30.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: odotettu dieselautomaatti Subaru Forester Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu dieselautomaatti tuli tarjolle. Hyvää: avarat tilat, neliveto, automaatti, jousitus. Huonoa: kosketusnäytön heijastukset. Forester on monena vuonna ollut Suomessa Subarun myydyin malli. Suosion on helppo arvata kasvavan uuden dieselautomaattiyhdistelmän ansiosta. Automaatin lisähinta on kolme tuhatta. Jollei intohimo dieseliin ole voittamaton, voi harkita myös teholtaan ja päästölukemaltaan yhtenevää viisi tuhatta halvempaa bensiiniautomaattiversiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut bokserimoottoriForesterin dieselmoottori on Subarulle ominaiseen tapaan kaksilitrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Mittojensa puolesta sen voisi sanoa olevan vanha tuttu, mutta Euro6-päästömääräyksiin sopeutumiseksi lähes kaikkia osia on viilailtu.Niin teholukemat kuin suoritusarvotkin ovat kutakuinkin ennallaan, mutta päästöjä on saatu laskettua. Kiihtyvyys- ja kulutusarvot ovat hyvin lähellä muita vastaavankokoisia ja –hintaisia kaupunkimaastureita. Testissämme kulutus jäi tasan seitsemään litraan.Lineartroniciksi kutsuttu portaaton ketjukäyttöinen CVT-automaattivaihteisto pelaa dieselin kanssa hyvin yhteen. Vaihteisto pitää kierrokset optimaalisella alueella hyödyntäen dieselin vääntöä ja huudattaa moottoria vain talla pohjassa kiihdytettäessä.Lisäksi reippaissa kiihdytyksissä ja manuaalisesti ratin siivekkeistä vaihtamalla vaihteisto käyttää seitsemää esivalittua välitystä ja kuulostaa täten tavalliselta automaatilta.Jatkuva nelivetoForesterin etenemisestä huolehtii totutusti Subarun tavaramerkkinään pitämä niin kutsuttu symmetrinen aktiivisesti voimaa jakava jatkuva neliveto.X-mode kytkimestä voi kaasun annostelun, nelivedon ja vaihteiston toiminnan muuttaa maastoajoon sopivammaksi. Sähköinen ohjaustehostus ei ole huono, mutta siitä puuttuu edellismallien Imprezasta lainatun ohjauksen tunnokkuus.Uusittu kojelautaKuskin oltavia on kohennettu muun muassa uudella ratilla ja mittaristolla. Uudella seitsentuumaisella kosketusnäytöllä hallitaan puhelinta, soitinta ja navigaattoria.Valikot ovat ilahduttavasti suomeksi, mutta näyttö erittäin arka heijastuksille kirkkaassa valossa. Foresteriin ei saa laisinkaan uusia elektronisia turvavarusteita, muutoin varustelu on riittävällä tasolla.Varustetasoja on kolme X, XS ja XE. Outbackissa varustetasot on jo nimetty uudelleen, Base, Ridge ja Summit. Keskimmäinen varmasti osoittautuisi suosituimmaksi Foresteriin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Subaru Forester 2.0 D Lineartronic XE Hinta alkaen 39 874 € Moottori Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 108 kW (147 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija