28.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: yhden turbon talous – Renault Talisman Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omintakeinen mutta silti tavallinen, siinä Renault Talisman pikkudieselillä pähkinänkuoressa. Hyvää: persoonallisuus, tilat, selkeä ohjaamo. Huonoa: pintakova alusta, automaatti-ilmastoinnin ja takalasinpyyhkimen toiminta. Niin kutsutussa ylemmässä keskiluokassa, johon myös Renault Talisman sijoittuu, on varsin yleistä tarjota vähintään kahta eritehoista dieselmoottoria per malli. Yleensä valikoima kattaa 1,5–1,6-litraisen pikkudieselin sekä sen yläpuolella olevan kaksilitraisen.Renaultilla tämä protokolla on ”kierretty” käyttämällä yhdellä ahtimella varustettua 1,5-litraista (110 hv) sekä tuplaturboista 1,6-litraista (160 hv). Näillä katetaan sinänsä useimpien autonostajien tarpeet.Talismanin mallivalikoimaa voi silti pitää hieman suppeana, sillä kun tehottomampi diesel on myynnissä kaikkiaan kolmella varustetasolla, voimakkaamman saa vain huipputason Intens-tasoisena, jolloin hinta kohoaa jo reilusti yli 40 000 euron.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton vaihteistoKoeajamamme pikkudiesel toimii kuten numeroarvonsa (110 hv ja 260 Nm) antavat olettaa. Suorituskyky on rauhallisessa ajossa huomaamaton, mutta kovemmissa kiihdytyksissä teho/painosuhde tulee väistämättä vastaan, ja kaasupoljinta joutuu painamaan syvälle.Vastineeksi kuusipykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii pehmeästi ja viivyttelemättä, siis paremmin kuin monen muun autoyhtiön vastaavat laatikot. Vain liikkeellelähdöissä aavistaa tälle vaihteistotyypille ominaisen, hetkellisen kuolleen kohdan.Myös tämän dCi 110 -mallin saa halutessaan nelipyöräohjattuna 4Control-versiona. Koeajoautossamme tuota varustetta ei ollut, mikä viimeistään paljasti Talismanin melko kankean kääntyvyyden. Jo parivertailussamme Moottorin numerossa 10/2016 emme nimittäin löytäneet erityistä ketteryyseroa nelipyöräohjatun Talismanin ja pelkillä etupyörillä ohjaavan Volkswagenin Passatin väliltä.Penkit pehmentävätHieman yllättäen nyt koeajetun Talismanin ajomukavuus ei ollut ainakaan parempi kuin edellä mainittuun vertailuun osallistuneessa dCi 160 4Control -mallissa, vaikka tässä yksilössä alla pyörivät selvästi maltillisemman kokoiset renkaat.Tien värinät tulivat nyt selvästi läpi, minkä lisäksi jousitus nypyttää lievästi koko ajan. Tuon dieselhuippumallin säätyvä iskunvaimennus vaikuttaakin mukavimmalla asetuksellaan suodattavan töyssyt tätä perusjousitusta paremmin.Niinpä perinteinen ranskalaismukavuus rajoittuu tämän auton osalta istuimiin, jotka ovat selkeästi keskimääräistä pehmeämmät etenkin istuinosaltaan. Kuten vertailussa mainitsimme, tuki silti riittää, ja vain pidempikoipiset purnaavat lievää reisitukea.Kosketusnäyttö lukuisine säätöineen on lystikäs ja havainnollinen kokonaisuus, vaikka saisi reagoida hieman ripeämmin sormen käskyihin. Radion kätevä säädin ratin takana ja automaattisesti lukittuvat ovet lisäävät arjen vaivattomuutta yllättävän selkeästi.Talvi tavallistaaValitettavasti talvi toi mukanaan muutakin, mitä emme kesäkelillä havainneet.Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen huomaa, että automaatti-ilmastointi käyttää turhan kovaa puhallinvoimakkuutta, vaikka kolmesta oletusasetuksesta olisi laitettu miedoin automaattipuhallus päälle.Ja kun moottori on kylmä, tehopuhallus ei tunnetusti edistä lämpiämistä, melutason nousua kylläkin. Käsisäätö on siis monesti tarpeen: tämän kilpakumppanit ovat hoitaneet omilla automatiikoillaan hienostuneemmin.Talvisilla kurakeleillä tuli havaittua sekin, että takalasinpyyhin liikkuu todella pienellä alalla. Takanäkyvyys ei tällaisessa pitkässä, viistoperäisessä farkussa ole muutenkaan maailman parasta tasoa, joten tällainen kömmähdys kasvattaa katveita entisestään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonaa perheelleEi siis epäselvyyttä auton valmistusmaasta, taaskaan. Ranskalaisiin autoihin on aina totuttu liittämään pieniä persoonallisuuksia, ja edellä mainitut detaljit – yhdessä uniikin ulkomuodon ohella – ovatkin Talismanin parhaita ja samalla huonoja puolia.Se jakaa myös autonostajat kahteen leiriin: toiset eivät voisi kuvitellakaan, toiset taas ihastuvat ikihyviksi. Jälkimmäisille on mannaa sekin, että ison rellun tilat täyttävät nyt perheenkin vaatimukset. Samaa ei voinut sanoa edeltäjämalli Lagunasta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Talisman Sport Tourer dCi 110 EDC-aut Intens Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 036 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4866 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2809 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti