2.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: yksi pitkämatkalaisista – Kia e-Niro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Niro tarjoaa sähköisen pienen katumaasturin pitkällä toimintamatkalla. Hyvää: tilankäyttö, toimintamatka. Huonoa: pitkä toimitusaika. Kia e-niro vastaa trendikkään autonostajan kolmeen merkittävään toiveeseen: se on malliltaan nyt niin suosittu crossover, se toimii sähköllä ja sillä pääsee pitkälle.Sokerina pohjalla on seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu, joka kattaa myös akun ja sähkömoottorin. Kolme ensimmäistä vuotta takuu on voimassa ilman kilometrirajaa.Pienenä katumaasturina e-Niro on hiukan pahinta kilpailijaansa, Moottori 7/2019 -lehden vertailuun osallistunutta Hyundai Kona Electricia matalampi. Mataluus ei ainakaan haittaa ajettavuutta, mikä on e-Nirossa hyvää tasoa. Toisaalta kuljettajalla säilyy tunne siitä, että istutaan vähän korkeammalla.E-Niro on kaupungissa kepeä ja pirteä ajettava, mutta kotiutuu mainiosti moottoritieajoonkin. Tästä on osaltaan kiittäminen ajoakuston sijoittamista alustaan. Paino jakautuu tasaisesti, ja ajotuntuma säilyy hyvänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaraa mahtuuEhkä yllättävintä e-Nirossa on sisätilojen väljyys. Neljä henkilöä matkustaa mukavasti, mutta viiden aikuisen kuormalla takaistuin on jo ahdas. Pieneen autoon on saatu kelpo jalkatilat niin etu- kuin takamatkustajillekin, ja lisäksi tavaratila on samanlainen kuin missä tahansa perinteisessä polttomoottoriautossa. Kontin tilavuus takaistuin normaaliasennossa on 451 litraa, millä e-Niro päihittää Kona Electricin 332 litran lukeman selkeästi.Vetokyvyksi ilmoitetaan tässäkin korealaissähköautossa pyöreät 0 kg. Kotilatauksella pitkälleToimintamatkaltaan e-Niro edustaa sähköautojen kermaa. Yhdellä latauksella luvataan WLTP-normin mukaan sekalaisessa ajossa 455 kilometrin toimintamatka, ja kaupungissa toimintamatkan kerrotaan kasvavan jopa 615 kilometriin.Ajoimme e-Nirolla hyvin monipuolisesti niin moottoritiellä, kaupungissa kuin maaseudun pikkuteillä, ja tuon ajorupeaman myötä luvattu 455 kilometriä vaikuttaa uskottavalta ainakin lähellä nollaa liikkuvissa lämpötiloissa. Talviset olosuhteet todennäköisesti lyhentävät toimintamatkaa.Kuljettajalla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia vaikuttaa toimintamatkaan. Ohjauspyörän takana olevilla valitsimilla voi säätää jarrutusenergian talteenoton tehoa. Moottorijarrutuksen ohjaus ja ennakoiva energian ohjaus ovat kytkettynä e-Niron navigointijärjestelmään, jonka avulla järjestelmä voi suositella kuljettajalle etukäteen maastoon ja tiestöön perustuen esimerkiksi moottorijarrutuksen käyttämistä. Avain pitkään toimintamatkaan on tietenkin kuljettajan oma ennakoiva ajotapa. E-Nirossa on akun lämmitysjärjestelmä, joka vähentää kylmyyden vaikutusta akun suorituskykyyn ja lataustasoon. Ilmalämpöpumppuun perustuva lämmitysjärjestelmä ottaa talteen ja kierrättää ilmastointilaitteiden ja sähköjärjestelmien tuottaman lämmön, jolloin matkustamon lämmittäminen kuluttaa vähemmän akun latausta.Pikalataus tunnissaPitkille taipaleille e-Niron akun saa lähes tyhjästä lähes täyteen 50 kW -pikalatauksella tunnissa ja vartissa. 100 kW -pikalatauksella tähän kuluu alle tunti. Ajat ovat suuntaa-antavia, koska latauspisteistä ei välttämättä aina saada täyttä tehoa.Koeajetun e-Niron hinta suurimmalla 64 kWh:n akulla ja parhaalla varustetasolla on 48 978 euroa. Halvimmillaan auton saa 44 990 eurolla.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Niro Business Luxury 64 kWh 204 hv Hinta alkaen 48 978 € Moottori Sähkömoottori, etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 395 Nm Vääntö 395 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4375 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto WLTP-kulutus (yhd.) 15,9 kWh/100 km. Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”