1.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: kilpailukykyinen Volvo V60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Volvo V60 kilpailee kaupunkimaasturiluokassa hinnallaan ja ominaisuuksillaan. Hyvää: nelivedon edullisuus, turvallisuusvarustelu, nappulaergonomia, ajoasento, istuimen muotoilu. Huonoa: iso kääntöympyrä. Volvo esitteli jo 1997 ensimmäisten joukossa maasturimaisilla helmoilla ja maavaralla varustetun farmariauton V70 Cross Countryn. Kun muutkin valmistajat ovat lähteneet leikkiin mukaan, Volvolla on jo vastaava malli lähes kaikissa mallisarjoissa. Nyt on vuorossa V60 Cross Country, samanlainen versio on tarjolla myös S60 -sedaniin. Cross Country -mallien lisähinta on pari tonnia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselnelivetoV60 Cross Country -mallistoon kuuluu vain yksi bensiinimalli, T5 (245 hv) aina automaattivaihteisena. Dieseleitä on kaksi, D3 (150 hv) tai D4 (190 hv), joista jälkimmäisen saa myös automaattivaihteisena. Ajoimme ainoan nelivetoisen D4-version, pääjoukon ollessa etuvetoisia. Kyllähän etenemiskyvyn täytyy täyttää ronskimman ulkonäön asettamat odotukset. Parempi syy on kuitenkin on sen edullisuus, neliveto on jopa vastaavaa etuvetoa halvempi.Halpuuteen on toistaiseksi jatkuvan nelivetokampanjan lisäksi toinenkin syy, nelivetomallissa niin moottori kuin automaattivaihteistokin ovat vanhaa poistuvaa sukupolvea, vaikka mallimerkintä on sama D4.Kaikissa etuvetomalleissa on jokin uuden kaksilitraisen nelisylinterisen moottorin versioista ja kahdeksanvaihteinen automaatti, siinä missä nelivetoversiossa on tyydyttävä 2,4-litraisen viisisylinterisen dieselin tuttuun kurnuttavaan ääneen ja kuusiloviseen automaattivaihteistoonEipä vanhassa varsinaisesti vielä mitään vikaa ollutkaan, reilulla litralla nouseva kulutus on ennemminkin nelivedon tuomaa lisää. Pääkaupunkiseudulla alle kahdeksan litran pysyvä kulutus on kohtuullinen lukema 1,8-tonniselle nelivedolle.Lisää maavaraaCross Country -mallin suurin ero tavalliseen on 65 millimetrin korotus, joka nostaa maavaran maasturimaiseen 20 senttiin. Se auttaa jo etuvetoversiotakin lumipöperössä ja sen huomaa myös helpottavan autoon käyntiä. Nelivetoakaan tuskin on tarkoitettu tiettömille korpitaipaleille, vaan lumisille mökkiteille ja veneen nostoon jäisestä luiskasta.Muoviset lokasuojan reunat ja helmasuojat ovat toki kolhuystävällisiä, mutta silti ennemminkin kosmeettisia muutoksia. Sisäilme on pidetty muun malliston kaltaisena.Volvo haluaisi kisata saksalaisten premiummerkkien kanssa, mutta viimeinen silaus niin viimeistelystä kuin ajo-ominaisuuksistakin jää uupumaan. Kaikkien muiden kaupunkimaastureiden valmistajien olisi syytä varoa. Volvo V60 Cross Countryn nimenomaan nyt ajettu dieselnelivedon ja automaatin yhdistelmä 44 000 euron aloitushinnallaan kiilaa luokan kärkeen ainakin ajettavuudeltaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volvo V60 Cross Country D4 AWD Summum aut. Hinta alkaen 47 175 € Moottori Dieselmoottori 2 400 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaatti, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 420 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?