21.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: käytännöllinen Mercedes-Benz CLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Shooting Brake tuo näyttävän ulkonäön rinnalle käytännöllisyyttä. Hyvää: Ajettavuus, tavaratila, takapenkit tilat. Huonoa: vähän tilaa pikkuesineille, kojelaudan painikkeiden sijoittelu. Kauas on tultu 1920-luvun metsästysharrastuksista ja Shooting Brake -nimen juurista. Mercedes-Benzin uusi automalli on etäällä tuon ajan laatikkomaisista kuljettimista, joiden kyytiin tuli mahduttaa aseet, käyrätorvet, eväskorit ja peura. Saksalaiset eivät halua kutsua coupémaiset muodot saanutta viisiovista CLA-mallia farmariksi. Sitä Shooting Brake kuitenkin lähinnä on. Käytännöllisyys on ainakin pari pykälää parempi kuin kaksi vuotta sitten esitellyssä neliovisessa CLA:ssa. Shooting Braken tavaratila on paperilla vain 25 litraa suurempi kuin neliovisessa, mutta iso lastausaukko tekee siitä merkittävästi monipuolisemman. Muuttokuormaa tai hirvenraatoa autolla ei kuskata, mutta urheilullisiin harrastuksiin ruuma riittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaa tilavampi Takaistuimet saa keikautettua lähes vaakasuoraan. Suksiluukku helpottaa pitkien esineiden kuljettamista. Lisävarusteena takapenkin selkänojaan saa cargo-asennon, jolloin kuljetustilaa voi kasvattaa sadalla litralla – matkustusmukavuuden kustannuksella. Ohjaamossa saisi olla enemmän lokeroita pienille esineille. Oviaukosta kulkeminen on helppoa, ja istuminen on hyvinkin siedettävää jopa yli 180-senttisellä: pään yllä on yli neljä senttiä enemmän tilaa. Neliovisessa coupémaiset takapilarit pilaavat näkyvyyden niin kuljettajalta kuin matkustajilta, mutta Shooting Brake -farkkumalli on siinäkin suopeampi. Erinomaiseksi näkyvyyttä ei voi silti kehua. Perheen viides jäsen Mercedes-Benzin kompaktiluokan perhe on saanut CLA Shooting Brakesta viidennen jäsenen, eikä uusia lapsia ole toistaiseksi suunnitteilla. A-, B- ja GLA-sarjan tapaan myös CLA:t ovat lähtökohtaisesti etuvetoisia, mutta autoja saa myös nelivetoisina. Ensiesittelyssä CLA Shooting Brakea päästiin ajamaan nelivetoisilla, malliston ripeintä päätä edustavilla 250 4Maticilla ja 45 AMG:llä. Dieselpuolelta tuntumaa saatiin etuvetoisesta 220 CDI:stä. Kolmikko on tehoiltaan ja suorituskyvyltään malliston yläpäästä. Myynti painottunee huokeimpiin etuvetoisiin CLA 180- ja CLA 200 -malleihin, joissa voimanlähteenä on 1,6-litrainen bensiiniturbo. Hyvä ohjaustuntuma Tulokas on hauska ja urheilullinen ajettava erityisesti tehokkailla bensiinimoottoreilla, jotka ottavat kierroksia halukkaasti. Ajoasetuksia säätämällä kulkuhalua voi hillitä tai kiihdyttää. Dieselissäkin on potkua ja varsinkin vääntöä, mutta vauhdikkaisiin bensiinimalleihin verrattuna se tuntuu karkeammalta. Taloudellisuutta ja pientä kulutusta hakevan vaihtoehto olisi CLA 200 CDI, eli 2,1-litraisen dieselin kesympi painos. Sen luvataan vievän 3,9 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden. Mercedes-Benz on onnistunut tekemään parin viime vuoden aikana ison loikan niin autojen muotoilussa kuin ohjauksessa. CLA Shooting Brake taipuu nelivetoisena hienosti mutkiin, mutta ohjaustuntuma on kohdallaan myös suoralla moottoritiellä. Kaksoiskytkinautomaatti toimii kiitettävän nopeasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy CLA 45 AMG AMG-mallissa kaksilitraisesta turbomoottorista otetaan huimat 360 hevosvoimaa tehoa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Autonvalmistaja laskee, että se on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori. AMG:n koukuttavin juttu on sen äreä äänimaailma, mutta myös napakat istuimet, kireä ohjaus karhennettuine ratteineen, urheilullinen vaihteisto ja piukea jousitus tekevät siitä oikean urheilumallin. Nollasta sataan vilahtaa 4,7 sekunnissa. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake Hinta alkaen 57 203 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 832 € Ajoneuvovero 137 €/ v Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km 8,6 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 495 l Omamassa: 1555 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1500 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan