24.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: henkilöautomainen Ford C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auton valtti on henkilöautomainen ajettavuus. Hyvää: Ajettavuus, moottori. Huonoa: SYNC2 ja kosketusnäytön katve. Tila-autoja tarvitsevat ovat nykyisin onnellisessa asemassa. Korkeat monikäyttökorit taittuvat mutkiin matalampien autojen tavoin. Siinä Fordin uudistunut C-MAX on erinomainen esimerkki. Ford C-MAX etenee vaivatta läpi mutkaisempien teiden. Kaupunkiajoa helpottavat korkea istuma-asento ja hyvä näkyvyys etuviistoon. Vain puuskittaiset sivutuulet muistuttavat auton korkeudesta. C-MAX edustaa keskikokoa Fordin tila-autovalikoimassa. Alapuolelle jää pieni B-MAX, yläpuolelle taas S-MAX rinnakkaismalli Galaxyn kanssa. Myös C-MAXilla on oma rinnakkaismalli, seitsenpaikkaisenakin myytävä Grand C-MAX. Selkein tunnistusero ovat Grand C-MAXin liukuovet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kosketusnäyttö katveessa Kasvojenkohotus muokkasi C-MAXin keulaa, hioi ajettavuutta ja toi kojelaudan nappulaviidakon tilalle SYNC2-järjestelmän kosketusnäytön. Näytön ympärystän rakenteet on muotoiltu häikäisyä estäviksi, mutta valitettavasti sitä reunustavat tuuletussuuttimet peittävät näytön alanurkan etuistuimilta katsottuna. SYNC2:n käyttöliittymä on edelleen hieman jähmeä, mutta sen kanssa tulee toimeen. C-MAXin sisusta on peruslaadukas, mutta tasaisen pyöreät pinnat näyttävät jo hieman vanhanaikaisilta esimerkiksi Volkswagen Touranin selkeän kulmikkaaseen sisämuotoiluun verrattuna. Korkeus tuo ryhtiä Tila-automaisuus näkyy viisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa esimeriksi Ford Focusta ryhdikkäämmissä istuma-asennoissa. Istuimet ovat kiinteät, joten tilaa voi laajentaa vain takaistuimet kaatamalla. Koeajoauton 1,5-litrainen 150 hevosvoimainen Ecoboost-bensiiniturbo on tuore tulokas. 240 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta C-MAX liikkuu turhia revittelemättä. Koeajoautossa moottori oli yhdistetty kuusivaihteiseen automaattiin, mutta myös manuaalivaihteisto on tarjolla. C-MAX -mallisto alkaa litraisesta 100 hevosvoimaisesta, joka perusvarustein maksaa 23 596 euroa. Malliston huipulta löytyy 170 hevosvoiman dieselautomaatti, josta pyydetään jo 35 320 euroa. Koeajoauton lähtöhinta vailla lisävarusteita on 31 983 euroa. Lisävarusteiden avulla C-MAXin voi varustella kattavasti. Autoon on saatavilla panoraamakaton lisäksi niin jalkaa heilauttamalla aukea takaluukku kuin kaistallapitoavustin ja katvevahti. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Ford C-MAX 1.5 EcoBoost 150 hv A6 Titanium Hinta alkaen 37 284 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe