Koeajo: avokatumaasturi Volkswagen T-Roc Cabriolet on hauska poikkeus luokassaan, ja sopii parhaiten kahdelle
Volkswagen T-Roc -katumaasturin saa nyt hauskana avomallina, mutta käytössä joutuu tekemään kompromisseja. Hyvää: muotoilu, voimalinja, ajettavuus, räätälöitävyys lisävarustein. Huonoa: takatilat matkustajille ja tavaroille, hinta lisävarustein.
Volkswagen T-Roc -malliperhe laajeni Cabriolet-versiolla, joka on katumaasturien luokassa todella harvinainen tapaus. Reipas punainen koriväritys ja musta katto ovat näyttävä yhdistelmä, ja auto erottuu muun liikenteen seasta niin katto ylhäällä kuin alhaallakin.
Sähkökäyttöinen katto toimii moitteetta. Taivas avautuu mukavan rivakasti yhdeksässä sekunnissa, tarvittaessa myös ajon aikana alle 30 km/h -nopeuksissa.
Kaksiovisuuden haasteita
Kuljettajan valtakunta on järjestelty volkkarimaisesti: kaikki on käsillä, näyttö kertoo selkeästi tarvittavan ja asetukset hoituvat vaivattomasti. Ajoasennonkin säätövarat ovat hyvät, mutta etuistuimet saavat motkottamaan: istuin on turhan pehmeä ja nojatuolimainen, sivutukea saisi olla enemmän.
Arkikäyttöön Cabrioletin kaksiovisuus tuo omat haasteensa. Leveät ovet ovat kömpelöt ahtaissa parkkiruuduissa, toisaalta etuna on avara kulkuaukko etuistuimille. Heikkoutena on myös takaistuimelle kömpiminen: vaikka etuistuinten selkänojat kallistuvat tieltä ja istuimet liikkuvat kiskoilla eteenpäin, toimenpide vaatii voimistelijan notkeutta.
Takana matkustetaan tyköistuvasti, ja myös tavaroiden kuljetuskyvyt ovat rajalliset. Kontti on matala ja lyhyt, mutta hankalinta on ahdas lastausaukko. Kun umpikorisessa T-Rocissa tavaroille on tilaa 445 litraa, avomallissa se kutistuu 284 litraan.
Oviratkaisun ja B-pilarin puuttumisen vuoksi turvavöiden käyttö on hankalaa. Vöitä saa kurotella kaukaa takaviistosta, ja etuistuinten selkänojan yläkulmiin kaipaisi vöille ohjurit. Vyön voisi irrottaa kulkuaukon tieltä ja ohjurista aina silloin, kun takaistuimille on asiaa.
Vain yksi malliversio
Avomallista on helppo valita mieleinen versio, sillä niitä on Suomessa tarjolla tasan yksi. Voimanlähteenä on 1,5-litrainen 150 hv:n bensiinimoottori, jonka jatkeena käytetään aina DSG-kaksoiskytkinvaihteistoa.
Voimalinja toimii: tehoa on tarjolla riittävästi, ja vaihteisto toimii viivyttelyittä. Ohjaustuntuma on luonteva, ja vauhdin myötä ajettavuus vain paranee ohjauksen jämäköityessä. Alusta pelaa niin ikään hyvin, joskin teiden poikittaissaumat tarkoittavat terävää tärskähdystä takalistossa.
Rättikattoisten akilleenkantapää on ajomelu: omat rengasäänet kantautuvat sisälle, mutta niin tekevät häiritsevästi myös ajoviima ja kanssa-autoilijoiden rengasäänet.
Avomallin varustetaso on aina Style. Katottomuudelle tulee lisähintaa hieman yli 9 000 euroa. Samalla voimanlähteellä ja varustetasolla umpikorinen T-Roc maksaa 30 782 euroa, avomallina karvan alle 40 000 euroa.
Jos lompakko kestäisi, ruksaisin lisävarustelistalta mukautuvan alustansäädön. Se tuo mukanaan säädettävät iskunvaimentimet, progressiivisen ohjauksen sekä viisi ajotilaa. Tämä herkku tosin maksaa suolaiset 1 700 euroa.