24.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: henkilöautomainen Ford C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auton valtti on henkilöautomainen ajettavuus. Hyvää: Ajettavuus, moottori. Huonoa: SYNC2 ja kosketusnäytön katve. Tila-autoja tarvitsevat ovat nykyisin onnellisessa asemassa. Korkeat monikäyttökorit taittuvat mutkiin matalampien autojen tavoin. Siinä Fordin uudistunut C-MAX on erinomainen esimerkki.Ford C-MAX etenee vaivatta läpi mutkaisempien teiden. Kaupunkiajoa helpottavat korkea istuma-asento ja hyvä näkyvyys etuviistoon. Vain puuskittaiset sivutuulet muistuttavat auton korkeudesta.C-MAX edustaa keskikokoa Fordin tila-autovalikoimassa. Alapuolelle jää pieni B-MAX, yläpuolelle taas S-MAX rinnakkaismalli Galaxyn kanssa. Myös C-MAXilla on oma rinnakkaismalli, seitsenpaikkaisenakin myytävä Grand C-MAX. Selkein tunnistusero ovat Grand C-MAXin liukuovet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketusnäyttö katveessaKasvojenkohotus muokkasi C-MAXin keulaa, hioi ajettavuutta ja toi kojelaudan nappulaviidakon tilalle SYNC2-järjestelmän kosketusnäytön.Näytön ympärystän rakenteet on muotoiltu häikäisyä estäviksi, mutta valitettavasti sitä reunustavat tuuletussuuttimet peittävät näytön alanurkan etuistuimilta katsottuna.SYNC2:n käyttöliittymä on edelleen hieman jähmeä, mutta sen kanssa tulee toimeen.C-MAXin sisusta on peruslaadukas, mutta tasaisen pyöreät pinnat näyttävät jo hieman vanhanaikaisilta esimerkiksi Volkswagen Touranin selkeän kulmikkaaseen sisämuotoiluun verrattuna.Korkeus tuo ryhtiäTila-automaisuus näkyy viisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa esimeriksi Ford Focusta ryhdikkäämmissä istuma-asennoissa. Istuimet ovat kiinteät, joten tilaa voi laajentaa vain takaistuimet kaatamalla.Koeajoauton 1,5-litrainen 150 hevosvoimainen Ecoboost-bensiiniturbo on tuore tulokas. 240 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta C-MAX liikkuu turhia revittelemättä. Koeajoautossa moottori oli yhdistetty kuusivaihteiseen automaattiin, mutta myös manuaalivaihteisto on tarjolla.C-MAX -mallisto alkaa litraisesta 100 hevosvoimaisesta, joka perusvarustein maksaa 23 596 euroa. Malliston huipulta löytyy 170 hevosvoiman dieselautomaatti, josta pyydetään jo 35 320 euroa. Koeajoauton lähtöhinta vailla lisävarusteita on 31 983 euroa.Lisävarusteiden avulla C-MAXin voi varustella kattavasti. Autoon on saatavilla panoraamakaton lisäksi niin jalkaa heilauttamalla aukea takaluukku kuin kaistallapitoavustin ja katvevahti.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Ford C-MAX 1.5 EcoBoost 150 hv A6 Titanium Hinta alkaen 37 284 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”