24.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: henkilöautomainen Ford C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auton valtti on henkilöautomainen ajettavuus. Hyvää: Ajettavuus, moottori. Huonoa: SYNC2 ja kosketusnäytön katve. Tila-autoja tarvitsevat ovat nykyisin onnellisessa asemassa. Korkeat monikäyttökorit taittuvat mutkiin matalampien autojen tavoin. Siinä Fordin uudistunut C-MAX on erinomainen esimerkki.Ford C-MAX etenee vaivatta läpi mutkaisempien teiden. Kaupunkiajoa helpottavat korkea istuma-asento ja hyvä näkyvyys etuviistoon. Vain puuskittaiset sivutuulet muistuttavat auton korkeudesta.C-MAX edustaa keskikokoa Fordin tila-autovalikoimassa. Alapuolelle jää pieni B-MAX, yläpuolelle taas S-MAX rinnakkaismalli Galaxyn kanssa. Myös C-MAXilla on oma rinnakkaismalli, seitsenpaikkaisenakin myytävä Grand C-MAX. Selkein tunnistusero ovat Grand C-MAXin liukuovet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketusnäyttö katveessaKasvojenkohotus muokkasi C-MAXin keulaa, hioi ajettavuutta ja toi kojelaudan nappulaviidakon tilalle SYNC2-järjestelmän kosketusnäytön.Näytön ympärystän rakenteet on muotoiltu häikäisyä estäviksi, mutta valitettavasti sitä reunustavat tuuletussuuttimet peittävät näytön alanurkan etuistuimilta katsottuna.SYNC2:n käyttöliittymä on edelleen hieman jähmeä, mutta sen kanssa tulee toimeen.C-MAXin sisusta on peruslaadukas, mutta tasaisen pyöreät pinnat näyttävät jo hieman vanhanaikaisilta esimerkiksi Volkswagen Touranin selkeän kulmikkaaseen sisämuotoiluun verrattuna.Korkeus tuo ryhtiäTila-automaisuus näkyy viisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa esimeriksi Ford Focusta ryhdikkäämmissä istuma-asennoissa. Istuimet ovat kiinteät, joten tilaa voi laajentaa vain takaistuimet kaatamalla.Koeajoauton 1,5-litrainen 150 hevosvoimainen Ecoboost-bensiiniturbo on tuore tulokas. 240 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta C-MAX liikkuu turhia revittelemättä. Koeajoautossa moottori oli yhdistetty kuusivaihteiseen automaattiin, mutta myös manuaalivaihteisto on tarjolla.C-MAX -mallisto alkaa litraisesta 100 hevosvoimaisesta, joka perusvarustein maksaa 23 596 euroa. Malliston huipulta löytyy 170 hevosvoiman dieselautomaatti, josta pyydetään jo 35 320 euroa. Koeajoauton lähtöhinta vailla lisävarusteita on 31 983 euroa.Lisävarusteiden avulla C-MAXin voi varustella kattavasti. Autoon on saatavilla panoraamakaton lisäksi niin jalkaa heilauttamalla aukea takaluukku kuin kaistallapitoavustin ja katvevahti.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Ford C-MAX 1.5 EcoBoost 150 hv A6 Titanium Hinta alkaen 37 284 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti