21.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: käytännöllinen Mercedes-Benz CLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Shooting Brake tuo näyttävän ulkonäön rinnalle käytännöllisyyttä. Hyvää: Ajettavuus, tavaratila, takapenkit tilat. Huonoa: vähän tilaa pikkuesineille, kojelaudan painikkeiden sijoittelu. Kauas on tultu 1920-luvun metsästysharrastuksista ja Shooting Brake -nimen juurista. Mercedes-Benzin uusi automalli on etäällä tuon ajan laatikkomaisista kuljettimista, joiden kyytiin tuli mahduttaa aseet, käyrätorvet, eväskorit ja peura.Saksalaiset eivät halua kutsua coupémaiset muodot saanutta viisiovista CLA-mallia farmariksi. Sitä Shooting Brake kuitenkin lähinnä on. Käytännöllisyys on ainakin pari pykälää parempi kuin kaksi vuotta sitten esitellyssä neliovisessa CLA:ssa.Shooting Braken tavaratila on paperilla vain 25 litraa suurempi kuin neliovisessa, mutta iso lastausaukko tekee siitä merkittävästi monipuolisemman. Muuttokuormaa tai hirvenraatoa autolla ei kuskata, mutta urheilullisiin harrastuksiin ruuma riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaa tilavampiTakaistuimet saa keikautettua lähes vaakasuoraan. Suksiluukku helpottaa pitkien esineiden kuljettamista. Lisävarusteena takapenkin selkänojaan saa cargo-asennon, jolloin kuljetustilaa voi kasvattaa sadalla litralla – matkustusmukavuuden kustannuksella. Ohjaamossa saisi olla enemmän lokeroita pienille esineille.Oviaukosta kulkeminen on helppoa, ja istuminen on hyvinkin siedettävää jopa yli 180-senttisellä: pään yllä on yli neljä senttiä enemmän tilaa.Neliovisessa coupémaiset takapilarit pilaavat näkyvyyden niin kuljettajalta kuin matkustajilta, mutta Shooting Brake -farkkumalli on siinäkin suopeampi. Erinomaiseksi näkyvyyttä ei voi silti kehua.Perheen viides jäsenMercedes-Benzin kompaktiluokan perhe on saanut CLA Shooting Brakesta viidennen jäsenen, eikä uusia lapsia ole toistaiseksi suunnitteilla. A-, B- ja GLA-sarjan tapaan myös CLA:t ovat lähtökohtaisesti etuvetoisia, mutta autoja saa myös nelivetoisina.Ensiesittelyssä CLA Shooting Brakea päästiin ajamaan nelivetoisilla, malliston ripeintä päätä edustavilla 250 4Maticilla ja 45 AMG:llä. Dieselpuolelta tuntumaa saatiin etuvetoisesta 220 CDI:stä.Kolmikko on tehoiltaan ja suorituskyvyltään malliston yläpäästä. Myynti painottunee huokeimpiin etuvetoisiin CLA 180- ja CLA 200 -malleihin, joissa voimanlähteenä on 1,6-litrainen bensiiniturbo.Hyvä ohjaustuntumaTulokas on hauska ja urheilullinen ajettava erityisesti tehokkailla bensiinimoottoreilla, jotka ottavat kierroksia halukkaasti. Ajoasetuksia säätämällä kulkuhalua voi hillitä tai kiihdyttää.Dieselissäkin on potkua ja varsinkin vääntöä, mutta vauhdikkaisiin bensiinimalleihin verrattuna se tuntuu karkeammalta. Taloudellisuutta ja pientä kulutusta hakevan vaihtoehto olisi CLA 200 CDI, eli 2,1-litraisen dieselin kesympi painos. Sen luvataan vievän 3,9 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden.Mercedes-Benz on onnistunut tekemään parin viime vuoden aikana ison loikan niin autojen muotoilussa kuin ohjauksessa. CLA Shooting Brake taipuu nelivetoisena hienosti mutkiin, mutta ohjaustuntuma on kohdallaan myös suoralla moottoritiellä.Kaksoiskytkinautomaatti toimii kiitettävän nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCLA 45 AMGAMG-mallissa kaksilitraisesta turbomoottorista otetaan huimat 360 hevosvoimaa tehoa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Autonvalmistaja laskee, että se on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori.AMG:n koukuttavin juttu on sen äreä äänimaailma, mutta myös napakat istuimet, kireä ohjaus karhennettuine ratteineen, urheilullinen vaihteisto ja piukea jousitus tekevät siitä oikean urheilumallin. Nollasta sataan vilahtaa 4,7 sekunnissa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake Hinta alkaen 57 203 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 832 € Ajoneuvovero 137 €/ v Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km 8,6 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 495 l Omamassa: 1555 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1500 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle