17.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX40 -sähköautosta ei tarvitse ihmetellä, miksi se on yksi suosituimmista sähköautoista. Volvo muutti C40- ja XC40-sähköautojensa nimiä. Syy siihen oli se, että nyt Volvo pystyy nimeämään sähköautonsa loogisesti saman kirjainyhdistelmän alle ja polttomoottorikäyttöiset mallit toisten kirjainten alle.Volvon polttomoottorit saivat siis pitää esimerkiksi Volvo XC40 -mallimerkinnän. Täyssähköisen version mallimerkinnästä putosi Recharge-sana pois, ja autosta tuli EX40. Nyt se on samaa malliperhettä uusien EX30- ja tulevan EX90-mallien kanssa. EX40-mallin coupé-sisar sai näin ollen EC40-mallimerkinnän, aiemmin se tunnettiin C40-mallina.EX40-mallista on saatavilla yksi moottorista versiota, yksimoottorista versiota isommalla ajoakulla sekä nelivetoinen versio, jossa on aina isompi ajoakku.Moottorin koeajossa versioista oli keskimmäinen versio, siis yhdellä moottorilla ja isommalla akulla varustettu EX40.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvanut ajoakkuIson akun kokonaiskapasiteetti on 82 kilowattituntia ja käytettävissä oleva kapasiteetti 79 kilowattituntia. Aiemmin Volvon isomman akun bruttokapasiteetti oli 78 kilowattituntia. Samoin pikalatausteho on kasvanut ihan kivaan 205 kilowatin maksimitehoon. Akku latautuu siis vauhdilla, silloin kun kaikki asiat, eli lähinnä auton akun lämpötila sekä autolle sopiva laturi, ovat optimaalisesti kohdallaan. Volvo EX40-mallin kohdalla mennään edelleenkin hyvin perusasioiden äärelle, joita EX40 tarjoilee sähköautoilevalle kansalle. Nämä perusasiat, hyvä ajettavuus, hyvät tilat tavaratilaa myöten, hyvä toimintamatka, nopea latautumiskyky sekä hyvä perävaunun vetokyky, palvelevat hyvin monia sähköautoa hankkivia ja ovat myös monille tärkeät kriteerit sähköauton hankinnassa. Tämä onkin syy, miksi Volvo XC40 Recharge ja EX40 ovatkin pärjänneet hyvin sähköautojen rekisteröintitilastoissa. Isoin asia, mikä Volvoa tällä hetkellä painaa ehkä eniten, on sen muotokieli, se alkaa ehkä tuntua hieman vanhahtavalta.Vaikka Volvo EX40 onkin periaatteessa jo iäkäs malli, sähköversio esiteltiin ensimmäisen kerran jo neljä vuotta sitten, sillä on edelleen ominaisuuksiensa vuoksi paikkansa sähköautomarkkinassa.Pientä päivitystä järjestelmiinEX40:n ajettavuus on ihan kunnossa ja yksimoottorisen Volvon muuttaminen etuvetoisesta takavetoiseksi on tehnyt ajettavuudelle vain hyvää. Takatuupparina Volvo menee kiihdytyksissä suoraan ja ohjauksen vetelyt ovat poissa.Volvo on päivittänyt myös auton avustimia, aiemmin Volvon ohjausavustin oli varsin ärhäkkä, ja kun vakionopeudensäätimen kytki päälle, ohjausavustin piti ottaa pois, sillä sen tempoilua ei yksinkertaisesti kestänyt. Nyt ongelmaa ei enää ole, ja vakionopeudensäätimellä ajaminen on mukavampaa. One pedal drive eli yhdellä pedaalilla ajoon Volvolla aiemmin vain on- tai off-asetukset, nyt mukaan on tullut myös Auto-asetus, joka tekee siitäkin huomattavasti miellyttävämpää. Aiemmin Volvon moottorijarrutus oli yhden polkimen ajossa sen verran voimakas, että sitä ei mielellään käyttänyt. Nyt Auto-asetus on pehmentänyt tätäkin toimintoa. Tehoa ja vetokykyäVolvo on yksimoottorisenakin melkoinen voimapata. Auton sähkömoottori kehittää 185 kilowatin (252 hv) tehon ja tarjoaa muhkean 420 newtonmetrin väännön.Takavetoisella mallilla saa vetää 1 500 kilon painoista jarrullista kärryä. Jarruttomana kärryn paino saa olla enintään 750 kiloa.Volvo EX40 -mallissa sisätiloissa asiat on hyvin kunnossa. Sisällä on pelkistettyä ja erittäin hyvin viimeisteltyä ja fiilikseltään ylellistä. Volvojen istuinergonomia on myös erinomaisesti kohdallaan. Edessä on myös väljää ja hyvä tunnelma.Tänä päivänä autojen tietoviihdejärjestelmien käytettävyys on suuremmassa arvossa kuin koskaan ja Volvon Google-pohjainen infotainment toimii, erinomaisesti. Sisälämpötilaa voi säätää vaikka Google-avustajan avulla, jos infotainmentia ei halua lähteä räpeltämään kesken ajon.Infotainmentin näyttö on jo nykymittapuulla Volvossa aavistuksen pieni ja kuvakkeet siinä myös pieniä ajon aikana käytettäviksi, mutta tämä asia korjaantunee, kun Volvolta tulee kyseisen mallin seuraaja markkinoille.Takapenkille Volvoon mahtuu kolme aikuista vierekkäin ja pääntilaa myös löytyy suoran kattolinjan ansiosta. Tavaratila vetää myös kiitettävät 410 litraa, sen muoto on selkeä ja lastauskorkeus on puskurin tasolla.Autojen ja sähköautojen kehitys on mennyt muutamassa vuodessa suuria harppauksia eteenpäin. Volvo EX40 on usean vuoden iästään huolimatta vielä erittäin pätevä ja kilpailukykyinen sähköauto. Ennen kaikkea lataukseen liittyvät toiminnot ilahduttavat – auton kulutus on melko maltillista ja ison akun ansiosta toimintasäde on kiitettävä. Kun vielä auto ottaa virtaakin vastaan hyvin, Volvosta voi sanoa, että se tekee sähköautoilun helpoksi. Kun tähän yhdistää auton muut ominaisuudet, kuten hyvät tilat, hyvän istuinergonomian, toimivan infotainmentin sekä mukavan ajettavuuden, Volvo pysynee kilpailukykyisenä vielä hyvin pitkään.Edit: Korjattu auton takuuaika infolaatikossa 20.7.2024Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajettavuus Infotainment Tilat Kokonaisuus Vanhahtava muotokieli Volvo EX40 Single Extended Range Ultra SÄHKÖAUTO, takaveto 185 kW (252 hv), 420 Nm Akku brutto / netto 82 / 79 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 32 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 16,7 kWh / 100 km toimintamatka 561 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 440 mm Leveys 1 863 mm Korkeus 1 647 mm Akseliväli 2 702 mm Tavaratila 410 l Omamassa 2 075 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2018) Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 53 900 € koeajoauto 57 090 € Lue lisää Kaikki artikkelit 5.1.2025 Koeajo Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 30.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX30 Single Core – Ennakkoluulojen vanki 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 17.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – Den glider ut 6.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty? 7.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance – hyvät pärjäävät aina 11.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 Recharge – Kaupunkimaasturi vetäisee liikkuvat taakse 27.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo (X)C40 Recharge päivittyy – veto taakse, lisää toimintamatkaa ja lataustehoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 30.1.2025 Moottoripyörät Indian Scout 101 tarjoaa sporttia custom-maailmaan 30.1.2025 Moottoripyörät Honda luottaa Hornetiin – 1000-kuutiota tarjoaa entistä enemmän tehoa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y "Juniper" - myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla