14.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Xpeng G6 on uuden kiinalaismerkin avaus Suomessa. G6-mallista on tarjolla kolme eri versiota. Uusi kiinalaisautomerkki Xpeng on nyt Suomessa – ja millä tavalla? Kiinalaismerkki Xpeng aloitti Suomessa kahdella G9- ja G6-malliilla – ja se aloitti nimenomaan vakuuttavasti. Xpengin kahdesta mallista G6-malli on se tavanomaisempi. Toinen, G9 on puolestaan iso katumaasturi, joka jäänee marginaalisemmaksi malliksi verrattuna G6-malliin.Moottorin koeajossa olleesta Xpengin G6 -mallista on tarjolla kolme eri versiota, kaksi takavetoista versiota kahdella eri akkukoolla ja yksi nelivetoinen niin sanottu Performance-malli isommalla akkukoolla. Moottorin koeajossa ollut versio oli nimenomaan kyseinen Performance-malli. Performance-malli on myös nelivetoinen.Xpeng G6 edustaa kiinalaisvalmistajan viimeisintä tekniikkaa, se on ensimmäinen Xpengin uudelle Sepa 2.0 -perusrakenteelle valmistettu malli. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että auton ajoakku on integroitu korirakenteeseen, jolloin korirakenteesta saadaan jäykkä. Lisäksi auto perustuu 800 voltin sähkötekniikkaan, joka takaa hyvän latausnopeuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen omistaa pienen siivunXpengiä valmistava Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co., Ltd. on varsin tuore yhtiö, se on perustettu vasta vuonna 2014, mutta laaja mallisto ja G6-malli on osoitus siitä, että nopeassakin ajassa voidaan saada ulos varsin vakuuttavaa jälkeä, jos yrityksen taustat ovat kunnossa.Xpengin perustajat ovatkin hankkineet autonvalmistuskokemusta toiselta kiinalaisvalmistajalta GAC Groupilta. Kun sijoittajiksi on saatu vakuuttavia nimiä ja hyvin pääomaa, kehitystyö on ollut nopeaa ja hyviä tuloksia osoittavaa. Xpengin sijoittajajoukosta löytyy muun muassa Alibaballa ja Xiaomilla omaisuutensa tehneitä henkilöitä sekä Volkswagen-konserni, joka omistaa Xpengistä nykyään muutaman prosentin. Xpeng G6 on ehdottomasti parhaimmasta päästä, mitä kiinalaisvalmistajat ovat tähän mennessä Suomen markkinoille tarjonneet. G6-malli on tehty suoraan Tesla Model Y:n kilpailijaksi, ja se tekee sen aika vakuuttavalla tavalla. Se on varsin vertailukelpoinen Teslan Model Y:n kanssa.Kokoluokaltaan Xpeng G6 on siis tilava keskikokoinen crossover, ja kuuluu siis tämän hetken himotuimpiin kokoluokkiin, mitä autoihin tulee.Xpeng on saman pituinen kuin Tesla Model Y. Korkeutta Xpengillä on kilpailijan Y:tä vähän senttiä enemmän.Sisällä G6:ssa on väljää ja avaraa. Takapenkin selkänojien kallistus säätyy ja jalkatilaa sekä pääntilaa on runsaasti. Keskipaikkakin on suhteellisen kelvollinen vaikka vähän pidemmällekin matkalle. Edessä etumatkustajalla ja kuljettajalla on myös väljää. Etuistuinten ergonomia ei tee Performance-mallille parhaiten oikeutta, mutta ajoasennon edessä saa ihan kelvolliseksi sähkösäätöjen ansiosta.Akun esilämmitys päälle vaikka applikaatiostaOhjaamo on minimalistininen, ohjauspyörässä on muutamia painikkeita, ohjauspylväässä vaihdevalitsin, josta samasta saa myös aktiivisen vakionopeudensäätimen päälle ja toisella puolella pyyhkijöiden ja suuntavilkkujen toimintoja käskevä viiksi, muuten kaikki auton toiminnot hoidetaan tietoviihdejärjestelmän keskinäytön kautta.Tietoviihdejärjestelmän kuvakkeiden takaa löytyy siis kaikki, mitä autosta pitää löytää, tosin tietoviihdejärjestelmä autossa on aavistuksen sekava. Hyvää on kuitenkin se, että eri toiminnoille on selkeät erilliset kuvakkeet kuin älypuhelimessa ikään. Applikaatio lisää auton hallittavuutta, ja applikaation avulla auton voi vaikka siirtää ilman että kuljettaja istuu autoon, pois ahtaasta parkkiruudusta. Applikaatiosta saa myös kätevästi auton ajoakuston esilämmityksen päälle.Ajettavuudeltaan G6 on hyvä, se ei hirveästi herätä tunteita, mutta sen voisi sanoa olevan perushyvä. Alustatuntuma on miellyttävä ja mukava, sekä napakka, pintakovuutta alustassa ei ole havaittavissa. Ohjaustuntuma ei ole mikään paras mahdollinen, mutta ohjaus keskittää hyvin ja siinä on vastetta riittävästi mutkaisemmallekin tielle. Auto on myös hiljainen maantiellä. G6-mallissa on valittavissa neljä ajotilaa, Eco, Standard, Sport ja Individual, jotka vaikuttavat myös auton ohjaukseen. Keskimmäinen Standard tuntuu tässä tapauksessa kaikkein kelvollisimmalta, Comfort liian löysältä, kun taas Sport on melkeinpä liian jäykkä. Samat asetukset on valittavissa jarrutuntumaan ja siinäkin Standard pesee käyttökelpoisuudessa muut asetukset.Muuten Performance-mallissa riittää hyvin suorituskykyä, puhutaan kuitenkin sellaisista hevosvoimista ja vääntölukemista, että polttomoottoriautojen aikaan tällaisia lukemia näki vain urheilullisimmmissa erikoismalleissa. Kun nollasta sataan mennään noin neljään sekuntiin, niin onhan kiihtyvyys silloin huima.Nopeaa lataustaXpeng käyttää 800 voltin jännitettä järjestelmässään, joka mahdollistaa sen, että auton akkua voi ladata korkealla teholla ilman, että lämpökuorma nousee. Akun maksimikapasitteetti on reilusti yli 80 kilowattituntia ja WLTP-syklin mukainen toimintamatka on yli 500 kilometriä. Talvikelissä Xpengin kulutus oli Moottorin koeajossa noin 22 kilowattia per sata kilometriä, joten auto kykenee talvella ajosta riippuen 350–400 kilometrin toimintamatkaan.Pikalatauksessa Xpeng tarjosi erinomaista nopeutta ja auto on niiltä osin myös varsin kilpailukykyinen. Akun esilämmityksen jälkeen autolla ajettiin laturille, kun akussa oli varausta jäljellä 10 prosenttia. Akku täyttyi salamannopeasti, jo 23 minuutin jälkeen akun varaus oli 80 prosenttia. Auto imi virtaa akkuunsa 172 kilowatin keskiteholla. Mitattu keskiteho on juuri sitä suuruusluokkaa, mitä valmistaja auton latautumiselle myös lupaa. Tarkalleen ottaen valmistajan ilmoittama lukema on 180 kilowatin keskiteho eli 10–80 prosentin varausasteesta auton pitäisi parhaimmillaan suoriutua tasan 20 minuutissa. G6-malliston hinnat alkavat tällä hetkellä vajaasta 46 000 eurosta. Koeajoettu Performance-malli maksoi lanseeraushetkellä, 54 390 euroa, ja lisävarusteina autossa oli erikoisväri sekä sähköinen vetokoukku. Automalli on lanseerauksen yhteydessä hinnoiteltu nyt hieman alhaisemmaksi kuin normaalisti, kysymyksessä on rajoitettu Launch Edition -erä, jota tarjotaan asiakkaille ensi-alkuun ja myöhemmin hintoihin tulee 2 500 euroa lisää.Hinta on G6-mallilla varsin kohtalainen, ottaen huomioon, mitä rahalla kuitenkin saa: hyvää toimintamatkaa, nopeaa ladattavuutta, väljät tilat sekä hyvää ajettavuutta. Sen suorituskyky ja muut ominaisuudet tekevät siitä varteenotettavan vaihtoehdon sähköautojen markkinoilla ja myös ihan oikean haastajan Tesla Model Y:lle. Xpeng G6:n kohtuullinen hinta lisää myös sen houkuttelevuutta. G6:n ulkonäkö jakaa mielipiteitä, toisten mielestä Teslan Model Y on paremman näköinen kuin G6, joidenkin mielestä Xpeng vie muotoilussa voiton. Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta allekirjoittaneen silmään G6 osuu paremmin kuin amerikkalaisvalmistajan tekele.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajettavuus Pikalataus Tilat Kokonaisuus Tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä Xpeng G6 AWD Performance SÄHKÖAUTO, neliveto 350 kW (476 hv), 660 Nm Akku brutto / netto 87,5 / 84 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 280 kW WLTP-kulutus 17,9 kWh / 100 km toimintamatka 550 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,1 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 753 mm Leveys 1 920 mm Korkeus 1 650 mm Akseliväli 2 890 mm Tavaratila 571 l Omamassa 2 048 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 5 v / 120 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 54 390 € koeajoauto 56 380 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”