30.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: odotettu dieselautomaatti Subaru Forester Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu dieselautomaatti tuli tarjolle. Hyvää: avarat tilat, neliveto, automaatti, jousitus. Huonoa: kosketusnäytön heijastukset. Forester on monena vuonna ollut Suomessa Subarun myydyin malli. Suosion on helppo arvata kasvavan uuden dieselautomaattiyhdistelmän ansiosta. Automaatin lisähinta on kolme tuhatta. Jollei intohimo dieseliin ole voittamaton, voi harkita myös teholtaan ja päästölukemaltaan yhtenevää viisi tuhatta halvempaa bensiiniautomaattiversiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut bokserimoottoriForesterin dieselmoottori on Subarulle ominaiseen tapaan kaksilitrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Mittojensa puolesta sen voisi sanoa olevan vanha tuttu, mutta Euro6-päästömääräyksiin sopeutumiseksi lähes kaikkia osia on viilailtu.Niin teholukemat kuin suoritusarvotkin ovat kutakuinkin ennallaan, mutta päästöjä on saatu laskettua. Kiihtyvyys- ja kulutusarvot ovat hyvin lähellä muita vastaavankokoisia ja –hintaisia kaupunkimaastureita. Testissämme kulutus jäi tasan seitsemään litraan.Lineartroniciksi kutsuttu portaaton ketjukäyttöinen CVT-automaattivaihteisto pelaa dieselin kanssa hyvin yhteen. Vaihteisto pitää kierrokset optimaalisella alueella hyödyntäen dieselin vääntöä ja huudattaa moottoria vain talla pohjassa kiihdytettäessä.Lisäksi reippaissa kiihdytyksissä ja manuaalisesti ratin siivekkeistä vaihtamalla vaihteisto käyttää seitsemää esivalittua välitystä ja kuulostaa täten tavalliselta automaatilta.Jatkuva nelivetoForesterin etenemisestä huolehtii totutusti Subarun tavaramerkkinään pitämä niin kutsuttu symmetrinen aktiivisesti voimaa jakava jatkuva neliveto.X-mode kytkimestä voi kaasun annostelun, nelivedon ja vaihteiston toiminnan muuttaa maastoajoon sopivammaksi. Sähköinen ohjaustehostus ei ole huono, mutta siitä puuttuu edellismallien Imprezasta lainatun ohjauksen tunnokkuus.Uusittu kojelautaKuskin oltavia on kohennettu muun muassa uudella ratilla ja mittaristolla. Uudella seitsentuumaisella kosketusnäytöllä hallitaan puhelinta, soitinta ja navigaattoria.Valikot ovat ilahduttavasti suomeksi, mutta näyttö erittäin arka heijastuksille kirkkaassa valossa. Foresteriin ei saa laisinkaan uusia elektronisia turvavarusteita, muutoin varustelu on riittävällä tasolla.Varustetasoja on kolme X, XS ja XE. Outbackissa varustetasot on jo nimetty uudelleen, Base, Ridge ja Summit. Keskimmäinen varmasti osoittautuisi suosituimmaksi Foresteriin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Subaru Forester 2.0 D Lineartronic XE Hinta alkaen 39 874 € Moottori Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 108 kW (147 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster