30.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: odotettu dieselautomaatti Subaru Forester Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu dieselautomaatti tuli tarjolle. Hyvää: avarat tilat, neliveto, automaatti, jousitus. Huonoa: kosketusnäytön heijastukset. Forester on monena vuonna ollut Suomessa Subarun myydyin malli. Suosion on helppo arvata kasvavan uuden dieselautomaattiyhdistelmän ansiosta. Automaatin lisähinta on kolme tuhatta. Jollei intohimo dieseliin ole voittamaton, voi harkita myös teholtaan ja päästölukemaltaan yhtenevää viisi tuhatta halvempaa bensiiniautomaattiversiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut bokserimoottoriForesterin dieselmoottori on Subarulle ominaiseen tapaan kaksilitrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Mittojensa puolesta sen voisi sanoa olevan vanha tuttu, mutta Euro6-päästömääräyksiin sopeutumiseksi lähes kaikkia osia on viilailtu.Niin teholukemat kuin suoritusarvotkin ovat kutakuinkin ennallaan, mutta päästöjä on saatu laskettua. Kiihtyvyys- ja kulutusarvot ovat hyvin lähellä muita vastaavankokoisia ja –hintaisia kaupunkimaastureita. Testissämme kulutus jäi tasan seitsemään litraan.Lineartroniciksi kutsuttu portaaton ketjukäyttöinen CVT-automaattivaihteisto pelaa dieselin kanssa hyvin yhteen. Vaihteisto pitää kierrokset optimaalisella alueella hyödyntäen dieselin vääntöä ja huudattaa moottoria vain talla pohjassa kiihdytettäessä.Lisäksi reippaissa kiihdytyksissä ja manuaalisesti ratin siivekkeistä vaihtamalla vaihteisto käyttää seitsemää esivalittua välitystä ja kuulostaa täten tavalliselta automaatilta.Jatkuva nelivetoForesterin etenemisestä huolehtii totutusti Subarun tavaramerkkinään pitämä niin kutsuttu symmetrinen aktiivisesti voimaa jakava jatkuva neliveto.X-mode kytkimestä voi kaasun annostelun, nelivedon ja vaihteiston toiminnan muuttaa maastoajoon sopivammaksi. Sähköinen ohjaustehostus ei ole huono, mutta siitä puuttuu edellismallien Imprezasta lainatun ohjauksen tunnokkuus.Uusittu kojelautaKuskin oltavia on kohennettu muun muassa uudella ratilla ja mittaristolla. Uudella seitsentuumaisella kosketusnäytöllä hallitaan puhelinta, soitinta ja navigaattoria.Valikot ovat ilahduttavasti suomeksi, mutta näyttö erittäin arka heijastuksille kirkkaassa valossa. Foresteriin ei saa laisinkaan uusia elektronisia turvavarusteita, muutoin varustelu on riittävällä tasolla.Varustetasoja on kolme X, XS ja XE. Outbackissa varustetasot on jo nimetty uudelleen, Base, Ridge ja Summit. Keskimmäinen varmasti osoittautuisi suosituimmaksi Foresteriin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Subaru Forester 2.0 D Lineartronic XE Hinta alkaen 39 874 € Moottori Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 108 kW (147 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta