9.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: moottoripyörien valtamerilaiva Victory Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävyyttä, varusteita ja painoa on riittävästi. Hyvää: väljät tilat, moottorin vääntö, varustaso. Huonoa: paino, satulanlämmittimen nappien huono sijoittelu. Victoryn suunnittelussa on noudatettu yksinkertaista peruskaavaa: pyritään kosiskelemaan Harley-Davidson -kuljettajia tekemällä mahdollisimman samanlainen pyörä, mutta jokaisesta teknisestä yksityiskohdasta tehdään vähän parempi.Ajossa on moottoripyörien valtamerilaiva, sillä tankattuna painoa on yli 400 kiloa, V2-moottori on yli 1,7 litrainen ja tavaratilaakin on 130 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäännöllä, ei kierroksillaMoottori on amerikkalaisittain ilmoitettuna 106-kuutiotuumainen eli vähän harrikan moottoria isompi. Myös teho- ja vääntölukemat peittoavat pahimman kilpailijan lukemat.Moottori vetää tasaisen vahvasti tyhjäkäyntilukemista alkaen. Korkeita kierroksia ei kannata kiihdytyksissä käyttää, sillä tällaisen moottorin vahvuus on laaja-alainen vääntö.Mittarit ovat selkeimmät mahdolliset eli isot ja pyöreät. Ajotietokonetta käytetään kätevästi vasemman käden etusormella.Matka-ajoon tuovat mukavuutta vakionopeussäädin ja hyvin moottoritienopeuksissakin kuuluva radio. Kylmemmällä säällä mukavuutta tuovat kahvan- ja satulanlämmittimet.Tilaa riittääAjoasento on isokokoisellekin kuljettajalle väljä eli tilavampi kuin jo mainitussa kilpailijassa. Leveästä ohjaustangosta pidellään kiinni lähes suorin käsin.Isoilla astinlaudoilla voi jalkojen paikkaa ja siten polvikulmaa vaihdella. Matkustajalla on yhtä hyvät oltavat, ja selkänojana toimiva takalaukku mahdollistaa vaikka nukahtamisen matkan aikana.Äijämäinen tunnelmaÄijämäinen tunnelma jatkuu ajoasennon lisäksi hallintalaitteissa. Kytkinkahva on suhteellisen jäykkä ja vaihteet kolahtavat päälle äänekkäästi mutta sujuvasti.Vaihdepoljin on jäykähkö käyttää, jopa siinä määrin että asia alkaa vähän haitata kaupunkiajossa.Myös jarrujen voimantarve on mitoitettu samalla kaavalla, kunhan kahvaa tai poljinta käyttää riittävällä voimalla niin jarruteho on riittävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso ei jätä kylmäksiTaka- ja sivulaukut on muotoiltu futuristisesti, mutta niiden tilavuus on suurempi kuin ulkonäön perusteella voisi odottaa. Korkealla sijaitsevaan takalaukkuun kannattaa pakata kevyimmät matkatavarat, muuten pyörästä tulee yläpainoinen ja matkustajan kanssa lähelle 600 kiloa nouseva paino alkaa häiritä varsinkin kaupunkiajossa.Kannattaa varautua siihen, että Victorylla saa juttuseuraa jokaisella pysähdyksellä. Iso ja näyttävä amerikkalainen ei jätä kylmäksi.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Victory Cross Country Tour Hinta alkaen 32 590 € Moottori V2, bensiinimoottori, 1 731 cm³, ilma-/öljyjäähdytys, kuusi vaihdetta, hihnaveto. Teho 97 kW (71 hv), 5500 r/min Vääntö 153 Nm (2750 r/min) Vääntö 153 Nm (2750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 667 mm, paino tankattuna noin 410 kg, akseliväli 1 670 mm, tankin tilavuus 22 litraa. Rengaskoko edessä 130/70 18, takana 180/60 16. Huoltoväli 8 000 km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous