30.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: odotettu dieselautomaatti Subaru Forester Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu dieselautomaatti tuli tarjolle. Hyvää: avarat tilat, neliveto, automaatti, jousitus. Huonoa: kosketusnäytön heijastukset. Forester on monena vuonna ollut Suomessa Subarun myydyin malli. Suosion on helppo arvata kasvavan uuden dieselautomaattiyhdistelmän ansiosta. Automaatin lisähinta on kolme tuhatta. Jollei intohimo dieseliin ole voittamaton, voi harkita myös teholtaan ja päästölukemaltaan yhtenevää viisi tuhatta halvempaa bensiiniautomaattiversiota. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistunut bokserimoottori Foresterin dieselmoottori on Subarulle ominaiseen tapaan kaksilitrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Mittojensa puolesta sen voisi sanoa olevan vanha tuttu, mutta Euro6-päästömääräyksiin sopeutumiseksi lähes kaikkia osia on viilailtu. Niin teholukemat kuin suoritusarvotkin ovat kutakuinkin ennallaan, mutta päästöjä on saatu laskettua. Kiihtyvyys- ja kulutusarvot ovat hyvin lähellä muita vastaavankokoisia ja –hintaisia kaupunkimaastureita. Testissämme kulutus jäi tasan seitsemään litraan. Lineartroniciksi kutsuttu portaaton ketjukäyttöinen CVT-automaattivaihteisto pelaa dieselin kanssa hyvin yhteen. Vaihteisto pitää kierrokset optimaalisella alueella hyödyntäen dieselin vääntöä ja huudattaa moottoria vain talla pohjassa kiihdytettäessä. Lisäksi reippaissa kiihdytyksissä ja manuaalisesti ratin siivekkeistä vaihtamalla vaihteisto käyttää seitsemää esivalittua välitystä ja kuulostaa täten tavalliselta automaatilta. Jatkuva neliveto Foresterin etenemisestä huolehtii totutusti Subarun tavaramerkkinään pitämä niin kutsuttu symmetrinen aktiivisesti voimaa jakava jatkuva neliveto. X-mode kytkimestä voi kaasun annostelun, nelivedon ja vaihteiston toiminnan muuttaa maastoajoon sopivammaksi. Sähköinen ohjaustehostus ei ole huono, mutta siitä puuttuu edellismallien Imprezasta lainatun ohjauksen tunnokkuus. Uusittu kojelauta Kuskin oltavia on kohennettu muun muassa uudella ratilla ja mittaristolla. Uudella seitsentuumaisella kosketusnäytöllä hallitaan puhelinta, soitinta ja navigaattoria. Valikot ovat ilahduttavasti suomeksi, mutta näyttö erittäin arka heijastuksille kirkkaassa valossa. Foresteriin ei saa laisinkaan uusia elektronisia turvavarusteita, muutoin varustelu on riittävällä tasolla. Varustetasoja on kolme X, XS ja XE. Outbackissa varustetasot on jo nimetty uudelleen, Base, Ridge ja Summit. Keskimmäinen varmasti osoittautuisi suosituimmaksi Foresteriin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Subaru Forester 2.0 D Lineartronic XE Hinta alkaen 39 874 € Moottori Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 108 kW (147 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku