1.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: kilpailukykyinen Volvo V60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Volvo V60 kilpailee kaupunkimaasturiluokassa hinnallaan ja ominaisuuksillaan. Hyvää: nelivedon edullisuus, turvallisuusvarustelu, nappulaergonomia, ajoasento, istuimen muotoilu. Huonoa: iso kääntöympyrä. Volvo esitteli jo 1997 ensimmäisten joukossa maasturimaisilla helmoilla ja maavaralla varustetun farmariauton V70 Cross Countryn. Kun muutkin valmistajat ovat lähteneet leikkiin mukaan, Volvolla on jo vastaava malli lähes kaikissa mallisarjoissa. Nyt on vuorossa V60 Cross Country, samanlainen versio on tarjolla myös S60 -sedaniin. Cross Country -mallien lisähinta on pari tonnia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselnelivetoV60 Cross Country -mallistoon kuuluu vain yksi bensiinimalli, T5 (245 hv) aina automaattivaihteisena. Dieseleitä on kaksi, D3 (150 hv) tai D4 (190 hv), joista jälkimmäisen saa myös automaattivaihteisena. Ajoimme ainoan nelivetoisen D4-version, pääjoukon ollessa etuvetoisia. Kyllähän etenemiskyvyn täytyy täyttää ronskimman ulkonäön asettamat odotukset. Parempi syy on kuitenkin on sen edullisuus, neliveto on jopa vastaavaa etuvetoa halvempi.Halpuuteen on toistaiseksi jatkuvan nelivetokampanjan lisäksi toinenkin syy, nelivetomallissa niin moottori kuin automaattivaihteistokin ovat vanhaa poistuvaa sukupolvea, vaikka mallimerkintä on sama D4.Kaikissa etuvetomalleissa on jokin uuden kaksilitraisen nelisylinterisen moottorin versioista ja kahdeksanvaihteinen automaatti, siinä missä nelivetoversiossa on tyydyttävä 2,4-litraisen viisisylinterisen dieselin tuttuun kurnuttavaan ääneen ja kuusiloviseen automaattivaihteistoonEipä vanhassa varsinaisesti vielä mitään vikaa ollutkaan, reilulla litralla nouseva kulutus on ennemminkin nelivedon tuomaa lisää. Pääkaupunkiseudulla alle kahdeksan litran pysyvä kulutus on kohtuullinen lukema 1,8-tonniselle nelivedolle.Lisää maavaraaCross Country -mallin suurin ero tavalliseen on 65 millimetrin korotus, joka nostaa maavaran maasturimaiseen 20 senttiin. Se auttaa jo etuvetoversiotakin lumipöperössä ja sen huomaa myös helpottavan autoon käyntiä. Nelivetoakaan tuskin on tarkoitettu tiettömille korpitaipaleille, vaan lumisille mökkiteille ja veneen nostoon jäisestä luiskasta.Muoviset lokasuojan reunat ja helmasuojat ovat toki kolhuystävällisiä, mutta silti ennemminkin kosmeettisia muutoksia. Sisäilme on pidetty muun malliston kaltaisena.Volvo haluaisi kisata saksalaisten premiummerkkien kanssa, mutta viimeinen silaus niin viimeistelystä kuin ajo-ominaisuuksistakin jää uupumaan. Kaikkien muiden kaupunkimaastureiden valmistajien olisi syytä varoa. Volvo V60 Cross Countryn nimenomaan nyt ajettu dieselnelivedon ja automaatin yhdistelmä 44 000 euron aloitushinnallaan kiilaa luokan kärkeen ainakin ajettavuudeltaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volvo V60 Cross Country D4 AWD Summum aut. Hinta alkaen 47 175 € Moottori Dieselmoottori 2 400 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaatti, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 420 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?