1.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: kilpailukykyinen Volvo V60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Volvo V60 kilpailee kaupunkimaasturiluokassa hinnallaan ja ominaisuuksillaan. Hyvää: nelivedon edullisuus, turvallisuusvarustelu, nappulaergonomia, ajoasento, istuimen muotoilu. Huonoa: iso kääntöympyrä. Volvo esitteli jo 1997 ensimmäisten joukossa maasturimaisilla helmoilla ja maavaralla varustetun farmariauton V70 Cross Countryn. Kun muutkin valmistajat ovat lähteneet leikkiin mukaan, Volvolla on jo vastaava malli lähes kaikissa mallisarjoissa. Nyt on vuorossa V60 Cross Country, samanlainen versio on tarjolla myös S60 -sedaniin. Cross Country -mallien lisähinta on pari tonnia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselnelivetoV60 Cross Country -mallistoon kuuluu vain yksi bensiinimalli, T5 (245 hv) aina automaattivaihteisena. Dieseleitä on kaksi, D3 (150 hv) tai D4 (190 hv), joista jälkimmäisen saa myös automaattivaihteisena. Ajoimme ainoan nelivetoisen D4-version, pääjoukon ollessa etuvetoisia. Kyllähän etenemiskyvyn täytyy täyttää ronskimman ulkonäön asettamat odotukset. Parempi syy on kuitenkin on sen edullisuus, neliveto on jopa vastaavaa etuvetoa halvempi.Halpuuteen on toistaiseksi jatkuvan nelivetokampanjan lisäksi toinenkin syy, nelivetomallissa niin moottori kuin automaattivaihteistokin ovat vanhaa poistuvaa sukupolvea, vaikka mallimerkintä on sama D4.Kaikissa etuvetomalleissa on jokin uuden kaksilitraisen nelisylinterisen moottorin versioista ja kahdeksanvaihteinen automaatti, siinä missä nelivetoversiossa on tyydyttävä 2,4-litraisen viisisylinterisen dieselin tuttuun kurnuttavaan ääneen ja kuusiloviseen automaattivaihteistoonEipä vanhassa varsinaisesti vielä mitään vikaa ollutkaan, reilulla litralla nouseva kulutus on ennemminkin nelivedon tuomaa lisää. Pääkaupunkiseudulla alle kahdeksan litran pysyvä kulutus on kohtuullinen lukema 1,8-tonniselle nelivedolle.Lisää maavaraaCross Country -mallin suurin ero tavalliseen on 65 millimetrin korotus, joka nostaa maavaran maasturimaiseen 20 senttiin. Se auttaa jo etuvetoversiotakin lumipöperössä ja sen huomaa myös helpottavan autoon käyntiä. Nelivetoakaan tuskin on tarkoitettu tiettömille korpitaipaleille, vaan lumisille mökkiteille ja veneen nostoon jäisestä luiskasta.Muoviset lokasuojan reunat ja helmasuojat ovat toki kolhuystävällisiä, mutta silti ennemminkin kosmeettisia muutoksia. Sisäilme on pidetty muun malliston kaltaisena.Volvo haluaisi kisata saksalaisten premiummerkkien kanssa, mutta viimeinen silaus niin viimeistelystä kuin ajo-ominaisuuksistakin jää uupumaan. Kaikkien muiden kaupunkimaastureiden valmistajien olisi syytä varoa. Volvo V60 Cross Countryn nimenomaan nyt ajettu dieselnelivedon ja automaatin yhdistelmä 44 000 euron aloitushinnallaan kiilaa luokan kärkeen ainakin ajettavuudeltaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volvo V60 Cross Country D4 AWD Summum aut. Hinta alkaen 47 175 € Moottori Dieselmoottori 2 400 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaatti, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 420 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla