21.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: käytännöllinen Mercedes-Benz CLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Shooting Brake tuo näyttävän ulkonäön rinnalle käytännöllisyyttä. Hyvää: Ajettavuus, tavaratila, takapenkit tilat. Huonoa: vähän tilaa pikkuesineille, kojelaudan painikkeiden sijoittelu. Kauas on tultu 1920-luvun metsästysharrastuksista ja Shooting Brake -nimen juurista. Mercedes-Benzin uusi automalli on etäällä tuon ajan laatikkomaisista kuljettimista, joiden kyytiin tuli mahduttaa aseet, käyrätorvet, eväskorit ja peura.Saksalaiset eivät halua kutsua coupémaiset muodot saanutta viisiovista CLA-mallia farmariksi. Sitä Shooting Brake kuitenkin lähinnä on. Käytännöllisyys on ainakin pari pykälää parempi kuin kaksi vuotta sitten esitellyssä neliovisessa CLA:ssa.Shooting Braken tavaratila on paperilla vain 25 litraa suurempi kuin neliovisessa, mutta iso lastausaukko tekee siitä merkittävästi monipuolisemman. Muuttokuormaa tai hirvenraatoa autolla ei kuskata, mutta urheilullisiin harrastuksiin ruuma riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaa tilavampiTakaistuimet saa keikautettua lähes vaakasuoraan. Suksiluukku helpottaa pitkien esineiden kuljettamista. Lisävarusteena takapenkin selkänojaan saa cargo-asennon, jolloin kuljetustilaa voi kasvattaa sadalla litralla – matkustusmukavuuden kustannuksella. Ohjaamossa saisi olla enemmän lokeroita pienille esineille.Oviaukosta kulkeminen on helppoa, ja istuminen on hyvinkin siedettävää jopa yli 180-senttisellä: pään yllä on yli neljä senttiä enemmän tilaa.Neliovisessa coupémaiset takapilarit pilaavat näkyvyyden niin kuljettajalta kuin matkustajilta, mutta Shooting Brake -farkkumalli on siinäkin suopeampi. Erinomaiseksi näkyvyyttä ei voi silti kehua.Perheen viides jäsenMercedes-Benzin kompaktiluokan perhe on saanut CLA Shooting Brakesta viidennen jäsenen, eikä uusia lapsia ole toistaiseksi suunnitteilla. A-, B- ja GLA-sarjan tapaan myös CLA:t ovat lähtökohtaisesti etuvetoisia, mutta autoja saa myös nelivetoisina.Ensiesittelyssä CLA Shooting Brakea päästiin ajamaan nelivetoisilla, malliston ripeintä päätä edustavilla 250 4Maticilla ja 45 AMG:llä. Dieselpuolelta tuntumaa saatiin etuvetoisesta 220 CDI:stä.Kolmikko on tehoiltaan ja suorituskyvyltään malliston yläpäästä. Myynti painottunee huokeimpiin etuvetoisiin CLA 180- ja CLA 200 -malleihin, joissa voimanlähteenä on 1,6-litrainen bensiiniturbo.Hyvä ohjaustuntumaTulokas on hauska ja urheilullinen ajettava erityisesti tehokkailla bensiinimoottoreilla, jotka ottavat kierroksia halukkaasti. Ajoasetuksia säätämällä kulkuhalua voi hillitä tai kiihdyttää.Dieselissäkin on potkua ja varsinkin vääntöä, mutta vauhdikkaisiin bensiinimalleihin verrattuna se tuntuu karkeammalta. Taloudellisuutta ja pientä kulutusta hakevan vaihtoehto olisi CLA 200 CDI, eli 2,1-litraisen dieselin kesympi painos. Sen luvataan vievän 3,9 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden.Mercedes-Benz on onnistunut tekemään parin viime vuoden aikana ison loikan niin autojen muotoilussa kuin ohjauksessa. CLA Shooting Brake taipuu nelivetoisena hienosti mutkiin, mutta ohjaustuntuma on kohdallaan myös suoralla moottoritiellä.Kaksoiskytkinautomaatti toimii kiitettävän nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCLA 45 AMGAMG-mallissa kaksilitraisesta turbomoottorista otetaan huimat 360 hevosvoimaa tehoa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Autonvalmistaja laskee, että se on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori.AMG:n koukuttavin juttu on sen äreä äänimaailma, mutta myös napakat istuimet, kireä ohjaus karhennettuine ratteineen, urheilullinen vaihteisto ja piukea jousitus tekevät siitä oikean urheilumallin. Nollasta sataan vilahtaa 4,7 sekunnissa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake Hinta alkaen 57 203 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 832 € Ajoneuvovero 137 €/ v Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km 8,6 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 495 l Omamassa: 1555 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1500 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous