2.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: yksi pitkämatkalaisista – Kia e-Niro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Niro tarjoaa sähköisen pienen katumaasturin pitkällä toimintamatkalla. Hyvää: tilankäyttö, toimintamatka. Huonoa: pitkä toimitusaika. Kia e-niro vastaa trendikkään autonostajan kolmeen merkittävään toiveeseen: se on malliltaan nyt niin suosittu crossover, se toimii sähköllä ja sillä pääsee pitkälle.Sokerina pohjalla on seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu, joka kattaa myös akun ja sähkömoottorin. Kolme ensimmäistä vuotta takuu on voimassa ilman kilometrirajaa.Pienenä katumaasturina e-Niro on hiukan pahinta kilpailijaansa, Moottori 7/2019 -lehden vertailuun osallistunutta Hyundai Kona Electricia matalampi. Mataluus ei ainakaan haittaa ajettavuutta, mikä on e-Nirossa hyvää tasoa. Toisaalta kuljettajalla säilyy tunne siitä, että istutaan vähän korkeammalla.E-Niro on kaupungissa kepeä ja pirteä ajettava, mutta kotiutuu mainiosti moottoritieajoonkin. Tästä on osaltaan kiittäminen ajoakuston sijoittamista alustaan. Paino jakautuu tasaisesti, ja ajotuntuma säilyy hyvänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaraa mahtuuEhkä yllättävintä e-Nirossa on sisätilojen väljyys. Neljä henkilöä matkustaa mukavasti, mutta viiden aikuisen kuormalla takaistuin on jo ahdas. Pieneen autoon on saatu kelpo jalkatilat niin etu- kuin takamatkustajillekin, ja lisäksi tavaratila on samanlainen kuin missä tahansa perinteisessä polttomoottoriautossa. Kontin tilavuus takaistuin normaaliasennossa on 451 litraa, millä e-Niro päihittää Kona Electricin 332 litran lukeman selkeästi.Vetokyvyksi ilmoitetaan tässäkin korealaissähköautossa pyöreät 0 kg. Kotilatauksella pitkälleToimintamatkaltaan e-Niro edustaa sähköautojen kermaa. Yhdellä latauksella luvataan WLTP-normin mukaan sekalaisessa ajossa 455 kilometrin toimintamatka, ja kaupungissa toimintamatkan kerrotaan kasvavan jopa 615 kilometriin.Ajoimme e-Nirolla hyvin monipuolisesti niin moottoritiellä, kaupungissa kuin maaseudun pikkuteillä, ja tuon ajorupeaman myötä luvattu 455 kilometriä vaikuttaa uskottavalta ainakin lähellä nollaa liikkuvissa lämpötiloissa. Talviset olosuhteet todennäköisesti lyhentävät toimintamatkaa.Kuljettajalla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia vaikuttaa toimintamatkaan. Ohjauspyörän takana olevilla valitsimilla voi säätää jarrutusenergian talteenoton tehoa. Moottorijarrutuksen ohjaus ja ennakoiva energian ohjaus ovat kytkettynä e-Niron navigointijärjestelmään, jonka avulla järjestelmä voi suositella kuljettajalle etukäteen maastoon ja tiestöön perustuen esimerkiksi moottorijarrutuksen käyttämistä. Avain pitkään toimintamatkaan on tietenkin kuljettajan oma ennakoiva ajotapa. E-Nirossa on akun lämmitysjärjestelmä, joka vähentää kylmyyden vaikutusta akun suorituskykyyn ja lataustasoon. Ilmalämpöpumppuun perustuva lämmitysjärjestelmä ottaa talteen ja kierrättää ilmastointilaitteiden ja sähköjärjestelmien tuottaman lämmön, jolloin matkustamon lämmittäminen kuluttaa vähemmän akun latausta.Pikalataus tunnissaPitkille taipaleille e-Niron akun saa lähes tyhjästä lähes täyteen 50 kW -pikalatauksella tunnissa ja vartissa. 100 kW -pikalatauksella tähän kuluu alle tunti. Ajat ovat suuntaa-antavia, koska latauspisteistä ei välttämättä aina saada täyttä tehoa.Koeajetun e-Niron hinta suurimmalla 64 kWh:n akulla ja parhaalla varustetasolla on 48 978 euroa. Halvimmillaan auton saa 44 990 eurolla.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Niro Business Luxury 64 kWh 204 hv Hinta alkaen 48 978 € Moottori Sähkömoottori, etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 395 Nm Vääntö 395 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4375 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto WLTP-kulutus (yhd.) 15,9 kWh/100 km. Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous