17.7.2024

Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä

Kuva Manu Tuppurainen

Volvo EX40 -sähköautosta ei tarvitse ihmetellä, miksi se on yksi suosituimmista sähköautoista.

Volvo muutti C40- ja XC40-sähköautojensa nimiä. Syy siihen oli se, että nyt Volvo pystyy nimeämään sähköautonsa loogisesti saman kirjainyhdistelmän alle ja polttomoottorikäyttöiset mallit toisten kirjainten alle.

Volvon polttomoottorit saivat siis pitää esimerkiksi Volvo XC40 -mallimerkinnän. Täyssähköisen version mallimerkinnästä putosi Recharge-sana pois, ja autosta tuli EX40. Nyt se on samaa malliperhettä uusien EX30- ja tulevan EX90-mallien kanssa. EX40-mallin coupé-sisar sai näin ollen EC40-mallimerkinnän, aiemmin se tunnettiin C40-mallina.

EX40-mallista on saatavilla yksi moottorista versiota, yksimoottorista versiota isommalla ajoakulla sekä nelivetoinen versio, jossa on aina isompi ajoakku.

Moottorin koeajossa versioista oli keskimmäinen versio, siis yhdellä moottorilla ja isommalla akulla varustettu EX40.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvanut ajoakku

Ison akun kokonaiskapasiteetti on 82 kilowattituntia ja käytettävissä oleva kapasiteetti 79 kilowattituntia. Aiemmin Volvon isomman akun bruttokapasiteetti oli 78 kilowattituntia. Samoin pikalatausteho on kasvanut ihan kivaan 205 kilowatin maksimitehoon. Akku latautuu siis vauhdilla, silloin kun kaikki asiat, eli lähinnä auton akun lämpötila sekä autolle sopiva laturi, ovat optimaalisesti kohdallaan.

Volvo EX40-mallin kohdalla mennään edelleenkin hyvin perusasioiden äärelle, joita EX40 tarjoilee sähköautoilevalle kansalle. Nämä perusasiat, hyvä ajettavuus, hyvät tilat tavaratilaa myöten, hyvä toimintamatka, nopea latautumiskyky sekä hyvä perävaunun vetokyky, palvelevat hyvin monia sähköautoa hankkivia ja ovat myös monille tärkeät kriteerit sähköauton hankinnassa. Tämä onkin syy, miksi Volvo XC40 Recharge ja EX40 ovatkin pärjänneet hyvin sähköautojen rekisteröintitilastoissa. Isoin asia, mikä Volvoa tällä hetkellä painaa ehkä eniten, on sen muotokieli, se alkaa ehkä tuntua hieman vanhahtavalta.

Vaikka Volvo EX40 onkin periaatteessa jo iäkäs malli, sähköversio esiteltiin ensimmäisen kerran jo neljä vuotta sitten, sillä on edelleen ominaisuuksiensa vuoksi paikkansa sähköautomarkkinassa.

Pientä päivitystä järjestelmiin

EX40:n ajettavuus on ihan kunnossa ja yksimoottorisen Volvon muuttaminen etuvetoisesta takavetoiseksi on tehnyt ajettavuudelle vain hyvää. Takatuupparina Volvo menee kiihdytyksissä suoraan ja ohjauksen vetelyt ovat poissa.

Volvo on päivittänyt myös auton avustimia, aiemmin Volvon ohjausavustin oli varsin ärhäkkä, ja kun vakionopeudensäätimen kytki päälle, ohjausavustin piti ottaa pois, sillä sen tempoilua ei yksinkertaisesti kestänyt. Nyt ongelmaa ei enää ole, ja vakionopeudensäätimellä ajaminen on mukavampaa. 

One pedal drive eli yhdellä pedaalilla ajoon Volvolla aiemmin vain on- tai off-asetukset, nyt mukaan on tullut myös Auto-asetus, joka tekee siitäkin huomattavasti miellyttävämpää. Aiemmin Volvon moottorijarrutus oli yhden polkimen ajossa sen verran voimakas, että sitä ei mielellään käyttänyt. Nyt Auto-asetus on pehmentänyt tätäkin toimintoa.

Tehoa ja vetokykyä

Volvo on yksimoottorisenakin melkoinen voimapata. Auton sähkömoottori kehittää 185 kilowatin (252 hv) tehon ja tarjoaa muhkean 420 newtonmetrin väännön.Takavetoisella mallilla saa vetää 1 500 kilon painoista jarrullista kärryä. Jarruttomana kärryn paino saa olla enintään 750 kiloa.

Volvo EX40 -mallissa sisätiloissa asiat on hyvin kunnossa. Sisällä on pelkistettyä ja erittäin hyvin viimeisteltyä ja fiilikseltään ylellistä. Volvojen istuinergonomia on myös erinomaisesti kohdallaan. Edessä on myös väljää ja hyvä tunnelma.

Tänä päivänä autojen tietoviihdejärjestelmien käytettävyys on suuremmassa arvossa kuin koskaan ja Volvon Google-pohjainen infotainment toimii, erinomaisesti. Sisälämpötilaa voi säätää vaikka Google-avustajan avulla, jos infotainmentia ei halua lähteä räpeltämään kesken ajon.

Infotainmentin näyttö on jo nykymittapuulla Volvossa aavistuksen pieni ja kuvakkeet siinä myös pieniä ajon aikana käytettäviksi, mutta tämä asia korjaantunee, kun Volvolta tulee kyseisen mallin seuraaja markkinoille.

Takapenkille Volvoon mahtuu kolme aikuista vierekkäin ja pääntilaa myös löytyy suoran kattolinjan ansiosta. Tavaratila vetää myös kiitettävät 410 litraa, sen muoto on selkeä ja lastauskorkeus on puskurin tasolla.

Autojen ja sähköautojen kehitys on mennyt muutamassa vuodessa suuria harppauksia eteenpäin. Volvo EX40 on usean vuoden iästään huolimatta vielä erittäin pätevä ja kilpailukykyinen sähköauto. Ennen kaikkea lataukseen liittyvät toiminnot ilahduttavat – auton kulutus on melko maltillista ja ison akun ansiosta toimintasäde on kiitettävä. Kun vielä auto ottaa virtaakin vastaan hyvin, Volvosta voi sanoa, että se tekee sähköautoilun helpoksi. 

Kun tähän yhdistää auton muut ominaisuudet, kuten hyvät tilat, hyvän istuinergonomian, toimivan infotainmentin sekä mukavan ajettavuuden, Volvo pysynee kilpailukykyisenä vielä hyvin pitkään.

Edit: Korjattu auton takuuaika infolaatikossa 20.7.2024

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Infotainment
  • Tilat
  • Kokonaisuus
  • Vanhahtava muotokieli

Volvo EX40 Single Extended Range Ultra

SÄHKÖAUTO, takaveto

185 kW (252 hv), 420 Nm

Akku brutto / netto 82 / 79 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 32 A)

CCS: 205 kW

WLTP-kulutus 16,7 kWh / 100 km

toimintamatka 561 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 440 mm

Leveys 1 863 mm

Korkeus 1 647 mm

Akseliväli 2 702 mm

Tavaratila 410 l

Omamassa 2 075 kg

perävaunu 1 500 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2018)

Takuu 3 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 53 900 €

koeajoauto 57 090 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat