4.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Pajero Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhanajan maasturi hyvässä ja pahassa. Perinteikkään maastoauton kelpoisuus riippuu lähestymistavasta. Hyvää: Suuri vetomassa, nelivetotekniikka. Huonoa: Läpikotainen vanhanaikaisuus, ahdas ajoasento. Järeäksi työjuhdaksi Mitsubishi Pajero on kilpailijoihinsa nähden edullinen. Henkilöautona se kuitenkin on auttamattoman vanhanaikainen.Nykyaikaisen henkilöauton ratista Pajeron kuskin paikalle siirryttäessä kohtaa kulttuurishokin. Suurista ulkomitoista huolimatta kuljettajan ympärille ei levity laakea komentosiltaa, vaan enemmänkin ahdas ohjauspotero. Koska ohjauspyörä ei säädy kuin korkeussuunnassa, joutuu jo keskimittainen istumaan polvet kiinni kojelaudan kytkimissä. Vasemman polven liikuttelu näkyy kanssa-autoilijoille turhaan palavina sumuvaloina tai itsekseen säätyvinä sivupeileinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikselit paraatipaikallaKojelaudan paraatipaikalta löytää ajotietokoneen, joka olisi ollut kova sana kahdeksankymmentäluvun digitaalimittarien huumassa. Tietokeskus osaa nimittäin piirtää graafisen esityksen keskikulutuksesta tai vaikkapa ilmanpaineesta. Neljän viimeisen tunnin näyttävä esitys on karkean grafiikkansa takia luokaton – siitä voi hädin tuskin päätellä kuluuko dieseliä alle kymmenen vai yli kaksikymmentä litraa satasella.Työkonemaisuus pysyy mielessä Pajeron kaartaessa ensimmäiseen mutkaan. Ohjaus on tahmean raskas ja välitykseltään hidas. Tarkkuusinstrumentista ei voi puhua, mutta tottumisen jälkeen pulssi laskee ja Mitsubishi pysyy kaistaviivojen välissä.Liukas keli vaatii varuillaan olevan kuljettajan lisäksi laaturengastusta – kuljettajalle ei välity minkäänlaista käsitystä tien liukkaudesta ennen pidonmenetystä. Tilannetta pahentaa vanhanaikainen ajonvakautusjärjestelmä, joka päästää auton irtoamaan ennen korjaustoimenpidettä.Vanhaa koulukuntaaPajero muistuttaa ajasta ennen katumaasturien vallankumousta. Vuosituhannen vaihteessa BMW X5 ja Porsche Cayenne uudistivat käsityksen siitä, kuinka henkilöautomainen suuren katumaasturin ajettavuus voi olla.Vanhakantaisesta lähestymistavasta on etuakin. Pajeron neliveto ei perustu pitoa hallitsevaan ohjelmistoon, vaan sutimista ennaltaehkäiseviin keski- ja takatasauspyörästön lukkoihin. Myös alennusvaihteisto löytyy vakiovarusteena.Monipuolinen nelivetotekniikka ei arkiajoa haittaa. Taka- ja nelivedon välillä voi vaihdella sataan tuntikilometriin asti, mistä voi olla hyötyä polttoaineenkulutuksessa.3,2-litran iskutilavuudesta huolimatta moottori on vain nelisylinterinen. Epätasaisen käynnin huomaa tyhjäkäynnin värinänä. Kuormaamattomana turbodieselin 200 hevosvoiman teho riittää vaivattomaan etenemiseen.Noin 2300 kilogramman omamassa rauhoittaa Pajeron käytöstä. Ilmajousitettuja luksusmaastureita Pajero ei haasta mukavuudessa. Ei autoa silti epämukavaksi voi moittia. Melutaso pysyy hillittynä, eikä työkonemainen dieselin raksutus ole suuri tyylivirhe. Parhaimmillaan autolla matkustaa seitsemän henkeä. Kahdesta takaistuimesta tinkimällä tavaratilakin pysyy suurena.Noin kuusikymmentäviisi tuhatta euroa on kallis hinta, mutta moniin 3500 kilogramman vetokykyyn yltäviin kilpailijoihinsa nähden Pajero on silti edullinen. Esimerkiksi Toyota Land Cruiserin todellinen karvalakkimallikin maksaa kymppitonnin enemmän. Siitä huolimatta Pajero on auttamatta vanhentunut tuote – myös työkalulta voi odottaa nykyaikaisuutta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi Pajero Instyle Navi 3.2 DI-D Hinta alkaen 63 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 990 € Ajoneuvovero 232 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 3 200 cm³, diesel, 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, neliveto kytkettävällä alennusvaihteistolla. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 441 Nm (2000 r/min) Vääntö 441 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 10,1 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 224 g/km Mitat pituus 4900 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 2780 mm Tavaratila: 215–1790 l Omamassa: 2380 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 3500 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster