5.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: kasvanut BMW X1 BMW X1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein X1 on kasvanut ja muotoilultaan onnistunut. Hyvää: diselin kyvyt, etu- ja takatilat, automattivaihteisto, hiljaisuus. Huonoa: astuuko ominaisuuksillaan jo X3:n varpaille? BMW X-perheen tuorein tulokas on toisen sukupolven X1. Muotoilu on onnistunut, muttei tarjoa X3- ja X4-malleista poikkeavia yllätyksiä.Tulokas on hitusen kasvanut ulkomitoiltaan: pituutta on 15 milliä ja leveyttä 23 milliä. Korkeutta X1 on kasvanut peräti 53 milliä. Se on mahdollistanut istuma-asennon noston edessä ja takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös etuvetoisenaNelivetoisestaX1:stä tulee tarjolle myös etuvetomalleja. Suomen moottorivalikoiman bensiinimoottorit ovat sDrive20i ja xDrive20i (192 hv) ja dieselmoottorit sDrive18d (150 hv), xDrive20d (190 hv) ja xDrive25d (231 hv).Marraskuun tuotannosta tulee näiden lisäksi xDrive18d ja sDrive18i. Moottorit ovat nelisylinterisiä. Moottorien polttoainekulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet 17 prosenttia.Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto on vakiona kaikissa muissa malleissa, paitsi sDrive18d:ssä, jossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatin saa siihenkin lisävarusteena.Varustetasoja ovat Advantage, X Line, Sport Line ja M Sport, mutta Suomen varustelutasot vahvistuvat elokuun aikana.Väkevää vääntöäKoeajetussa xDrive25d-versiossa on bensiinimalliin (xDrive25i) verratuna 100 newtonmetriä enemmän vääntöä, vaikka moottorit ajossa tasaväkisiltä tuntuvatkin.Dieselin eteneminen on kuitenkin jouhevampaa.Matkustamo pysyy kaupunki- ja maantieajossa erittäin hiljaisena. Moottorinäänet ovat lähes olemattomat. Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti. Vaihdot ovat pehmeitä ja täyskiihdytyksistä selvitään ilman nykimistä.Ajo-ohjelmien vaihdolla on tuntuva vaikutus ohjaukseen ja kaasunherkkyyteen. X1:ssä on vakiona muuttuvavälityksinen Servotronic-ohjaus. Lisävarusteena on saatavilla urheiluohjaus, jota voi täydentää M Sport -alustalla.X1:een on ensi kertaa saatavilla sähköisesti ohjattu iskunvaimennus. Jousitusta voi säätää urheilullisemmaksi tai mukavuuspainotteisemmaksi.Hyvä reisitukiUrheiluistuimet tarjoavat hyvän reisituen. Ohjauspyörän reilu syvyyssäätö viimeistelee hyvän ajoasennon. Takamatkustajien polvitila on kasvanut 37 milliä.Uuden X1:n tavaratila on kasvanut 85 litralla ja on nyt 505 litraa. Tila on laajennetavissa 1 550 litraan. Etumatkustajan taittuvan selkänojan saa lisävarusteena.Lisävarustelistalta löytyy myös muun muassa tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kattava määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kojetaulun keskinäyttö on vakiona kooltaan 6,5 tuumainen. Paremman navigaatiojärjestelmän kanssa näyttö kasvaa 8,8-tuumaiseksi.Suomessa X1 esitellään lokakuun lopulla. Suomen hinnat selviävät elokuun aikana.Teksti ja kuvat: Timo Suomala BMW X1 xDrive 25d X Line Hinta alkaen 50 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 4400 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa