18.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 Recharge – Mökkiteiden sähköistäjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 Recharge on merkin pienimmän katumaasturin sähköinen versio. Hyvää: tasapainoinen kokonaisuus, ajomukavuus Huonoa: keulapito, aktiivinen kaistavahti Suomalaisen autonostajan unelma on nelivetoinen auto, jolla selviää mökkitien ilman pohjakosketusta. Tätä nykyä voimalinjan olisi oltava mielellään sähköinen, jotta päästöt pysyisivät kurissa. Useimmille neliveto karkaa kuitenkin liian hintavaksi, ja silloin täytyy tyytyä kahteen vetävään pyörään. Tähän saumaan iskee Volvo XC40 Recharge Single motor.Volvon pienin sähköinen katumaasturimalli on pykätty polttomoottoriversion perustalle, eikä suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Volvo tekee niin toisella brändillään Polestarilla, jonka mallisto on olut jo suunnittelupöydällä sähköinen.XC40 Recharge muistuttaa ulkoiselta olemukseltaan polttomoottoriversioita ja käytännössä ainoa eroavaisuus löytyy keulasta. Maski on sähköversiossa umpinainen, sillä ajoviiman ei tarvitse jäähdyttää voimalinjaa.Korimallin pieni haaste on läsnä myös sähköversiossa, sillä näkyvyys taakse on rajoittunut massiivisen takapilarin vuoksi. Muotoilullisesti kikka on toimiva, mutta käyttäjän näkökulmasta se saisi olla hieman maltillisempi.Sähkömaasturista on tarjolla etu- ja nelivetoversiot. Vajaavetoinen pärjää yhdellä moottorilla, mutta nelivedon avuksi tulee toinen sähkömotti. Koeajettu auto on single, eli eturenkaita liikuttaa yksi sähkömoottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla jopa 300 kW tehoaVaikka kulkua loihditaan Singe-mallissa vain yhden moottorin turvin, ovat 170 kW (231 hv) ja 330 Nm arvoja, jotka riittävät antamaan Volvolle riittävän suorituskyvyn. Nelivetoversio puolestaan tuplaa väännön ja tehoakin on siunaantunut mukava tasalukema 300 kW (408 hv).Etuvetoinen versio riittänee useimmalle, sillä etenkin polttomoottoriautosta täyssähköön siirtyvä tuskin jää ensimmäisenä parkumaan liian ujon suorituskyvyn perään. Yksimoottorisenakin Volvo XC40 on ripeä auto ja vähänkään kostealla kelillä eturenkaat lyövät joutavaa kovemmalla kaasunpolkaisulla.Yksi syy herkälle sutimiselle on se, että auton painojakauma on perua polttomoottoripuolelta. Kun bensiini- tai dieselkäyttöisen auton keulalta uupuu moottorin verran painoa, tuntuu keula kevyeltä. Kesäkelissä sutimisominaisuus on paikoin huvittavaa, mutta talvikelillä vitsi saattaa väljähtyä.Volvon jarrutusenergian talteenotto on säädettävissä kahteen asentoon. Tämä tarkoittaa sitä, että autoa ajetaan joko yhdellä tai kahdella polkimella. Yhden polkimen periaatteella ajamisesta tulee nykivää, sillä moottorijarru on todella reipas.Kaasupolkimen nosto muistuttaa enemmän äkäistä jarrutusta kuin moottorijarrua, eikä tuntumaan meinaa tottua edes viikon koeajon aikana. Pientä säätövaraa kahden ääripään välillä olisi mukava olla tarjolla.Kaiken lisäksi yhden tai kahden polkimen valintanappi on piilotettu keskikonsolin näytön sisään ja sitä joutuu hakemaan pitkän aikaa. Monessa automallissa regeneraatiota voi säätää erillisestä napista tai ratin takana olevista siivekkeistä, mikä on huomattavasti kätevämpi tapa.Toinen ihmetystä aiheuttava asia on aktiivinen kaistavahti, joka puuttuu peliin ajosuoritteisiin paikoin todella rajusti. Ajoratamaalausten puuttuessa saattaa Volvo tehdä voimakkaita ohjausliikkeitä yllättäen, joten järjestelmän kanssa kannattaa olla tarkkana.Ripeästi virtasta akkuunSuorituskykyä tärkeämpi asia sähköautossa on luonnollisesti kulutus ja lataus. WLTP:n mukainen kulutuslukema on 18,6 kWh/ 100 km, mikä on hyvää perustasoa. Etenkin kun muistetaan, että XC40:n kori on korkeampi.Yksimoottorisen version WLTP-toimintamatka on 424 kilometriä ja kaksimoottorisella laitetaan 11 kilometriä paremmaksi. Ero selittyy kaksimoottorisen suuremmalla 78 kWh akulla. Single-versiossa akku on 69 kWh.Latausnopeus on Volvon kohdalla kunnossa ja maksimissaan virtaa luovutetaan DC-latauksella 133 kW nopeudella. Oikeissa olosuhteissa ja nopealla laturilla auton akku latautuu 10–80 % varaukseen 28 minuutissa, mikä on hyvä suoritus. Kaksimoottorinen versio yltää samaan lukemaan, sillä maksimilatausnopeus on hieman korkeampi.Arkilatauksessa 11 kW AC-laturilla akku saavuttaa täyden kapasiteettinsa nollasta sataan seitsemässä tunnissa, eli yön tai työpäivän aikana akun saa ladattua täyteen. Toki se vaatii hieman suko-pistoketta nopeampaa latausmahdollisuutta. Kompaktit sisätilatVolvo on sisätiloiltaan kompakti, sillä XC40 on XC-perheen pienin malli. Se soveltuu pienen perheen käyttöautoksi, mutta kovin reipasta jalkatila takapenkkiläisille ole luvassa. 419 litraa vetävä tavaratila on yllättävän hyvä ja keulasta löytyy lisätilaa latausjohdoille tai vaikka putkikassille.Nykysuuntauksen mukaan ohjaamo on pelkistetty ja käytännössä kaikki toiminnallisuus on viety keskikonsolin kosketusnäytön taakse. Ratkaisu on eittämättä tyylikäs, mutta ainakin alkuvaiheessa toimintoja saa hakea pitkiä aikoja. Vaikka olemmekin tottuneet kosketusnäyttöihin, on osa toiminnoista edelleen perusteltua pitää fyysisinä näppäiminä.Ajokokemuksena XC40 edustaa tyypillistä nykyautoa: jousitus on jämäkkä, eikä auto kallistele mutkissa. Lisääntynyt massa ei juuri tunnu ohjauspyörän ja penkin välissä, vaikka painoa onkin reilut 2000 kiloa.Volvo XC40 Recharge on pätevä ja mukava auto, mutta se ei tarjoa oikeastaan mitään tavallisesta poikkeavaa – ainakaan etuvetoisena. Pienin XC on hyvä, mutta Volvon ratissa on viime aikoina usein koettua tullut se jokin jää hieman puuttumaan.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaKeskikonsolin näyttö on auton sielu – hyvässä ja pahassa. Volvo XC40 Recharge Plus Single Motor Hinta alkaen 49 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 150 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 170 kW (231 hv) Vääntö 330 Nm Vääntö 330 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 67 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 133 kW. Toimintamatka 424 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus: 18.6 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4440 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1647 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 419 l Omamassa: 2030 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!