8.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: laadukas Audi Q7 Audi Q7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 160 000 euron hintalapun takana on auto, joka ei pöyhkeile ulkoasullaan, mutta joka kätkee sisäänsä ominaisuuksia ja palveluja enemmän kuin saattaisi kuvitellakaan. Hyvää: nelipyöräohjaus, monipuolinen ja järkevä varustelu, ajamisen vaivattomuus. Huonoa: kaistavahti tekee auton käytöksestä levotonta. Jos laadukas auto on arvoasteikossa pienen asunnon edellä, tätä mallia ei kannata ohittaa. Työsuhdeautona se tarjoaa yrityksen työntekijälle ehdottomasti automaailman parhaita työkaluja.Tuulilasiin heijastuva informaatio on toteutettu erinomaisesti. Kuljettajan suorassa näkökentässä on jatkuvasti selkeälukuinen tieto mm. navigoinnin ohjeista, nopeusrajoituksista tai vaikkapa kaistavahdin varoituksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso mutta käteväNelipyöräohjaus tekee autosta kokoisekseen käsittämättömän kätevän käsiteltävän kaupungissa ja ahtailla parkkipaikoilla. Neliveto, automaattivaihde ja ilmajousitus viimeistään varmistavat, että kuljettaja ei joudu koville edes hankalammissa maastoissa.Kaikki enimmillään seitsemän mukanaolijaa saavat nauttia jatkuvasti mukavasta ja miellyttävästä matkanteosta. Lisäksi kuljettajan ja matkustajan istuimen monipuoliset säädöt ja hierontaominaisuudet tuovat varsinkin pitkille matkoille luksusta, joka aidosti vähentää pitkän istumisrupeaman rasituksia.Myös tavarankuljetus on huomioitu. Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku, sähköisesti taittuvat takaselkänojat ja ilmajousitus, joka laskee tarvittaessa perän matalammalle – näin kuormaus on tehty mahdollisimman miellyttäväksi ja toimivaksi.Vahdin lepovuoroIsot pyörät, aktiivinen kaistavahti ja Suomen kuluneet tiet osoittautui koeajossa kehnoksi yhdistelmäksi.Audi Q7 pystyy tarjoamaan hyvällä tiellä erittäin hiljaisen ja miellyttävän kyydin. Kun tie muuttuu uraiseksi ja pintarikkoiseksi, ajaminen on edelleen hiljaista ja varsin töyssytöntä.Uraista tietä ei kuitenkaan tarvitse ajaa pitkään, kun kaistavahdin aktiivisuus alkaa ärsyttää. Jatkuvasti hienoisia ohjausliikkeitä tekevä kaistavahti tekee ajamisesta levotonta. Rauha ajamiseen palautuu, kun kaistavahdin laittaa lepäämään.Ennakoivan kaistavahtiasetuksen käyttämistä välttelemällä tilanne muuttuu. Maltillisempi vahtiminen on parempi vaihtoehto ainakin nykyisillä suomalaisilla teillä. Tämäkin vaihtoehto onneksi löytyy auton tietokoneen syövereistä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q7 Business 3.0 TDI 200 kW Quattro Tiptronic Hinta alkaen 159 930 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, turboahdettu V6 TDI, 8-v. tiptronic-automaattivaihteisto, neliveto, ilmajousitus. Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous