28.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: hiomaton Hyundai Tucson Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viekö kuski autoa, vai auto kuskia? Hyvää: Tyylikäs ulkonäkö, pitkä takuu. Huonoa: Korkea kulutus, kallis, kojelaudan materiaalit, kaistavahti. Aina Tucsonin ratissa ei oikein tiedä viekö kuski autoa, vai auto kuskia. Hyundain LKAS-kaistallapitoavustimen herkin asetus yrittää ajaa automaattisesti keskellä kaistaa. Moitteetta se ei onnistu: joskus korealaistekniikka puuttuu ajoon väärissä tilanteissa, välillä taas kaistojen seuraamisessa on ongelmia.Ajoittain tilanne paisuu koomiseksi: kahdella kädellä ohjauspyörää pitelevää kuljettajaa kehotetaan tomerasti ottamaan ohjauspyörästä kiinni.Onneksi kaistavahdista löytyy sallivampia herkkyyksiä, joten vakavasta ongelmasta ei ole kyse. Silti Hyundain halu tuoda keskeneräistä teknologiaa asiakkaiden kummasteltavaksi ihmetyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvavarusteita riittääTucson korvaa Hyundain mallistossa ix35:n, eli auto haastaa esimerkiksi Nissan Qashqain ja Mazda CX-5:n. Tiukasti kilpaillussa luokassa tarvitaan muitakin valtteja kuin temppuileva kaistavahti. Onneksi toiseksi edullisimmasta varustetasosta lähtien saatavilla on kattava turvapaketti: kaista-avustin, katvevahti, ristävän liikenteen varoitin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.Turvapaketti on vakiovarusteena koeajetussa Premium-varustelussa. Jäähdytetty nahkaverhoilu, lasikatto ja näyttävät 19-tuumaiset vanteet pönkittävät muutoinkin näyttävän Tucsonin olemusta, mutta nelivedon ja automaatin kanssa hinta karkaa 50 000 euroon.Aivan niin arvokkaaseen luokkaan Tucsonin ominaisuudet eivät yllä. Kojetaulussa on turhan kovaa muovia, eivätkä ajettavuus tai melutaso yllä hintaluokan vaatimuksiin.Hyundai Tucson-valikoimasta löytyy myös järkevämpiä vaihtoehtoja. Hinnat alkavat ahtamattomasta 130-hevosvoimaisesta etuvedosta, joka maksaa 26 990 euroa. Edullisin diesel kustantaa 28 390 euroa.Kaupungissa takerteleeKoeajoauton 177 hevosvoimainen turbomoottori liikuttaa autoa vaivatta, mutta bensiiniä kuluu paljon. Auton yhdistetyksi kulutukseksi luvataan korkeahkot 7,5 litraa sataa kilometriä kohden. Moottoritiellä auton korkeus kostautuu ilmanvastuksena, ja kulutuslukemat nousevat yhdeksään litraan sadalla kilometrillä.Moottorin parina on uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Maantiellä vaihteisto toimii hyvin, mutta alhaisessa vauhdissa toiminta takertelee, sillä vaihteisto tarjoaa liian suurta vaihdetta. Sama vaihteisto toimii dieselmoottorisen Kia Soulin keulalla juohevammin.Tucsonin ajettavuus on tyypillistä katumaasturia. Alusta on riittävän jämäkkä, jotta henkilöautoa korkeampi kori ei kallistele turhia. Ohjaus on löysä kolmesta asetuksesta jäykimmälläkin, mutta muuten autolla ajelee mielikseen. Jämäkkä ajettavuus ja korkea kori kostautuvat hienoisena kovuutena, mutta epämukavaksi Hyundaita ei voi sanoa.Halvat materiaalit unohtaen Tucsonin sisusta on toimiva. Keskimittainen saa hyvän ajoasennon, ja kuljettajan takana istuu mielikseen. Navigaattorin käyttöliittymä reagoi nopeasti kosketusnäytön painalluksiin, joten osoitteiden syöttö käy vaivatta.Tucsonin mielikuvaa heikentävät halvako kojelauta, löysä ohjaus ja viimeistelemätön kaistavahti. Vaa’an toisella puolella on tarjolla pitkä takuu ja makea ulkonäkö. Koeajetussa muodossa auton hinta karkaa ominaisuuksien yläpuolelle, mutta arkisempana versiona Hyundai Tucson on toimiva maastohenkinen perheauto. Paljon ajavien kannattaa harkita taloudellisempia moottorivaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Tucson 4WD 1.6 T-GDI 7DCT-aut. Premium Hinta alkaen 49 990 € Moottori Bensiinimoottori 1591cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”