24.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: henkilöautomainen Ford C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auton valtti on henkilöautomainen ajettavuus. Hyvää: Ajettavuus, moottori. Huonoa: SYNC2 ja kosketusnäytön katve. Tila-autoja tarvitsevat ovat nykyisin onnellisessa asemassa. Korkeat monikäyttökorit taittuvat mutkiin matalampien autojen tavoin. Siinä Fordin uudistunut C-MAX on erinomainen esimerkki.Ford C-MAX etenee vaivatta läpi mutkaisempien teiden. Kaupunkiajoa helpottavat korkea istuma-asento ja hyvä näkyvyys etuviistoon. Vain puuskittaiset sivutuulet muistuttavat auton korkeudesta.C-MAX edustaa keskikokoa Fordin tila-autovalikoimassa. Alapuolelle jää pieni B-MAX, yläpuolelle taas S-MAX rinnakkaismalli Galaxyn kanssa. Myös C-MAXilla on oma rinnakkaismalli, seitsenpaikkaisenakin myytävä Grand C-MAX. Selkein tunnistusero ovat Grand C-MAXin liukuovet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketusnäyttö katveessaKasvojenkohotus muokkasi C-MAXin keulaa, hioi ajettavuutta ja toi kojelaudan nappulaviidakon tilalle SYNC2-järjestelmän kosketusnäytön.Näytön ympärystän rakenteet on muotoiltu häikäisyä estäviksi, mutta valitettavasti sitä reunustavat tuuletussuuttimet peittävät näytön alanurkan etuistuimilta katsottuna.SYNC2:n käyttöliittymä on edelleen hieman jähmeä, mutta sen kanssa tulee toimeen.C-MAXin sisusta on peruslaadukas, mutta tasaisen pyöreät pinnat näyttävät jo hieman vanhanaikaisilta esimerkiksi Volkswagen Touranin selkeän kulmikkaaseen sisämuotoiluun verrattuna.Korkeus tuo ryhtiäTila-automaisuus näkyy viisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa esimeriksi Ford Focusta ryhdikkäämmissä istuma-asennoissa. Istuimet ovat kiinteät, joten tilaa voi laajentaa vain takaistuimet kaatamalla.Koeajoauton 1,5-litrainen 150 hevosvoimainen Ecoboost-bensiiniturbo on tuore tulokas. 240 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta C-MAX liikkuu turhia revittelemättä. Koeajoautossa moottori oli yhdistetty kuusivaihteiseen automaattiin, mutta myös manuaalivaihteisto on tarjolla.C-MAX -mallisto alkaa litraisesta 100 hevosvoimaisesta, joka perusvarustein maksaa 23 596 euroa. Malliston huipulta löytyy 170 hevosvoiman dieselautomaatti, josta pyydetään jo 35 320 euroa. Koeajoauton lähtöhinta vailla lisävarusteita on 31 983 euroa.Lisävarusteiden avulla C-MAXin voi varustella kattavasti. Autoon on saatavilla panoraamakaton lisäksi niin jalkaa heilauttamalla aukea takaluukku kuin kaistallapitoavustin ja katvevahti.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Ford C-MAX 1.5 EcoBoost 150 hv A6 Titanium Hinta alkaen 37 284 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?