.

Reilut neljä vuotta vanha Volkswagen T-Roc kävi läpi faceliftin, jonka antia käsittelimme jo aiemmassa jutussamme. Malli vastaa monien ostajien tarpeita, sillä ulkomuodossa on nuorekkuutta, ja auton helpot käyttöominaisuudet miellyttävät myös varttuneimpia ostajia. Istuimet sijaitsevat sopivan korkealla, jolloin autoon on helppo kulkea. Myös näkyvyys on kaikkiin suuntiin mainio.

Volkswagen T-Roc

Kaikissa malleissa on digitaalinen mittaristo vakiona, samoin led-ajovalot. Parkkeerausta helpottavat pysäköintiavustin sekä -tutkat. Koeajetussa Comfort Business -mallissa on lisäksi mukautuva vakionopeussäädin sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäätimellä. Tähän versioon oli ladattu lisävarusteina avaimeton käynnistys, isompi 10,25 tuuman digimittaristo sekä peruutuskamera.

Volkswagen T-Roc

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laadukkaamman oloinen

Ohjaamo näyttää astetta laadukkaammalta edellismalliin verrattuna. Näkymää hallitsevat iso keskinäyttö ja selkeä digimittaristo. Perinteiset säätimet ratissa ja keskinäytössä ovat kuitenkin tallella, ja ansaitsevatkin erityismaininnan. Säädöt on helppo tehdä ilman turhia hipelöintejä ja hapuiluja.

Volkswagen T-Roc

1,5 litran bensiiniturbo kuljettaa T-Rocia vaivattomasti. Myös DSG-automaatti hoitaa asiat kuten pitääkin. Ohjaamo on mukavan hiljainen ja ajoasento löytyy helposti. Istuimet antavat hyvän tuen, ja reisituki riittää myös pitkille jaloille. Myös takapenkillä viihtyy hyvin, ja pääntilakin riittää.

Volkswagen T-Roc

Rengasäänet pysyvät vaimeina, kiitos maltillisen vannekoon. Korkeampi rengasprofiili suojaa myös vanteita kevään roudan raiskaamilla kestopäällysteillä.

Volkswagen T-Roc

Ajo-ominaisuudet ovat tuttua Volkswagenia. Ohjaustuntuma on tarkka ja auton ratissa viihtyy hyvin. Jousitus nielee epätasaisuudet hienosti, eikä auto pahemmin kallistele tiukemmassakaan kurvailussa.

Volkswagen T-Roc

Tasapainoinen, mutta…

Volkswagen T-Roc Comfort Business tulee olemaan monen keskihintaisen auton ostajan listalla. Autosta on vaikea löytää moitittavaa, ja sitä voikin luonnehtia tasavahvaksi suoritukseksi. Hybriditekniikka kuitenkin odottaa vielä tähän luokkaan tuloaan.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Volkswagen T-Roc Comfort Business 1.5 TSI 110 kW DSG

Hinta alkaen

34 389 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

36 202 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv)

Vääntö

200 Nm

Vääntö

200 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,3 (yhd.)

CO2-päästöt

143 g/km

Mitat

pituus 4236 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1548 mm, akseliväli 2590 mm
Tavaratila: –1290 l
Omamassa: 1353 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

670 / 1500 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat