18.11.2021

Volkswagen T-Roc nuorentuu – katto pysyy nyt kiinni

Volkswagen T-Roc kasvojenkohotus

Kysytty katumaasturi kauneusleikataan keski-iässä. Volkswagen T-Roc nuorentuu muun muassa ajoavustimilla ja älykkäämmillä valoilla.

Etuvalot yhdistetään visuaalisesti toisiinsa valoraidan avulla. Tämä kuulostaa kovin tutulta, sillä Volkswagen T-Roc nuorentuu merkin muiden mallien mukaisesti.

Vuonna 2017 ensiesitelty malli ylsi Suomeen ehdittyään Vuoden Auto Suomessa 2018 -finaaliin. Moottori kehui keväällä 2018 ajetun perusversion persoonallisuutta ja ehjää kokonaisuutta, mutta moitteita löytyi keikkuvasta kyydistä. Varsin hyvin maailmalla myynyt kompakti katumaasturi on nyt kypsässä iässä ja siksi on aika nuorentaa tyyliä.

Volkswagen T-Roc nuorentuu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen T-Roc nuorentuu

Uusi keulailme on välittömästi tunnistettavissa. Sumuvalot ovat pystyssä ja uusia ajovaloja yhdistää tuttu valoraita.

Luonnollisesti myös takavalot on päivitetty nykymuodin mukaisesti led-tekniikalle. Puskureita on uusittu samassa rytäkässä ja ne eroavat vielä esimerkiksi Style ja R-Line mallien välillä.

Volkswagen T-Roc kasvojenkohotus

Varustetasot ovat jatkossa Life, Style ja R-Line. Tämä tuo T-Rocin loogisemmin Volkswagenin nykyiseen varusteluaikakauteen, joka helpottaa nykyisiä asiakkaita tai viime aikoina Volkswageneita silmäilleitä. Uusia värejä ja vanteita on runsaasti – lisäksi ulkonäköä voi muokata mustia yksityiskohtia tuovalla paketilla.

Kojelauta on uusittu pehmeällä materiaalilla. Ohjauspyörän painikkeet riippuvat yllättäen varustetasosta ja samoin on sisäkaton verhoilun värin laita.

Mittaristo on jatkossa aina täysin digitaalinen – vakiovarusteena 8-tuumaisena ja lisähinnasta 10,25-tuumaisena. Tietoviihdejärjestelmän puolella vaihtoehdot ovat 6,5 tuumaa, 8 tuumaa tai 10,25 tuumaa, joista viimeisin vie mukanaan perinteiset pyöriteltävät painikkeet.

Volkswagen T-Roc kasvojenkohotus

Ajoavustimia on lisätty runsaasti ja niihin lukeutuvat nyt muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC) ja Travel Assist. Lisäksi Volkswagenin matriisiledvalot (IQ.LIGHT) ovat valittavissa lisävarustelistalta.

Moottorivaihtoehtoihin ei ole kajottu, eli tarjolla on kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Näille saattaa löytyä hieman moottorista ja varustelusta riippuen pariksi joko 6-pykäläinen manuaalivaihteisto tai 7-pykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.

Bensiinimoottoreiden litratilavuudet ja tehot ovat 1,0 ja 81 kW (110 hv), 1,5 ja 110 kW (150 hv) sekä 2,0 ja 140 kW (190 hv). Dieselmoottori on aina kaksilitrainen, mutta tehovaihtoehdot ovat 85 kW (115 hv) tai 110 kW (150 hv). Tehokkaampi diesel on saatavilla myös nelivetoisena, joka johdattaakin meidät sopivasti toisen nelivedon pariin.

Volkswagen T-Roc R kasvojenkohotus

Piskuinen T-Roc R

Kaikkein kiukkuisin mallivaihtoehto, eli T-Roc R kävi Moottorin koeajossa keväällä 2020. Tuolloin kehuja keräsi muun muassa mallin leikkisyys liukkailla.

Nyt myös T-Roc R nauttii pääosin samoista edellä mainituista nuorennusleikkauksen eduista. Itse asiassa R-Line on ulkonäöltään niinn lähellä aitoa oikeaa ärrää, että jopa sininen Lapiz Blue -sävy on saatavissa molempiin. Jälkimmäinen jatkaa 221 kilowatin (300 hv) ja nelivedon voimin T-Roc malliston kunkkuna.

Sen sisätiloissa on vahvasti sinistä. Istuimista löytyy R-logojen lisäksi sinisävyinen ruutukuviointi ja kojelaudassa on mattasininen koristelistoitus.

Unohda T-Roc Cabriolet

Eikä pidä unohtaa, että T-Roc on saatavilla myös avokattoisena – tai siis oli. Erikoinen T-Roc Cabriolet koeajettiin Moottorin toimesta alkukesästä 2020 ja se keräsi kehuja muun muassa muotoilustaan. Hinta taisi kuitenkin karata kovaksi ja kysyntä jäädä näin ollen vähäiseksi.

Avomalli on entistäkin tyylikkäämpi ja nuorennusleikkaus on tehnyt sille erityisen hyvää. Sympaattinen Teal Blue on saatavilla vain avomalliin, mutta asialla ei oikeastaan ole väliä. T-Roc Cabriolet ei tule kuulumaan enää jatkossa maahantuojan myyntivalikoimaan.

Kuvat ja teksti: Henri Posa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat