28.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: hiomaton Hyundai Tucson Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viekö kuski autoa, vai auto kuskia? Hyvää: Tyylikäs ulkonäkö, pitkä takuu. Huonoa: Korkea kulutus, kallis, kojelaudan materiaalit, kaistavahti. Aina Tucsonin ratissa ei oikein tiedä viekö kuski autoa, vai auto kuskia. Hyundain LKAS-kaistallapitoavustimen herkin asetus yrittää ajaa automaattisesti keskellä kaistaa. Moitteetta se ei onnistu: joskus korealaistekniikka puuttuu ajoon väärissä tilanteissa, välillä taas kaistojen seuraamisessa on ongelmia.Ajoittain tilanne paisuu koomiseksi: kahdella kädellä ohjauspyörää pitelevää kuljettajaa kehotetaan tomerasti ottamaan ohjauspyörästä kiinni.Onneksi kaistavahdista löytyy sallivampia herkkyyksiä, joten vakavasta ongelmasta ei ole kyse. Silti Hyundain halu tuoda keskeneräistä teknologiaa asiakkaiden kummasteltavaksi ihmetyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvavarusteita riittääTucson korvaa Hyundain mallistossa ix35:n, eli auto haastaa esimerkiksi Nissan Qashqain ja Mazda CX-5:n. Tiukasti kilpaillussa luokassa tarvitaan muitakin valtteja kuin temppuileva kaistavahti. Onneksi toiseksi edullisimmasta varustetasosta lähtien saatavilla on kattava turvapaketti: kaista-avustin, katvevahti, ristävän liikenteen varoitin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.Turvapaketti on vakiovarusteena koeajetussa Premium-varustelussa. Jäähdytetty nahkaverhoilu, lasikatto ja näyttävät 19-tuumaiset vanteet pönkittävät muutoinkin näyttävän Tucsonin olemusta, mutta nelivedon ja automaatin kanssa hinta karkaa 50 000 euroon.Aivan niin arvokkaaseen luokkaan Tucsonin ominaisuudet eivät yllä. Kojetaulussa on turhan kovaa muovia, eivätkä ajettavuus tai melutaso yllä hintaluokan vaatimuksiin.Hyundai Tucson-valikoimasta löytyy myös järkevämpiä vaihtoehtoja. Hinnat alkavat ahtamattomasta 130-hevosvoimaisesta etuvedosta, joka maksaa 26 990 euroa. Edullisin diesel kustantaa 28 390 euroa.Kaupungissa takerteleeKoeajoauton 177 hevosvoimainen turbomoottori liikuttaa autoa vaivatta, mutta bensiiniä kuluu paljon. Auton yhdistetyksi kulutukseksi luvataan korkeahkot 7,5 litraa sataa kilometriä kohden. Moottoritiellä auton korkeus kostautuu ilmanvastuksena, ja kulutuslukemat nousevat yhdeksään litraan sadalla kilometrillä.Moottorin parina on uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Maantiellä vaihteisto toimii hyvin, mutta alhaisessa vauhdissa toiminta takertelee, sillä vaihteisto tarjoaa liian suurta vaihdetta. Sama vaihteisto toimii dieselmoottorisen Kia Soulin keulalla juohevammin.Tucsonin ajettavuus on tyypillistä katumaasturia. Alusta on riittävän jämäkkä, jotta henkilöautoa korkeampi kori ei kallistele turhia. Ohjaus on löysä kolmesta asetuksesta jäykimmälläkin, mutta muuten autolla ajelee mielikseen. Jämäkkä ajettavuus ja korkea kori kostautuvat hienoisena kovuutena, mutta epämukavaksi Hyundaita ei voi sanoa.Halvat materiaalit unohtaen Tucsonin sisusta on toimiva. Keskimittainen saa hyvän ajoasennon, ja kuljettajan takana istuu mielikseen. Navigaattorin käyttöliittymä reagoi nopeasti kosketusnäytön painalluksiin, joten osoitteiden syöttö käy vaivatta.Tucsonin mielikuvaa heikentävät halvako kojelauta, löysä ohjaus ja viimeistelemätön kaistavahti. Vaa’an toisella puolella on tarjolla pitkä takuu ja makea ulkonäkö. Koeajetussa muodossa auton hinta karkaa ominaisuuksien yläpuolelle, mutta arkisempana versiona Hyundai Tucson on toimiva maastohenkinen perheauto. Paljon ajavien kannattaa harkita taloudellisempia moottorivaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Tucson 4WD 1.6 T-GDI 7DCT-aut. Premium Hinta alkaen 49 990 € Moottori Bensiinimoottori 1591cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous