25.11.2024

Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää

Kuva Manu Tuppurainen

Volvo V90 -automalli on jo vanha, nykyinen malli on lanseerattu jo kahdeksan vuotta sitten.

Oli vuosi 2016, kun Volvon nykyinen V90-automalli lanseerattiin. Se korvasi Volvon V70 -suosikkimallin ja ensimmäiset V90-mallin versiot tulivat myyntiin vuoden 2016 syksyllä.

Siitä, kun V90-malli tuli myyntiin, on jo kahdeksan vuotta. Neljä vuotta sitten Volvoon tehtiin pieni facelift, mutta perusauto on pysynyt hyvin samana alusta alkaen.

Volvo V90 -malli on vuosien saatossa V70-mallin tapaan myös uponnut suomalaiseen farkkukansaan. Ja tässä yhteydessä ei tarkoiteta farmarihousuja, toki Volvo-kuskit melko varmasti pukeutuvat myös niihin, vaan suomalaisia farmariautoja arvostavia kuluttajia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa yli 2 000 kappaletta vuodessa

Volvo V90 -mallin myyntiluvut ovat olleet merkittävät koko auton elinkaaren ajan. Sekin pitää ottaa huomioon, että kysymyksessä on premium-luokan auto, jonka alkaen hinta hipoo 70 000 euroa. Sellainen ei ole kaikkien tavoitettavissa.

Volvo V90 on luokassaan jopa farkkukansan suosikki. Esimerkiksi Audi A6:n nykysukupolvi on Volvoa pari vuotta nuorempi ja sen rekisteröintiluvut eivät yllä lähellekään Volvon rekisteröintilukuja. Silloin kun Volvo lanseerattiin, sitä rekisteröitiin Suomessa sen ensimmäisenä kokonaisena vuotena lähes 2 400 kappaletta, toisenakin vuonna noin 1 500 kappaletta.

Audi ei ole päässyt lähellekään, sen rekisteröintiluvut ovat olleet parhaimmillaan 800 kappaleen hujakoilla per vuosi. Vielä viime vuonnakin Volvo päihitti Audi A6:n rekisteröinneissä melkein 50 autolla. Tänä vuonna mallit menevät rekisteröinneissä lähes rinta rinnan, molempia malleja on rekisteröity viimeisimmän tilaston mukaan runsaat 180 kappaletta.

Volvon V90-mallista on tarjolla tällä hetkellä 200-kilowattinen (300 hv) bensiiniversio, sekä kaksi, T6- ja T8-lataushybridit. Plugareiden tehot ovat 293-kilowattia (350 hv) ja 335-kilowattia (455 hv. Kaikki V90-mallit ovat nelivetoisia.

Suomalaiset luottavat Volvoon

Tehokkaat voimalinjat sekä neliveto ovat tietysti seikat, mitkä suomalaisiin Volvo V90 -mallissa vetoavat. Yksi seikka on myös se, että auto on Volvo. Volvolla on Suomessa pitkä historia länsinaapurissa valmistetusta autosta. Suomalaiset ovat oppineet luottamaan Volvon merkkiin ja se on ollut aina lähellä suomalaisten sydäntä. Volvon vuosikymmeniä jatkunut työ autojen turvallisuuden kehittämisen eteen varmasti myös vetoaa suomalaisiin.

Volvon asema luotettavana autona myös elää vahvasti. Kun Volvolla on ajettu reilu 200 000 kilometriä, se on paikallisten huoltamoparlamenttien puheissa vasta sisäänajettu.

Siinä muutamia seikkoja, miksi suomalaiset tykkäävät Volvoista.

Volvo V90 on kestänyt myös hyvin aikaa. Auto näyttää uusien automallien kirjossa edelleenkin ihan hyvältä, vaikka se on suunniteltu käytännössä 10 vuotta sitten. 

Tilaa joka osastolla

Mitä tulee itse koeajossa olleen V90-mallin ominaisuuksiin, niin edellä mainittujen vahvojen ja myös melko totuudenmukaisien mielikuvien lisäksi, V90-malli on tilava. Etumatkustajilla sekä takamatkustajilla on väljää. Takamatkustajilla kookas kardaanitunneli syö jalkatilaa. 

Tavaratila ei Volvo V90 -mallissa ole ihan luokkansa suurinta, mutta 488 litraa tavaratilan verhon alla on monelle riittävästi. V90-mallin tavaratila ei ole itse asiassa sen suurempi kuin Volvo V60-mallinkaan, vaikka autoilla on esimerkiksi pituuseroa yli 15 senttiä.

Kuljettajan näkökulmasta V90-malli on tietysti tehokas peli ajaa, varsinkin kun alla on koeajossa ollut malliston tehokkain T8-voimalinjalla varustettu malli. Saman T8-voimalinjan saa myös pienempään V60-malliin.

Alustatuntumassa on volvomaista pehmeyttä, mutta myös tarkkuutta. Auton alusta nielee tien epätasaisuudet vaivatta, mutta jousitus on sen verran pehmeä, että auto jää keinumaan esimerkiksi hidastetöyssyjen jälkeen. V90-malliin on saatavilla erillisilmajousitus taka-akselille sekä aktiivinen Four-C -iskunvaimennus – ja tämä 1 600 euron hintainen varuste myös koeajoautossa oli, mutta tämäkään ei riitä vaimentamaan jousituksen keinahtelua aivan riittävästi.

Ohjaustuntuma V90-mallissa ei ole kovin sporttinen, mutta se on miellyttävän pehmeä, joka tarjoaa kuitenkin jonkun verran eli riittävästi vastetta. Ajosasennon autossa saa mieleisekseen laajojen säätöjen ansiosta.

Sitätiloiltaan Volvo V90 on viimeisteltyä ja tyylikästä, mutta ikä näkyy. Sisusta on jo V90-mallissa hieman vanhahtava.

Infotainmentin käyttöliittymä Volvossa on myös erinomainen. Googlen käyttöjärjestelmään perustuvana se on hyvin toimiva ja selkeä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hidas lataus

Volvo V90 -mallia vaivaa vähän sama ongelma, kuin muutakin mallistoa, että automerkin lataushybridien sähkökäytön ominaisuudet eivät ole tarpeeksi kehittyneet. 

Kun Volvolla ajetaan pelkällä sähköllä, automallin toimintamatka on kyllä kiitettävät reilu 80 kilometriä, mutta latausnopeus on tämän päivän vaatimuksiin hieman hidas. Nettokooltaan noin 15 kilowattitunnin akun saa liruteltua täyteen parhaimmillaan kolmessa tunnissa. Pelkällä sähköllä ajettaessa auto on miellyttävän hiljainen. Kiihdytettäessä polttomoottorin voimin, moottori parkuu kyllä, mutta perusajossa matalilla kierroksilla senkin äänet on hyvin vaimennettu.

Volvon eduksi voi sanoa, että auto on luokassaan edullinen. Moottorin koeajossa ollut tehokkain ladattava hybridi maksaa alkaen hinnaltaan runsas 74 000 euroa. Mercedes-Benzin vastaavantehoinen farmarimallinen E-sarjan ladattava hybridi maksaa alkaen hinnaltaan noin 85 000 euroa. 

BMW 530e nelivetoisena Touring-mallina on puolestaan 299-hevosvoimainen. Jos haluaa, että BMW:ssä on tehoa Volvon tapaan yli 450 hevosvoimaa, BMW:n mallistosta täytyy valita BMW 550e XDrive Touring, jonka alkaen hinta on puolestaan yli 91 000 euroa. Tosin silloin puhutaan ihan eri autosta. Mutta jos kriteereinä on iso ja tehokas nelivetoinen premium-farmari ladattavana hybridinä, vertailukohdat ovat nämä.

Audi A6 Avant 55 TFSI e Land of quattro S line -mallin alkaen hinta on reilu 76 000 euroa ja tehoa konepellin alla tällöin 270 kilowattia (367 hv).

Volvo ei ole vielä kertonut selvästi, mikä V90-mallin tulevaisuus on. Sen sedan-siskon, S90-malli painuu historiaan mitä ilmeisemmin hyvin §pian ja tilalle on tulossa täyssähköistä versiota. Suosittu XC90-malli, jonka viimeisin sukupolvi on lanseerattu jo 2014, sai vielä jatkoa useaksi vuodeksi kun sitä päivitettiin juuri.

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Ulkomuoto
  • Sisätilat
  • Hidas lataus

Volvo V90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright

LATAUSHYBRIDI, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 1 969 cm 3

8-v. automaattivaihteisto

335 kW (455 hv), 709 Nm

Akku brutto / netto 18,8 / 14,7 kWh

Lataus Type 2: 6,4 kW (2 x 16 A)

CCS: kW

WLTP-kulutus 0,8 l/100km

CO 2 -päästöt 18 g/km

toimintamatka sähköllä 87 km

Suorituskyky 0–100 km/h 4,8 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 945 mm

Leveys 1 879 mm

Korkeus 1 463 mm

Akseliväli 2 941 mm

Tavaratila 551 l

Omamassa 2 075 kg

perävaunu 2 100 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2017)

Takuu 2 v

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 78 933 €

koeajoauto 90 137 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat